Gå til innhold

Panikk når termin nermer seg


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid for første gang, med termin 30.august. Tingen er bare det at når jeg tenker på at fødselen begynner å nerme meg får jeg litt panikk. Føler meg ikke forberedt i det heletatt!! Under svangerskapskontrollene har jeg ikke fått snakket noe om hva jeg kan forvente meg. Føler at det ikke er tid til å stille spørsmål, at legen bare vil ha meg ut så fort som mulig. Jeg har selfølgelig lest litt og slikt på egenhånd, men føler meg fremdeles totalt uforberedt.

 

Greia er det at jeg har vært hos lege på tre kontroller. Alle kontrollene var det forskjellige leger på, pga at fastlegen min ikke har vært tilgjengelig. Jeg har vært inne hos legen i 10 minutter på alle sammen. Den siste kontrollen som var i går, var det en ung mann som tydelivis ikke hadde peiling på hva han dreiv på med. Han hørte ikke hjerteslagene, fordi han brukte feil utstyr. Han spurte meg hvor de vanligvis hører fosterlyd! De sa jeg hadde litt lav blodprosent, uten at jeg fikk vite noe om hva det vil si for meg og babyen, det var bare i det hele og store helt latterlig!

 

Jeg har vært en gang hos jordmor, og dette var en mye triveligere opplevelse. Vi snakket litt om hva vi blir å snakke om etterhvert og ga meg litt lesestoff, alt i alt en flink dame. Men det er bare 3 kontroller igjen, alle med henne heldigvis (!) men den neste er jo ikke før om nesten en mnd, to-tre uker før termin, og hva om babyen kommer for tilig? Er dette helt normalt eller dårlig oppfølging?

 

Jeg gleder meg selfølgelig kjempe masse til lillepia kommer, men føler meg bare så uforberedt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det hørtes ut som utrolig dårlig oppfølging!

Jeg har flere barn fra før, men går kun til jordmor denne gangen. akkurat fordi legen aldri har tid til å snakke om noe... Dessuten er de ikke spesialisert på graviditeter heller, så det er ikke alt de har så go peil på.

 

Mitt beste råd er å ringe jordmor! Fortell åssen du føler det, og at du gjerne vil ha en time eller to ekstra for å få mer info, tid til å spørre om det du lurer på og bli mer forberedt. Det burde ikke være noe problem :-)

 

Ellers ville jeg lest masse på nett, søk på det du føler du vet for lite om eller er usikker på. Skriv på forum, som her, og snakk med andre :-)

 

Ikke noe gøy å føle seg uforberedt når man får sitt første barn, men du er nok ikke alene om å få litt småpanikk når fødselen nærmer deg ;- ) Ikke så lett å forberede seg til noe man ikke vet så mye om! Bare vit det at de aller aller fleste klarer seg heeeeeelt fint og ting kommer etterhvert naturlig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene. Begynner også å næreme seg for meg og det er førstemann, og jordmord og lege har ikke spurt meg en gang om hvordan jeg føler om fødsel, og hvordan jeg tenker om det. Og nå kjenner jeg at jeg begynner og få litt små panikk.

Trodde liksom de skulle spørre om det, er ikke det normalt?

Føler ikke for å hyle ut med at jeg begynner å få panikk,

siden jordmor eller lege ikke har sakt noe. Virker det nesten som om det er helt normalt og ikke være redd eller noe sånn.

Jeg derimot, kjenner jeg godt kunne ha pratet om det, men er ikke den som bare pøser på med problemer. En har jo lyst til å vise at dette klarer jeg, men inni hodet er det bare kaos.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg venter min andre jente, og har termin 22. august. Jeg har gått annenhver kontroll til lege og jordmor, synes det har fungert veldig bra. I dag var jeg til min 3. kontroll hos jordmor, da snakket vi om fødsel. Jeg ville ha ringt til jordmoren din og forklart situasjonen. Hvis du har tre kontroller igjen og den neste er to-tre uker før termin så høres jo det litt sent ut.. Det er greit å lese seg opp om fødselen, men du skal være klar over at det står utrolig mye rart på internett!! Man kan bli avskremt av langt mindre.. Jeg vil anbefale at du er litt kritisk til det du finner på nettet, og heller leser hefter/bøker som jordmor/lege deler ut, samt snakker med jordmor så klart.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt og vite at jeg ikke er alene om å få litt små panikk.

 

Akkurat det at det er veldig mye rart på nettet advarte jordmor meg om, så jeg har ikke lest noen fødehistorier fra nett. Har lest det jeg har fått av jordmor og lege, så har jeg kjøpt bøker også :)

 

Tror nok jeg ringer jordmor og får en ekstra time kanskje. Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...