Gjest Madolyn Skrevet 13. juli 2011 #1 Skrevet 13. juli 2011 Han kan sove korte dupper når jeg triller i vogna, dersom han er veldig trøtt. Ellers klarer han kun å sovne om han er inntil noen (bæring, amming osv). Holder på å bysse ham nesten i søvn for så å legge ham forsiktig over i vogna, men han våkner i dèt jeg legger ham over, og skriker hver gang. Lar han skrike 2-3 min, men han kaver seg bare mer og mer opp så ingen vits i å la ham ligge for da tar det evigheter å roe ham ned og trettheten blir helt borte. Han sover allerede kun ca 11 timer per døgn (7,5 timer hver natt er standard), så når han går glipp av lurene på dagtid så blir det jo enda mindre søvn Dersom jeg lar ham ligge på meg lenge nok til å oppnå dyp søvn (15-25 min) kan jeg lirke ham over i vogna men det er jo juks, og da skriker han alltid fælt når han våkner siden det ikke er stedet hvor han sovnet Han nekter smokk og koseklut har ingen effekt. Det blir til at mye av dagen går til med å planlegge dagsovingen hans; hvor mange timer jeg skal være "flink" å prøve å lære ham å sove alene, og når han faktisk skal kunne få en timeout, dvs en lang blund oppå mor (og jeg ELSKER å ha ham sovende i armene, så det er veldig tøft også for meg å skulle "oppdra" ham til å sovne/sove alene). Dersom han ikke får sove oppå meg så sover han 30-50 minutter i løpet av hele dagen så det hjelper ikke å vente til han blir "skikkelig trøtt". Må jeg ha gråtekur? Og da må jeg vel vente til han blir 6 mnd??
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 13. juli 2011 #2 Skrevet 13. juli 2011 Sånn ble gutten min ved 3 mnd alder også. Akkurat som om han sover mye lettere så det ble vanskelig å flytte ham over. Ja, de er for små til å utsettes for å skrike seg i søvne, så ikke gjør det. Trur det må vente til de er året gamle. Min er jo 5 mnd nå og har lært seg å sovne i flere settinger, men sover oftest 20-30 min pr gang. Han sover ved puppen (han aksepterer nå at den blir løsnet i det han faller i søvn, og ber ofte ikke om mer pupp hvis han våkner til på fanget mitt (dette kan du trene ved å kirke den ut akkurat før han sovner-har du prøvd?). Han sovner også i bilen og på bæretur (manduca-tur med ryggbæring igår var success! Men sover også i babybjørn.) Jeg har bestemt meg for å heller akseptere at det er slik han er i en periode, fremfor å prøve hardt å endre ham. Så hvis jeg trenger å få gjort litt husarbeid får han enten være med å se på eller jeg ammer ham i søvne i vår seng. Så hender det jeg lar ham sitte litt igjen i bilen (med åpne dører) mens jeg tar in varer og renser litt ugrass feks. Hvis jeg har tid og kan lese/sove en stund så kan han godt ligge på fanget også. Den siste uken har jeg merket at han lar meg flytte ham og sover videre i vogn eller i senga si hvis jeg legger ham på dammer side som han ammet på. Det er nytt og gir meg håp for at dette vil gå seg til. På et vis er det praktisk at han sovner på meg for da er vi ikke så bundet til vogn eller et visst sted/rutine.
Gjest Madolyn Skrevet 13. juli 2011 #3 Skrevet 13. juli 2011 Ja, jeg kan lirke ut brystet før han sovner, og det aksepterer han. Men kan ikke få ham til å sovne andre steder enn oppå meg (han var sånn allerede som nyfødt), nå den siste uka har han lært seg til å sovne en kort dupp på trilletur da så det er topp! Er litt "goddag mann økseskaft"; disse bøkene sier at babyen bør finne søvnen selv når de blir 3 mnd, men hvordan få til dette? Hvis ungen ved 3 mnds alder ikke allerede finner søvnen selv så sier det seg jo selv at ingen av de klassiske triksene virker. Så da skal man liksom gå og føle seg mislykka i 3-4 mnd, frem til man kan akseptere mer gråt for å få til bedre vaner, for å gråte i mer enn 2-3 min skal jo (heldigvis) ikke disse små babyene gjøre... hehe.. Også er det tydeligvis økedøgn på gang her også!
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 13. juli 2011 #4 Skrevet 13. juli 2011 Hehe, ja jeg skjønner heller ikke hvordan han skal finne søvnen bare ved å legges, men man er kanskje litt for sår på gråtinga. Og for trett til å bruke et par timer på legging når det likevel ender med at han sovner ved puppen? Jeg trudde også at alt skulle ordne seg når han ble 3 mnd for da kunne vi innføre rutiner. Trudde jeg var heldig når han sov natta gjennom på 2-mnd-dagen sin, men etter 3 mnd har han igjen våknet masse og bedt om pupp. Ikke godt å vite om han er sulten (øker) eller om han vil ha hjelp til å sovne på igjen. Og nå som vi er ferdig øket for en stund (spiser bra med grøt), så kom første tanna :-). Allikevel koser jeg meg med ham og tar ham slik ham er uten å bruke altfor mye energi på å tvinge ham inn i et mønster. Og jeg føler meg som en god mor for ham. Han er trygg og gla og lett å trøste! Det virker som han koser seg maks og da gjør jeg også det!
Gjest Madolyn Skrevet 13. juli 2011 #5 Skrevet 13. juli 2011 Men hva kan jeg gjøre på dagtid? Han ligger ikke akkurat og surver; han ILLskriker, hoster, og tårene spruter og han blir knallrød i ansiktet; en baby på 3 mnd skriker jo ikke for å teste meg/være slem/trasse, så jeg føler det er ganske så ufølsomt å ikke ta ham opp etter 2-3 minutter.. En gang opplevde jeg at han måtte gråte seg i søvn; jeg satt fast i trafikkaos og han illskrek i baksetet.. Det var så forferdelig; han hylskrek; han hostet og glemte å puste og det var helt grusomt Han sovnet av utmattelse etter 20, minutter og var helt utafor i timevis etterpå, så det der unner jeg ingen små babyer!
Gjest Madolyn Skrevet 13. juli 2011 #6 Skrevet 13. juli 2011 Og idag har jeg ikke latt ham sove på meg, så gjett hvor mye søvn han har fått sidentrilleturen var ferdig klokka ti på ni i morges? INGENTING. Han er så overtrøtt, gråter og er forbanna, men nekter å sovne alene.. Og han slokner så fort han får pupp til mat for han er jo helt utmatta... Hvordan skal jeg få til dette her?
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 13. juli 2011 #7 Skrevet 13. juli 2011 Eneste tipset er vel å la ham sove på fanget et par ganger ila dagen (og prøve å nyte det) for å så prøve igjen om noen uker. Men skal villig høre på andres erfaringer! Jeg tenker at jeg kan leve med dette så lenge vi ammer på dagtid (maks 3 mnd til, da jeg går tilbake til jobb)
Gjest Madolyn Skrevet 13. juli 2011 #8 Skrevet 13. juli 2011 Ja, må nok det. Nå har jeg jo drøyd å la ham sove på meg til rundt kl 15 i håp om at han skulle sove når han ble "trøtt nok", men det resulterer jo bare i tung søvn hos ham fra kl 15 til jeg vekker ham kl 17-17:30 (vi legger ham for natten kl 20).. Men jeg elsker jo å ha gutten på fanget; kose og amme.. Så jeg lar ham jo gladelig sove på meg.. Han sover ca 7,5 t på natta (3,5 t + 2 t + 2 t), så han bør ha 3-4 timer søvn på dagtid; får se hvor det kan smettes inn og likevel få til litt "trening" på å sovne selv.
Kenga Skrevet 14. juli 2011 #9 Skrevet 14. juli 2011 Ettersom du liker å ha han sovende på deg, er det ett spm om det ikke er enklere å vente... Hvordan er han ellers med nye folk og steder? Trenger han din nærhet for å sovne inn? Jeg ville nok heller evt prioritert det. Ellers er jeg og minsten veldig gla i bæresjalet. Han får nærhet og jeg har armene ledig
Gjest Madolyn Skrevet 14. juli 2011 #10 Skrevet 14. juli 2011 Han sovner uansett hvem som bærer ham, og uansett lydnivå (han sovna på meg her i sta mens jeg skravla i tlf, mens tv'n sto på). Så det er bra! Og på natta sovner han i egen seng uten pupp i munnen (jeg lirker den ut like før han sovner, og på natta raper jeg ham og legger ham tilbake i senga, stort sett uten problem da han er så trøtt), så jeg håper denne nattetreningen etterhvert kan ha positiv effekt på dagtid. Ja jeg får tilbake angelpack-selen min i kveld så nå skal det bæres <3 Vil heller bruke 4 mnd på å lære ham å sovne selv enn 4 døgn uten søvn og med fortvila, skrikende baby.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. juli 2011 #11 Skrevet 14. juli 2011 Du sier at du liker å ha ham sovende i armene dine, og da har jeg bare ett godt råd å komme med- NYT det=) Nyt tiden hvor babyen din enda er så liten at han liker å ligge på brystet ditt og sove så søtt, hvor han fortsatt synes det er koselig å sitte rolig i fanget ditt og kose, og hvor mamma er det beste som finnes her på jord. Denne tiden går uansett så fort, og man får den jo aldri igjen, og når den er over så tar man seg gjerne i å savne den litt, og angre på at man ikke nøt den mere. Dette var jeg veldig bevisst på denne gangen, med min baby nr 2, siden jeg følte at jeg "stresset i stykker" babytiden med min første. Nå som lilleloppa har blitt stor jente, snart 10 mnd allerede, er jeg veldig glad for det- for nå er hun bare mark på fanget, vil IKKE sitte stille og kose med mamman sin nei, og vil ihvertfall ikke ligge rolig på brystet mitt og sove (bare skrike i protest mot å bli holdt stille;) Så ta vare på babytiden og nyt den til det fulle, og ikke stress så mye med dette å finne søvnen selv! Han er bare 3 mnd gammel enda, og det er de aller færreste babyer som faktisk klarer å finne søvnen selv når de er så små. Min eldste jente klarte som regel å finne søvnen selv fra hun var ca 3-4 mnd gammel, mens min yngste fortsatt ikke klarer det- snart 10 mnd gammel. Så det er tydelig forskjell på babyer- de har alle ulik personlighet, lynne og temperament, så jeg stresser ikke noe med det, og regner med at hun vil lære dette selv etterhvert, akkurat som storesøstern gjorde:) ps- min eldste jente fant gjerne søvnen selv når jeg reivet henne først- dvs pakket henne stramt inn i et teppe som en pølse i lompe omtrent- med armene stramt inntil kroppen. Dette er også noe som roer minsta som regel, men hun krever kroppskontakt og nærhet i tillegg.. Aktiv søvntrening er vel ikke noe som anbefales før de blir 4-6 mnd, og det finnes heldigvis litt mildere varianter enn skrikekurer.. Sjekk f.eks her, om opp-ned metoden; http://www.sovlillebaby.com/soevntrening.htm
Gjest Madolyn Skrevet 14. juli 2011 #12 Skrevet 14. juli 2011 Det snodige er jo at nattesovingen går veldig greit! Vi har kveldsrituale med ren bleie, pysj, faren gir mme på flaske i senga (for lengre initial søvnperiode) mens han synger fast nattasang og så raper ham, og så ammer jeg poden i 5-10 min og synger min nattasang. Så legges han, får pupp et par minutter til, og når han er i ferd med å sovne så lurer jeg puppen ut.. Og da sovner han! I dag måtte vi legge ham altfor tidlig da; han sov allerede kl 19:30 fordi han var så trøtt. Og da han stort sett sover 7,5 timer hver natt + 2 timer med mating/raping/byssing osv, så må jeg vel stå opp kl 05 i morgen.. Auau gruer meg allerede hehehe
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 14. juli 2011 #13 Skrevet 14. juli 2011 hehe, ja fem er tidlig, aaaltfor tidlig... Har heldigvis ikke morgenfugler her i huset, og det passer meg meget godt må jeg si Men min erfaring er at dette med søvn gjerne går litt i faser, med gode og dårlige perioder litt sånn om hverandre... Så det at han ikke klarer å finne søvnen selv på dagtid nå, men klarer det fint på natta, det kan brått snu og bli motsatt, eller at han plutselig klarer begge deler selv en dag. Begge jentene mine sovnet f.eks helt fint av seg selv etter mating på natta de første månedene, men så plutselig da vesla ble 5 mnd ca, så snudde det- og hun trenger nå gjerne litt byssing i tillegg til pupp for å klare å finne roen igjen og sove videre... Så det skal ikke være så lett alltid, og jeg tror man fort kan bli mest frustrert og få dårlig selvtillit av å lese for mye babybøker og andre "fasiter" på hvordan babyer bør være og oppføre seg ved de forskjellige aldrene. For det er nå en gang slik at alle babyer er forskjellige, og at uforutsigbarheten gjerne er stor- det som funker en dag trenger ikke å funke neste dag osv osv...
Gjest Madolyn Skrevet 15. juli 2011 #14 Skrevet 15. juli 2011 Ja, disse bøkene kastet jeg for lenge siden (mer nøyaktig som 4 mnd gravid; da stod det "ved utgang av fjerde mnd bør du ikke ha lagt på deg mer enn 2 kg") - uuuut hehehehe Ja faste rutiner er nok det este her nå. Har klart å innføre trilletur på morgenen hvor han sovner, skal prøve å innføre en fast trilletur til i la dagen. Også blir planen å bevege vogna mindre og mindre over de siste ukene så får vi se om han klarer å sovne uten stimuli til slutt Om babyene blir veldig vante til å sove til visse tider så er de nok lettere å få til å slokne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå