Gå til innhold

Bryllup. Alkohol og gjester?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss om litt under 2 år, og har begynt å planlegge litt i det små. Siden samboeren min er nyutdannet og jeg fremdeles er under utdanning, får vi ikke spart opp så veldig mye penger. Vi har også to små barn, så vi har et ganske begrenset budsjett. Vi har valgt en kirke jeg har nær tilnytning til, og funnet to lokaler som ligger i nærheten av denne. Disse lokalene er bemannet, og man må derfor kjøpe middag osv. gjennom de. Vi har til nå tenkt at vi skal stå for velkomstdrink, treretters middag, øl/vin og brus til maten samt kaffe og drink til kakene. Det vil være bar på begge stedene, og siden var har begrenset budsjett lurer vi på om folk synes det er greit å betale alkohol utover dette selv? Jeg tenker som så at alkohol ikke er en nødvendighet, og vi vil heller ha en stor fest med alle vennene våre enn å kutte ned på gjester og å stå for alkohol som kanskje ikke alle drikker en gang. Hva tenker dere om dette? Jeg tenker at man kanskje da må stå for gratis vann og mineralvann istedet, eller er det greit at gjestene kjøper dette også, hvis de vil ha mer etter kakene? Vil gjerne ha noen innspill!

Vi har også tenkt at vi gjerne vil invitere familien og våre nærmeste venner til middagen. Siden vi begge har store familier, noen er skilt og har nye familier osv., så kan vi ikke be alle vi vil til middagen. Min samboer har en veldig stor vennekrets, og da ville vi blitt veldig mange til bords. Vi lurer derfor på om det er greit at man ber f.eks 60 til middag, og så 20-30 stykker til kaffe og kaker samt festen? "Problemet" er at veldig mange av disse vennene bor ganske langt borte (ca. 30 mil), er det da rart å bare bli bedt til kaffe, kaker og fest? (De vil da få en drink til maten, men måtte betale resten av drinkene selv.) Alle er selvfølgelig velkommen i kirken. :)

Vil veldig gjerne ha noen innspill på hva dere synes er greit, og hva slags løsninger dere/andre har valgt. Jeg kommer nok til å spare inn en del på kjolen, dekorasjoner osv. for å heller gi gjestene en fin fest, men synes det er vanskelig å vite hva folk reagerer på og ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge dere står for alkohol til maten og kakene er det helt greit at gjestene må betale fylla selv.

Ang å dele opp følget er det ganske vanlig dessverre. Jeg ville ikke gjort det, men ser ikke rart på de som gjør det.

MEN når noen kommer langveis fra kan dere ikke la de stå på gata når resterende spiser. så enten bør dere invitere ale til middag eller sørge for en mellomstasjon til de som må vente.

Skrevet

Ja, det har du rett i! Vi får tenke litt på det, hvordan vi skal gjøre det. :) Takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...