Gå til innhold

Syk, egenmelding, jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man virkelig ikke lov til å være syk når man jobber som vikar?

Opplevde sist uke at arb.stedet ble sure fordi jeg var syk fra onsdag og ut uka. Når jeg kom på jobb i dag fortalte en av gutta meg at dem hadde vært piss sure.

MEN jeg må da få bli syk jeg også vel? Jeg sa jo i fra hver dag at jeg ikke kom.

Er det da bedre at jeg om jeg er syk en dag sier at jeg blir borte hele egenmeldperioden på 3 dager sånn at dem får inn en vikar? Det blir jo litt feil egentlig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor du jobber, men i det kommunale må man ha jobbet i to måneder før man tar ut egenmelding, og så må det gå 16 dager mellom egenmeldingene. Du skal da ha betalt for de vaktene du har avtalt den perioden du er syk.

Nå er det en grunn til at de har vikar da, og det er for at de fast ansatte skal avvikle ferie. Om du blir syk da, kan det være vanskelig for dem å få tak i andre, derfor kan de bli sure, selv om du ikke kan noe for at du blir syk. Men dessverre er det mange vikarer som ikke er så seriøse når det kommer til stykket, og det sliter på de faste ansatte som er igjen.

Skrevet

Glemte å si at jeg har vært her i 9 mnd. og har ikke vært mye borte.

Uansett hvor lenge man har vært et sted, så kan man jo bli syk. Det er ikken noe man styrer selv.

Skrevet

Nei, men da er du ingen vanlig sommervikar, og har all rett til å bli syk!

Jeg var helårsvikar i 7 (!) år, og var sjelden syk, men jeg ble alltid sett på som vikar, og de forventet at jeg tok de "verste" vaktene, stille opp på kort varsel, og aldri var syk. Ganske slitsomt, jeg skulle aldri jobbet der så lenge. I etterkant ser jeg at jeg burde få meg fast jobb et annet sted så tidlig som mulig, ikke være så lojal og snill.

Skrevet

Vikarer skal ikke være borte fra jobben nei. Sånn er det bare desverre. Ofte blir dem behandlet som slaver der dem jobber.

Skrevet

Hos oss får ikke vikarer lønn hvis de er syke. Hvis de krever lønn for egenmelding, svarer arbeidsgiver med å gi de kun vakter fra dag til dag. Arbeidsgiver mener de ikke har råd til å lønne syke vikarer. Helt sprøtt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...