Gå til innhold

spørsmål ang spiral

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 23 år, har to barn.

har ikke planer om flere barn på maaaange år.

minste er 4 mnd og jeg ammer enda, går på cerazette eller hvordan det skrives.

hvilken spiral anbefaler dere?

jeg glemmer ofte pillene og er redd for å bli gravid!

hvor mye koster spiral og er det vanlig lege som setter den inn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kommer ann på om det er kobberspiral eller hormonspiral. men ca 1300 for en som varer i 3 år. det er fastlegen som setter den inn, men du må bestille time for å få resept og hente den på apoteket selv så få time til å sette den inn.

Skrevet

Jeg har hormonspiral og er veldig fornøyd. Den er ganske dyr som en engangsinvestering, ca 1200 kr, men så varer den i 5-6 år også da. Fordelen med hormonspiral er at man enten mister mensen helt, eller nesten mister den. Jeg hadde monsterblødninger før med store smerter. Nå murrer det litt i magen, og jeg trenger knapt truseinnlegg når mensen kommer. Herlig! I tillegg er den like sikker som sterilisering, og det er greit når man absolutt ikke vil ha flere barn. Eneste ulempen med denne spiralen er at det er vanlig å småblø (type litt på papiret på do, må kanskje bruke truseinnlegg) i en god del uker etter innsetting (jeg blødde 6 uker). Det tar ca 4 måneder før kroppen har tilpasset seg spiralen, fram til det er sporadiske blødninger vanlig.

Skrevet

Jeg er som deg å kan ikke bruke cerazette eller vanlige p-piller fordi at jeg glemmer de konstant. Klarer ikke engang å ta allergimedisinen min alltid og glemmer jeg den blir jeg jo dårlig =P

Har hatt både kobberspiral og hormonspiral mine erfaringer er:

Kobber: (satt inne i nesten 3år)

- Ikke det store ubehaget ved innsetting

- Fikk mye krafitgere blødninger enn det jeg hadde før

- Mye menssmerter + mye vondt i korsryggen uten mens

Hormon (vært inne i 3år nå og er det forstatt):

- helt grei å sette inn

- mye småblødninger første 4mnd

- etter disse ga seg har jeg hatt "mensen" ca hver 4mnd

- ingen menssmerter

- pga hormonene har puppene mine vokst 2 cup størrelser, men det er jo ingen dum ting ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...