Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #1 Skrevet 10. juli 2011 Det har seg sånn at gutten min er snill og grei så lenge han er sammen med greie unger. Men så til problemet: han blir beskyldt for ting som han ikke har gjort,altså det er de andre ungene som gjør det men så får han skylda ,akkurat samme sak med at de sier til han hva han skal gjøre(faenskap) så gjør han det. Selvfølgelig snakket jeg med han om det og jeg vil jo ikke at han skal være en som får skyld i alt. det er speseillt nabogutten som dirigerer han og forteller han hva han skal gjøre.Nytter ikke snakke med mora ,hun gir faen i alt.og jeg har snakket med ungen men har gir F han også. Er så redd å sende guttungen ut for å leke når det skal være sånn.- de guttene vet at de kan bestemme over min sønn derfor gjør de det. Hvordan skal jeg få gutten min litt tøffere sånn at han sier ifra sånn at ikke han får skyld i alt? Foreldrene til en gutt ringte meg og sa at gutten min hadde gjort faenskap(ikke noe alvorlig men allikevel)men jeg hørte med mine egne ører at naboungen sa til gutten min at han skulle gjøre det og det.naboungen skal ikke ha skylda for noe så han setter skyld på min gutt. de er 7 år Jeg vet veldig godt at mitt barn finner ikke på sånne ting alene og han sier ifra også at han nabogutten ber han gjøre ting osv.. dette er veldig plagsomt for hvis det skjer enda større skader på fe2s en bil så vil de legge skylda på sønnen min. og jeg kan heller ikke holde han inne dag ut og dag inn.. Er så sliten av alt dette.og vet ikke hva jeg skal gjøre. mora til nabogutten går som sagt ikke å snakke med. hun er bare opptatt av mannfolk og tlf.(har prøvd snakke)naboungen skulle ha gutten min til å sage på vinterdekka våre og knuse glassflasker ute.bra at jeg var ute da ellers hadde dette gått galt. Jeg må følge med hele tiden når han er ute nå, det gjør jeg uansett men dette er plagsomt når jeg ikke engang kan slappe av når han er ute og leker. noen råd til en sliten mamma?
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #2 Skrevet 10. juli 2011 De bryr seg visst ikke om noenting, disse naboene dine. Men hvis mora ikke bryr seg om sønnen sin, gir det deg sjansen til å kjefte på sønnen hennes, vri øret hans, riste ham i armen o.l. og rope "ligg unna sønnen min!" Eller du kan få en mann du kjenner til å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #3 Skrevet 10. juli 2011 Du skal ta for deg den der djevelungen som ikke har foreldre med ansvarsfølelse. Be ham holde seg til helvete langt vekke fra dine øyne og dine unger, rett og slett. Jeg har gjort det selv, og til og med med verre språkbruk. Og da hadde jeg i tillegg gitt beskjed til den blinde mora 2 år i forveien. Jeg var drittlei, og når mor ikke tok tak i ungen, så kan jeg love deg at neste gang jeg hadde fått tak, så hadde jeg skremt livskiten av drittungen som ødela livet til mitt 2 år yngre barn. jeg fikk ikke tak, men ungen turde aldri mer sette sine føtter der vi bodde.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #4 Skrevet 10. juli 2011 Jeg har kjeftet på sønnen hennes . kjeftet sånn at hun tok igjen med å låse sønnen vår ute. vi deler hus med 2 leiligheter og vi har kun en inngang men s hun har 2.så sønnen min stod ute uten nøkkel og når han sa at han låste han ute til henne svarte hun bare frekt: hva så? hi
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #5 Skrevet 10. juli 2011 En vakker dag kommer jeg nok til å skremme skiten ut av han. jeg har snakket og snakket men hva gjøre når det ikke nytter å snakke..de gutta her i gata går i samme klasse så vil jo ikke virke som er idiot til mamma som skremmer unger hehe..men skjønner hva du mener. Fortsetter dette så lurer jeg på om jeg bare skal ta å gå ned til hu mora hans og enten får hun få orden på ungen sin eller blir barnevernet innblandet det er ikke bare dette han ungen gjør men hun driter faen meg langt vekk i ungen sin. og lær han fly som han vil her overalt.idioti spør du meg hi
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #6 Skrevet 10. juli 2011 Det er ikke så lurt å true henne med Barnevernet, du risikerer å få en løgnmelding tilbake. Resultatet blir uansett mistrivsel og sannsynligvis flytting seinere. Når denne nabogutten er slik bare sju år gammel, og de må fortsette i samme klasse i år etter år, ser det ikke bra ut for sønnen din. Ville kanskje vurdert å flytte eller bytte skolekrets.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #7 Skrevet 10. juli 2011 Jeg forstår ikke helt hvordan naboen din kan låse ute din sønn. Har hun nøkkel til din dør og ikke sønnen din? Ellers tror jeg du bare må jobbe med å lære sønnen din å oppføre seg skikkelig. De fleste unger forstår at de ikke skal bruke sag på dekk eller knuse flasker, selv om noen ber dem gjøre det. Jeg tror du gjør lurt i å innse at din sønn heller ikke er en engel. Oppdra i første omgang din egen sønn. Om han oppfører seg som en pøbel pga skole, nabo, fammilieforhold eller noe annet er mindre vesentlig. Hovedsaken er at han lærer hvordan han bør oppføre seg og hva konsekvensene ellers blir, samt at det ikke hjelper å skylde på naboen.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #8 Skrevet 10. juli 2011 som sagt vi deler et hus og det er kun en inngang der vi kommer inn. og både hun og vi har samme nøkkel til hoveddøra. sønnnen min har ikke nøkkel fordi han er litt vimsete og jeg har ikke tort la han få sin egen enda . 'men tusen takk for svar alle dere. nei jeg vet at sønnen min ikke er en engel men det er faktisk HAN som alltid får skyld for alt. og det er vel ikke riktig når jeg vet 100% at de fleste tilfellen ikke er han som har gjort faenskap. hi
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #9 Skrevet 10. juli 2011 Min erfaring sier at når det blir slik at enkelte altid får skylden for faenskap skyldes det at det veldig ofte er dem som gjør faenskapet.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #10 Skrevet 10. juli 2011 Kunne spart deg for denne kommentaren 22:50. jeg vet hva jeg snakker om. men tru hva du vil. hi
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #11 Skrevet 10. juli 2011 HI har visst hørt nabogutten si at hennes gutt skal gjøre hærverk på forskjellige ting. Men det er som ei over skriver, at man har selv et valg om man vil gjøre noe. Jeg tror neppe at denne sju år gamle nabogutten har noe reelt å true med overfor din gutt. Selv om du ser gutten din som "svak" (du spør hvordan du kan gjøre ham sterkere), bør han da forstå at han har et eget ansvar. Hvis han sager hull på vinterdekk eller lignende bør han da også straffes for det, og ikke bare dulles med.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #12 Skrevet 10. juli 2011 Dere har en felles inngang - da bor dere i en flermannsbolig. Er det et sameie eller borettslag der og en styreformann du kan klage til og evt få litt hjelp av? At han / hun prater med den blinde og døve moren og ber henne holde orden og få skikk på sønnen? Eller leier dere og kan du isfklage til utleier? Ellers: snakk med rektor på skolen, de er 7 år og er vel begynt på skole.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #13 Skrevet 10. juli 2011 Jeg har både sett og hørt naboungen si til min sønn hva han skal gjøre. ja dere har rett. men jeg snakker selvsagt med sønnen min om det. de er 7 år og glemmer fort også.vi leier av en privat vi så nytter jo ikke snakke med han om det. men synes det blir dumt at sønnen min skal straffes HVER gang han har gjort noe selv om det ikke er hans feil synes ikke dere? han får straff når jeg vet han har gjort noe han ikke burde og som jeg vet at de andre ikke har vært innblandet inn i han blir lei seg når jeg straffer han hele tiden og han sier selv at det er******** sin ide. og når jeg ser med mine egne øyne at det er naboungen som steller dette i stand. hi
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #14 Skrevet 10. juli 2011 Lei situasjon, men bør han ikke snart lære at han ikke skal tro på ideene til den andre gutten?
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #15 Skrevet 10. juli 2011 Han bør ha straff, eller om du vil "konsekvens" hver gang han har gjort noe galt, uansett omdet er andre som har oppfordret ham til det. Hvem som har ideen er mindre vesentlig enn hvem som faktisk gjør det gale. Gutten din kan ikke unsylde seg med at det var andre som fant på det.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #16 Skrevet 10. juli 2011 Jo,han har blitt flink siden dette begynte men som sagt en 7 åring glemmer fort.og han er veldig lettpåvirkelig desverre. vi jobber hardt med det så det er ikke det. men jeg håper at det gir seg en dag for dette er ikke noe moro. i dag hadde naboungen vært og tatt av lokket på postkassa vår og kasta ut alle brev(vi glemte hente de i går) og kastet de ut på plenen sånn at de ble våte. og ja jeg vet at det var han. jeg hørte han og ingen andre enn han var der ute da hi
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #17 Skrevet 10. juli 2011 Da har du for lite erfaring, 22:50. Du er naiv, og barn kan være sykt utspekulerte fra ung alder. Jeg som snakket om djevelungen lenger oppe. Jeg blir bare så utrolig provosert av forelder som ikke griper fatt i sine egne barn. Du Hi virker som om du ser at du ikke har en engel selv, men det rettferdiggjør ikke noe andre driver med. For det er helt ulike saker. Ta deg ikke nær av de som ikke vet hva de snakker om her
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #18 Skrevet 10. juli 2011 Jeg håper ikke du mente det du skrev????? Han skal ha straff selv om andre oppfordret han til det hver gang??? du er ikke riktig klok!!!!! jeg har snakket med rektor om det og han synes selv at det blir for dumt at gutten min skal få straff hver gang det skjer noe..og det er faenskap hver dag bland de gutta. hi
-Hengebuksvinet- Skrevet 10. juli 2011 #19 Skrevet 10. juli 2011 får vil nok heller gjøre problemene større enn mindre. Skremme og true barn? Gi barna beskjed om å holde seg unna din unge, til tross for at de går i samme klasse? Mitt beste råd til deg er å starte med ditt eget barn, ofte er foreldre altfor redde for å stille krav til enebarn. Vær helt tydelig på at "han lurte meg til å gjøre det" ikke er en akseptert unnskyldning for å gjøre ugagn. Kun han har ansvar for sine egne handlinger, og det vil få merkbare konsekvenser når han han lar seg lure til dumme handlinger. Ikke la det bli for mye tom prating. En periode hadde jeg fokusert mer på å få bort unnskyldningene hans enn selve episodene. (Det er ikke greit at du skylder på Mons, når du gjør noe galt). Vi har også en gutt som lett havner i "problemer", og har jobbet mye med han i forhold til dette. I løpet av kort tid fikk vi bort unnskyldningene om at andre hadde sagt han skulle gjøre det, han oppdaget nemlig at dette på ingen måte var en formildende omstendighet. Du kan også snakke litt med han om hva han kan svare når guttene prøver "å lure han", og hvordan han kan komme i gang med morsommere leker/aktiviteter. Prøv å få et godt forhold til nabogutten også, da kan du lettere være med på å påvirke han også. Det er sjelden at gutter bestreber seg på å gjøre enn hissig og hylende nabokjerring til lags.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2011 #20 Skrevet 10. juli 2011 Hva er målet ditt? Er ikke ditt ønske først og fremst å få en gutt som oppfører seg på en akseptabel måte, og som er sterk nok til å ta egne valg og stå for dem? Eller er det viktigere for deg å skubbe ansvaret over på andres unger, selv om det for utenforstående er hevet over enhver tvil at det er sønnen din som har hovedansvaret?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå