Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #1 Skrevet 10. juli 2011 Jeg er 19 år, har adhd. Kombinert type.. Men, jeg har slike hylinger jeg MÅ gjøre iløpet av en dag. Aldri sammen med noen. Men, jeg må hyle, rope eller støye høyt.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #2 Skrevet 10. juli 2011 Les om tourette's syndrom. Det følger ofte ADHD. Ikke alltid, men ofte. Jeg kjenner igjen det med hyling fra min sønn med ADHD og Tourette's..... Tourette's er mer enn dette, og det vil du se når du leser om det.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #3 Skrevet 10. juli 2011 Du er 19 år og har diagnosen ADHD. Det du beskriver ser ut til å være et helt normalt behov i en hverdag hvor du sikkert føler en del frustrasjon og innvendig sinne. Dersom du kan kontrollere dette, selv om du føler et behov og synes det er forløsende å slippe ut hyl når du kan, så er det ikke tourettes- som derimot preges av ufrivillige lyder/ hyl og ord som slipper ut.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #4 Skrevet 10. juli 2011 NN 23:36, vet du nok om alt innen Tourette's til å kunne si noe slikt? Neppe....
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #5 Skrevet 10. juli 2011 Det er forresten regnet som en middels sunn og forløsende forsvarsmekanisme ved indre frustrasjon så lenge det ikke går ut over andre
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #6 Skrevet 10. juli 2011 He he, gjør DU? Selv med lite kunnskaper ser jeg da at det hun beskriver ikke ser ut til å dreie som om ufrivillighet, som er det klassiske symptomet her. Jeg kjenner derimot svært godt til fenomenet med at vi mennesker også har en tendens til å feilaktig assosiere/ trekke gale konklusjoner dersom vi har en lett aktiverbar "knagg" i egen erfaring- da det hindrer oss i å se lenger enn som så. I innlegget til HI var jeg uenig med deg. Dersom det er mer som HI ikke skriver kan det naturligvis være annerledes.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #7 Skrevet 10. juli 2011 Ufrivillighet inngår også under MÅ. Og tics er ikke alltid som en ser på film. Men tourette's erså mye mer enn tics, og kan være så mangt. At du tenker annerledes enn meg, betyr faktisk ikke at jeg tar feil og du har rett her Det er derfor jeg råder HI til å lese seg opp på temaet. Og ofte er det slik at de med Tourette's får en ADHD-diagnose mange år før den grunnleggende Tourette's-diagnosen. Det spørs hva som "viser" mest tidligst. Det er en grunn til at ADHD, Tourette's og narkolepsi har et felles forbund........ Le av meg, du. Men jeg vet godt hva jeg snakker om
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #8 Skrevet 10. juli 2011 Det jeg tenker er at HI's beskrivelse vil passe på både ganske normale tenåringer, men dersom det oppleves enda sterkere som "må" enn jeg tolker det- er det uansett også et ehlt arsenal av diagnoser som kan passe til dette ene kriteriet; bl.a. emosjonell personlighetsforstyrrelse, bipolar lidelse, obsessive compulsive disorder, m.m. Det er naturligvis lett å automatisk koble dette sammen med tourettes, siden hun har ADHD, og man vet at det er langt høyere forekomst av denne kombinasjonen av diagnoser enn mye annet- men uten videre beskrivelse fra HI's side er det like gjerne kun et helt normalt utslag av å være en hormonell tenåring som sliter med mye og opplever at dette lagrer seg som indre sinne . .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå