Cian Skrevet 9. juli 2011 #1 Skrevet 9. juli 2011 Hvordan starter fødselen? Av Jordmor Monica Moland Dette er spennende. Ingen kan på forhånd si hvilken dag, hvordan eller når på døgnet din fødsel vil starte. Av den grunn er det mange kvinner som spør hvordan de kan vite at de er i fødsel. Noen er til og med litt småbekymret og lurer på om de vil forstå at fødselen er i gang. Slimproppen Et tegn på at fødselen nærmer seg, kan være at “slimproppen” går. Slimproppen er en geleaktig klump som sitter i livmorhalsen. I hele svangerskapet har den sittet der og beskyttet barnet i livmoren. Slimproppen kan gå opptil flere dager før fødselen og forteller bare at livmoren forbereder seg. I blant kan slimproppen gå uten at du merker det. Det hender at den har spor av blodstriper i seg, og den behøver aldeles ikke se ut som en propp. Fødselen kan starte med rier, vannavgang (vannet går) eller blødning. Eller som en kombinasjon av disse faktorene. Rier De fleste fødsler starter med rier. Av og til kan det være vanskelig å si nøyaktig når de startet, men du vil kjenne at “magen” føles hard og stram. Livmormuskelen trekker seg sammen. Sammentrekningene kan være uregelmessige, ha forskjellig varighet og kjennes som menslignende smerter i ryggen. Smertene kan også sitte som en murrende følelse i nedre del av magen. Denne første fasen gir kroppen en fin sjanse til å venne seg til smerten. I startfasen varer ofte sammentrekningene i 15–20 sekunder. Etter hvert vil de øke til 60–90 sekunder. Fostervannet går Noen ganger kan fødselen starte med at fostervannet går. Det går rett og slett hull i fosterhinnen som barnet ligger i. Enkelte ganger fosser vannet ut, og ingen er i tvil om hva som skjer. Andre ganger skjer det mer dråpevis, og kvinnen merker bare at trusen blir våt. Normal mengde fostervann er 1–1,5 liter, og det dannes stadig nytt, også under fødselen. Fostervannet er blakt (uklart) i fargen, av og til med små hvite flak, og det lukter litt vammelt eller søtt. Har fostervannet gått, bør du kontakte fødeavdelingen, selv om du ikke har rier. Av og til kan fostervannet være grønnaktig. Det betyr at barnet har bæsjet i det. Si fra om fargen på fostervannet når du tar kontakt med fødeavdelingen. Blødning Noen ganger starter en fødsel med blødning. Ofte kan det komme i tilknytning til slim og være et tegn på at livmormunnen har begynt å åpne seg. Etter ultralydens tid, der morkakens plassering i livmoren er kjent, blir ikke blødning automatisk forbundet med fare. NB! Har du imidlertid rikelig blødning og en vedvarende smerte i magen, skal du umiddelbart ringe fødeavdelingen og dra dit. Fra jordmor til mor: Siden du ikke kan vite når fødselen starter, er det lurt å spare på kreftene den siste tiden. Har du hatt en natt med dårlig søvn, er det nødvendig å ta en lur neste dag. Ingen vet hva kvelden bringer, og svært ofte starter fødselen om natten. Starter også din fødsel om natten, og du føler deg trygg, er det et godt råd å bli hjemme så lenge som mulig. Klarer du å blunde eller småsove mellom hvert tak, så bli værende i sengen. De fleste fødsler tar sin tid. Krefter spart tidlig i fødselen kan bli gode å ha til senere.
littlepeanut Skrevet 9. juli 2011 #2 Skrevet 9. juli 2011 Som tredjegangsfødende vil jeg bare også si fra til alle dere der ute, det er IKKE alltid rier/veer er regelmessig. Ingen av mine to foregående fødsler hadde regelmeddige rier, men lengden på dem var alt fra minuttet til halvannet minutt og av og til føltes det som det ikke var pause mellom og. Siste fødsel var jeg bare på sykehuset i 15 min før lille gullet var ute. (mye rart som skjedde der de siste 14 dg før fødsel var med på å påvirke det.) Første gang hadde jeg ikke kynnere i det hele tatt, så da visste jeg utmerket godt at fødselen var i gang. 27 timer fra første rie jeg kjente til baby var ute, andre gang var det 2 timer fra vi var så og si sikker (ikke helt) på at fødselen var i gang til baby var her. Men som sagt vi var ikke sikker. (mye takket være sykehuset og en idiot av en jordmor....) Ingen av gangene så jeg slimproppen, andre gang hadde jeg visst nok tegningsblødning, men det visste ikke jeg før nylig. Mitt beste råd er; følg de signaler du føler kroppen gir selv. Er du i tvil, reis heller en gang for mye til sykehuset, og DRIT i sure jordmødre og kommentarer de kan komme med. Det er din kropp, din fødsel, og de SKAL respektere deg og dine ønsker så lenge det ikke går på kryss av helsen. Masse lykke til alle fødende.
miss c. Skrevet 9. juli 2011 #3 Skrevet 9. juli 2011 Og glem ikke at det ikke fins noen mal for fødsler, de er individuelle - og forskjellige.
ViVenter*15/07/11-Nora* Skrevet 9. juli 2011 #4 Skrevet 9. juli 2011 Det der med å være hjemme så veldig lenge syns jeg ikke noe om. Men det kan være fordi jeg er tredjegangs og er redd det skal gå fort. Min første fødsel varte kun 3 timer. glad jeg ikke var hjemme, for å si det sånn.
855 Skrevet 10. juli 2011 #5 Skrevet 10. juli 2011 Hei har et lite sp.mål ang slimpropp. Kan denne komme etter samleie? Er i uke 37 med min første. For ei uke siden reagerte vi på (unnskyld detaljene) at det ble så mye "gris" i sengen, og at det var mer fast og mer som en klump enn ellers. Har ikke tenkt så mye over det, fordi jeg forventer å gå laaangt over termin i likhet med min mor, men etter å ha lest om det idag ble jeg usikker. Fødselen min trenger jo ikke å være lik som min mors....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå