Gå til innhold

Hva med navnet Achilles?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med det? Akilles, achilles, samma kan det være. Hvorfor ikke Narcissus? Poseidon? Et hvilket som helst navn fra den greske mytologien kan vel brukes i dag også. Kan dog være lurt å slå navnene opp og lese historiene. God lesing.

Skrevet

problembarnet i gresk mytologi.....

Hva med Atlas, som er den som bærer hele jorden på sine skuldre? Atlas finnes forøvrig i vår kropp i form av en knokke. Gjett hvor den sitter ;)

Jeg tror du nettopp har oppdaget historien og mytologiene, og du tror dermed at du er smart ;)

Skrevet

Ødipus er Ferud, og har lite med gresk mytologi å gjøre ;)

Skrevet

Smarting, du, 22:58.

Ødipus er fra gresk mytologi han også, men det var Sigmund Freud som myntet / oppfant Ødipuskomplekset. Les litt mer - det er nok å ta et kjapt søk på google - før du uttaler deg om noe du ikke vet noe om.

Skrevet

Oi, den satt :-)

Greske gudenavn har til nå vært sett på som upassende siden Norge skulle framstå som en fullstendig kristnet nasjon tidligere.

Dessverre er det slik at hedenske gudenavn vil dukke fram i takt med at befolkningen blir med hedensk.

Skrevet

Tuller du 22.58? Vet du så lite?

Skrevet

Jeg liker generelt greske navn godt. Achilles klinger desverre ikke like godt som mange andre.

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er da bare tull. Det historisk eldste navnet som er i bruk her i landet er Helena og varianter av det (Helene, Lene, Eli, Ellen) og har vært her hele tida.

Det har aldri vært spørsmål om hedendom eller noe annet - Tor, Siv, Magne og Frøya er da like hedenske og har også vært i bruk hele veien. Grunnen til at de greske navnene ikke har fått mer innpass i norsk er vel av språklige grunner - det er ikke alltid så lett å si dem med norsk språklyd. Hvordan uttaler man f eks Mnemosyne, Evterpe, Aeneas eller Aoide? Ikke kan man kalle et barn Kirke heller, det blir bare rart.

Men noen greske navn har vært i bruk også på norsk, og fungerer greit fonetisk, som Hektor, Sokrates, Hera, Hypatia, Castor, Kassandra, Rhea og avledninger som Dimitri (av Demeter), Ambrosius (av ambrosia, gudenes mat) og Abelone (av Apollonia - fra guden Apollon). Jeg kjenner selv ei jente med Athene som mellomnavn! Theodora/Dorothea kommer også fra gresk.

I engelsk er Penelope, Eris, Callista, Chloe, Pandora, Jason og Phoebe populære, og jeg har hørt at også Artemis og Hercules skal være til dels i bruk. Faren i Simpson-familien heter dessuten Homer til fornavn! For ikke å snakke om det klassiske Alexander - et enormt populært gresk navn i bruk over hele verden og i massevis av avledningsformer. Så at det mangler på greske navn i norsk og europeisk navnetradisjon generelt er bare tull.

Når det er sagt - så syns jeg ikke Akilles/Achilles er det heldigste valget. "Jeg har problemer med Akilles" høres ikke ut som noe man ringer barnehagen for å snakke om, det klinger mer som en henvendelse til fastlegen...

• 1 år senere...
Skrevet
Dessverre er det slik at hedenske gudenavn vil dukke fram i takt med at befolkningen blir med hedensk.

Dessverre?

Skrevet
Ødipus er Ferud, og har lite med gresk mytologi å gjØre ;)

*Fnis*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...