Gå til innhold

spørsmål ang spiral

Anbefalte innlegg

Jeg er 23 år, har to barn.

har ikke planer om flere barn på maaaange år.

minste er 4 mnd og jeg ammer enda, går på cerazette eller hvordan det skrives.

hvilken spiral anbefaler dere?

jeg glemmer ofte pillene og er redd for å bli gravid!

hvor mye koster spiral og er det vanlig lege som setter den inn?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143396021-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-ang-spiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

kommer ann på om det er kobberspiral eller hormonspiral. men ca 1300 for en som varer i 3 år. det er fastlegen som setter den inn, men du må bestille time for å få resept og hente den på apoteket selv så få time til å sette den inn.

Jeg har hormonspiral og er veldig fornøyd. Den er ganske dyr som en engangsinvestering, ca 1200 kr, men så varer den i 5-6 år også da. Fordelen med hormonspiral er at man enten mister mensen helt, eller nesten mister den. Jeg hadde monsterblødninger før med store smerter. Nå murrer det litt i magen, og jeg trenger knapt truseinnlegg når mensen kommer. Herlig! I tillegg er den like sikker som sterilisering, og det er greit når man absolutt ikke vil ha flere barn. Eneste ulempen med denne spiralen er at det er vanlig å småblø (type litt på papiret på do, må kanskje bruke truseinnlegg) i en god del uker etter innsetting (jeg blødde 6 uker). Det tar ca 4 måneder før kroppen har tilpasset seg spiralen, fram til det er sporadiske blødninger vanlig.

Jeg er som deg å kan ikke bruke cerazette eller vanlige p-piller fordi at jeg glemmer de konstant. Klarer ikke engang å ta allergimedisinen min alltid og glemmer jeg den blir jeg jo dårlig =P

Har hatt både kobberspiral og hormonspiral mine erfaringer er:

Kobber: (satt inne i nesten 3år)

- Ikke det store ubehaget ved innsetting

- Fikk mye krafitgere blødninger enn det jeg hadde før

- Mye menssmerter + mye vondt i korsryggen uten mens

Hormon (vært inne i 3år nå og er det forstatt):

- helt grei å sette inn

- mye småblødninger første 4mnd

- etter disse ga seg har jeg hatt "mensen" ca hver 4mnd

- ingen menssmerter

- pga hormonene har puppene mine vokst 2 cup størrelser, men det er jo ingen dum ting ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...