Anonym bruker Skrevet 13. juli 2011 #1 Skrevet 13. juli 2011 Fra før støtter jeg Leger uten grenser, IOGT og en organisasjon for dyrevern. Men ønsker nå å støtte en organisasjon som jobber mer direkte med barn i nød, f.eks. en fadder-ordning. Noen som kan anbefale en der det meste av støtten virkelig kommer fram til barnet/landsbyen og ikke blir borte i administrasjon og reklame?
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2011 #2 Skrevet 13. juli 2011 Det er vanskelig å finne. Veldig mye penger som forsvinner, det har jeg vært vitne til. Har hørt om en banklignende organisasjon som låner ut penger til kvinner, så de kan ha kontroll og se til at pengene blir brukt til det de skal og ikke til øl og fjas til mannen. Det er nemlig et stort problem, særlig i noen afrikanske kulturer. Den omtalte organisasjonen skal visstnok fungere ganske bra, men husker ikke hva den heter.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2011 #3 Skrevet 13. juli 2011 Jeg tenker akkurat motsatt av deg jeg :-) Når jeg gir penger til organisasjoner gir jeg dem helst til reklame og administrasjon. Så lengedet på sikt generer mer penger til formålet bryr det meg ikke at "mine" penger går til administrasjonen. Vet desverre ikke hvilke organinsasjoner jeg skulle anbefale for å sikkre at pengene går mest mulig direkte til barnet eller landsbyen.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2011 #4 Skrevet 13. juli 2011 Det genererer ikke mer penger til formålet, men organisasjonen vokser, får flere ansatte og mer og dyrere utstyr....
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2011 #5 Skrevet 13. juli 2011 Selvfølgelig må en organisasjon bruke penger på markedsføring og administrasjon om den skal få gjennomført noe. Mangesteder må detil og med ha penger til bestikkelser og smøring for å klare å hjelpe. Man kan da ikke forvente at alle som jobber med hjelpeareid skal jobbe gratis, at de ikke skal betale husleie, at folk skal sende dem penger uten reklame osv. De fleste seriøse organisasjonene fungerer omtrent som andre bedrifter. De trenger kontorutstyr, biler, lønn til ansatte osv. Det er en nødvendighet for å kunne hjelpe.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2011 #6 Skrevet 13. juli 2011 Jada, men det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg haka. Når over 80% av inntektene går til alt annet enn hjelpearbeid og når prosjektlederne på plass har som sin viktigste oppgave å generere (les konstruere) nye prosjekter, da er det ikke noe jeg har lyst til å støtte. Og jeg snakker om såkalt seriøse organisasjoner. grunnen til at jeg ikke nevner navn, er at jeg ikke tror de andre er noe bedre.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2011 #7 Skrevet 13. juli 2011 Jeg skjønner jo at en liten del av pengene må gå til adminstrasjon o.l., men er det virkelig ingen som er bedre enn de andre? Røde kors og plan er vel blant verstingene, men hvordan er unicef, sos barnebyer osv?
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2011 #8 Skrevet 13. juli 2011 Jeg skjønner jo at en liten del av pengene må gå til adminstrasjon o.l., men er det virkelig ingen som er bedre enn de andre? Røde kors og Plan er vel blant verstingene, men hvordan er Unicef, SOS Barnebyer osv? HI
Anonym bruker Skrevet 30. april 2015 #9 Skrevet 30. april 2015 http://scanaid.no Dette er en ideel organisasjon der ingen tar betalt for å gjøre jobben. Den er ikke basert på noen lissyn. Veit ikke helt om det treffer målgruppen du ønsker å støtte. Det er en organisasjon som gir utdannelse til de fattigste barna i landet. De får skolematriel, undervisning og et varmt måltid om dagen. Jeg er fadder her og betaler 600 i halvåret. De tar også imot bidrag til barn der fadderne ikke har betalt bidrag, mat til familier, og de som tar høyere utdanning mister gjerne fadderen sin siden det da koster 2500 i året, så en ide hadde vert å kanskje hjelpe en av dem så de fikk en høyere utdanning Anonymous poster hash: d14d5...512
Anonym bruker Skrevet 30. april 2015 #10 Skrevet 30. april 2015 Strømmestiftelsen. Liten, men veletablert og seriøs organisasjon som har fokus på jenters utdannelse og mikrofinans. Har bl.a. gode prosjekter i Nepal. Anonymous poster hash: 0cf8a...768
Anonym bruker Skrevet 30. april 2015 #11 Skrevet 30. april 2015 https://verdigesmil.no En liten organisasjon som støtter barn og helsefagutdanninger i Sierra Leone, samt driver informasjonsarbeid for innvandrere i Norge. Anonymous poster hash: 5ddac...1ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå