Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #1 Skrevet 14. juli 2011 ...legger ut detaljert info om når de drar på ferie, hvor lenge de er borte - og alle stedene de er innom. "Nå kjører vi" "Nå er vi i Bø" "I morgen er det avgårde til 2 ukers cruise i middelhavet" osv. Det har jo vært så advart mot dette, med tanke på innbrudd. Selv om man har begrenset profil, hjelper ikke det når man har 6-700 "venner"
Tante Blås Squaw Skrevet 14. juli 2011 #2 Skrevet 14. juli 2011 Det betyr ikke nødvendigvis at huset står tomt ;o)
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #3 Skrevet 14. juli 2011 Pga Twittet-syndromet. "Nå har jeg akkurat bæsja. Herregud, bæsjen var helt rar! Er jeg syk, kanskje?" "Vært på butikken. Så en skikkelig ekkel mann der. Skal forresten bli godt med fisk idag!" "Åååh, gleder meg til 4 en mnd i syden! ;) ;)" Attentionwhores.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #4 Skrevet 14. juli 2011 Når de drar hele familen (de legger ut bilder) hvem skal da bo i huset ?
Tante Blås Squaw Skrevet 14. juli 2011 #5 Skrevet 14. juli 2011 14:32 - jeg tror ikke du forsto hva jeg mente. Man kan ha folk boende i hjemmet sitt mens man er på tur selv.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #6 Skrevet 14. juli 2011 Hi her. Joda, men det er ikke så veldig vanlig. Vi har ikke tenkt tanken på å låne ut huset vårt, og ingen i vår familie eller vennekrets gjør det heller. Med mindre man har store tenåringsbarn f eks, som vil være hjemme i fred.
Tante Blås Squaw Skrevet 14. juli 2011 #7 Skrevet 14. juli 2011 Mitt inntrykk er at det er vanlig her.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #8 Skrevet 14. juli 2011 Vi bor på en liten plass, hvor naboene er pensjonister som sitter hjemme og glor ut av vinduet hele dagen. På natta er man aldri sikret uansett, og sannsynligheten for at noen av mine facebookvenner skulle robbe meg er ikke akkurat stor uansett.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #9 Skrevet 14. juli 2011 OMG noen er bare så utrolig paranoide....
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #10 Skrevet 14. juli 2011 De aller fleste mennesker er jo ikke innbruddstyver da! Er ikke sånn at selv om man ikke kan stole 100% på alle 400"vennene" på facebook så står huset i fare! Er generelt sjeldent det er innbrudd, og at man legger ut det på statusen sin er ikke noe fare ved innbrudd. Det har vært advarsel ifht folk med åpnen profil (dvs alle kan se) og det skrives om slikt fordi det selger;) Jeg vet iallefall at av mine 400 fb venner hadde ingen av de begynt å gjøre innbrudd i huset mitt pga en status hahahahaha! Hadde kanskje ikke lagt lommeboken min på en sten i skogen og skrevet det på status, men noe mere enn det er det nok skjeldent fare for. (om du ikke er en avlagt inbrudstyd med masse venner fra tidligere miljø på fb da + dritrik) hahaha suuuperparanoide folk!! Samme som å være redd for å legge ut bilder der det "de kan bli brukt til alt" mhm, sjansen for at de velger ditt bilde er som å vinne i verdenslotto! "alle" er på fb!
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #11 Skrevet 14. juli 2011 Hi her For min egen del føler jeg meg mer bevisst enn paranoid. Og det er nok ikke alle som har begrenset profil heller. Jeg kan legge ut litt oppdatering når vi er hjemme igjen, enten vi har vært på hytta en helg eller på lang ferie. Min nærmest familie som virkelig ønsker hyppig oppdatering, får det pr sms eller telefon. Bilder av barna legger jeg heller ikke ut. Ikke av frykt for at de skal bli misbrukt, men rett og slett av respekt for ungene mine selv. 7 åringen liker ikke så godt å bli tatt bilde av, og han vil ikke at de skal ligge på internett. Det respekterer jeg.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #12 Skrevet 14. juli 2011 5 åringen min elsker å bli tatt bilde av, hun spør også om jeg kan legge det ut på facebook. Og hun spør, kan vi gå på facebook å se på bilder av "hun" "hun" eller "hun" Om hun senere i fremtiden vil ha de fjernet skal jeg gjøre det. Jeg oppdaterer når jeg drar på ferie, hvor jeg skal, kanskje til og med om jeg gadd å rydde huset før jeg dro! Er verken redd for innbrudd, eller noe. Regner med at de som leser statusen, er de som synes det høres koselig ut av vi får en ferie, og de jeg ikke fast prater med driter i den statusen! Jeg har begrenset profil, kun de jeg er venn med kan se, men jeg er venn med mange bekjente og ikke venner!. Men om det er en eller annen fra barneskolen som endte opp som narkoman, så ja.. da har jeg jo flytta siden den tid! Men du hører nok til den litt eldre generasjonen, og ikke helt konfortabel med internett!
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #13 Skrevet 14. juli 2011 Haha ! "Den litt eldre generasjonen som ikke er helt komfortabel med internett" Og det kun fordi jeg tar visse forhåndsregler. Jeg er over 30, men bare såvidt. Bedre det enn "ungdommen nå til dags, som ikke eier nettvett, og ikke klarer se noen negative konsekvenser med noe av det de legger ut" Hi
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #14 Skrevet 14. juli 2011 Morsomt, hører du er ung.. - du har flytta siden den tid? Kan du ikke søkes opp i telefonkatalogen du da? Kan ikke en narkoman høre med felles bekjente/ venner hvor du bor? Den eldre generasjonen har ikke vokst opp med internett fra de var 2 år nei, men de har levd noen år og forstår at ikke alt trenger være så rosenrødt som det virker. Ting kan forandres når som helst.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #15 Skrevet 14. juli 2011 Nordmenn er kjent som verdens mest naive folkeslag... og disse kommentarene beviser virkelig det!
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #17 Skrevet 14. juli 2011 Åh gode gud! Selvfølgelig kan man søke meg opp i telfonkatalogen. Men hvor stor en sjansen mener jeg? At en av mine facebook venner skal søke meg opp på gulesider for å sjekke adr min fordi jeg har en status som forteller hvor herlig livet er på en kafè i københavn er lite sannsynlig! Og om evt en tidligere klassekamerat har blitt narkoman, ville folk reagert om de plutselig fikk en tlf, sms, mail, faks osv om hvor bor "anne" om dagen. Man kan alltids få innbrudd men oftest de siste årene er jo innbrudd utenlandske ligaer som kommer til norge kun for den slags, følger med huset ditt/mitt, og slår til når du ikke er hjemme, eller mens du sover. Er få norske / narkomane som sitter inne for innbrudd nå idag. jeg er forsåvidt ikke spesielt ung, jeg har opplevd innbrudd, jeg har alarm i huset, jeg skriver fortsatt på statusen min "gud så godt det var med en kafè pause i københavn" (med eldre generasjon mente jeg forøvrig eldre som 70, min mor har nemmelig denne holdningen og er livredd for å skrive på statusen sin at hun skal i butikken tilfelle noen av hennes 10 fb venner raner hun
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #18 Skrevet 14. juli 2011 nordmenn er kjent for det folkeslaget med mest fremmedfrykt også! Nordmenn er paranoide.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #19 Skrevet 14. juli 2011 Helt enig HI. Og om det skulle skje innbrudd så får man redusert erstatning fra forsikringen om man har lagt ut på fb eller twitter at man er på ferie.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #20 Skrevet 14. juli 2011 Nei det gjør man ikke! Man får ingen redusert erstatning. Har du ikke låst døren din får du det. Ikke for å legge det ut på nett. Twitter er litt anderledes også, det kan hvem som helst se! Da kan man jo ikke si på jobben heller da at man skal på ferie, kan jo mest sannsynlig være at noen av de du er sjef for er missunnelige, har mindre penger, hater deg, trenger penger osv og raner huset ditt!
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #21 Skrevet 14. juli 2011 Vi skal snart på 3 ukers ferie, men huset står ikke tomt selv om hele kjernefamilien drar Et mer perfiert familiemedlem skal være husvakt mens vi er borte og bor her hele perioden. Så om noen av mine "venner" på fb tenker de skal bryte seg inn hos meg, så får de seg en overraskelse!
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #22 Skrevet 14. juli 2011 Vanlig? Det er det ikke her jeg bor ihvertfall. Selvfølgelig er det noen som har andre boende hos seg når de selv er borte, men det gjelder vel ikke akkurat brorparten.. Er jo bare idioti å rope ut at de er på ferie. Forsikringsselskapene kan faktisk bruke det imot deg om det skjer innbrudd hos deg om du har annonsert at huset står tomt. Blir som å gå fra en bil med nøkkelen i tenningen..
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2011 #23 Skrevet 14. juli 2011 Er det vi som er suuuperparanoide, eller du som er suuupernaiv, 15:28? "Jeg vet iallefall at av mine 400 fb venner hadde ingen av de begynt å gjøre innbrudd i huset mitt pga en status hahahahaha! " Kjenner du alle de 400 vennene dine på et så nært og personlig plan at du kan med 100 % vite av ingen av dem kjenner noen som gjør innbrudd eller kunne finne på å gjøre det selv? Du vet med sikkerhet at de du har kjent i "gamle dager" fortsatt er like sukkersøte eller uskyldige at de ikke har forandret seg på 20 år? Hvordan kan du vite om dine venner forteller dette videre til folk som er istand til å gjøre brekk?? Erre mulig å være så scmekk??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå