Anonym bruker Skrevet 6. juli 2011 #1 Skrevet 6. juli 2011 Hvis man har en baby på 2.5 mnd, har lyst til å ta seg en dram eller to en gang i blandt eller må på noe uten barnet og ikke har nok melk til å pumpe seg, hvilke bakdeler har evt dette? Denne gangen har jeg vært så bestemt på at ungen KUN skal få mm frem til den er minst 4, helst 6 mnd. Men når jeg faktisk tenker etter så kjenner jeg ikke til bakdelene med å gi tillegg en gang i blandt?
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2011 #2 Skrevet 6. juli 2011 Nei, det eneste må vel være om ungen ikke vil ha pupp etter å ha fått flaske... det hender jo det.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2011 #3 Skrevet 6. juli 2011 Å gi tillegg en gang i blandt har vel forsåvidt ingen bakdeler annet enn at barnet kan bli hard i magen ol av ny "mat". Barnet bør aller helst tilvennes med en blanding av morsmelk og erstantning om det er mulig og pass på og pumpe deg slik at du ikke hopper over måltidene barnet skulle hatt for da kan melka bli fort borte.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2011 #4 Skrevet 6. juli 2011 Men mener å ha hørt noe om at annen mat enn morsmelk de første månedene kan trigge allergier?
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2011 #5 Skrevet 6. juli 2011 Ser ikke noe bakdeler med det. Veldig greit at babyen lærer og drikke av flaske også. Jeg ammet og ga flaske om hverandre i 2 mnd (fikk aldri opp produksjonen). Det skal nok mer til enn noen flasker med mme en og annen gangen for at babyen skal kun ville ha flaske. Når nestemann kommer skal han også få flaske imellom etter at jeg har fått opp produksjonen, hvis jeg får det da. Går helt sikkert bra Jeg ville kjøpt ferdigutblandet mme hvis du kun skal bruke det av og til. Hvis du kjøper de store pakkene må pulveret brukes opp innen 14 dager etter at det blir åpnet. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2011 #7 Skrevet 6. juli 2011 Min gutt nektet pupp etterpå. Jenta mi viste seg å være allergisk mot melk.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2011 #8 Skrevet 6. juli 2011 ULEMPER!!!!! Får fnatt av at folk kaller det bakdeler.... det heter ULEMPER!!! Sånn, bare måtte si det.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2011 #9 Skrevet 7. juli 2011 00:23: Hvis du skal rette på andres "feil", så er det nå litt greit at du faktisk vet hva som er riktig selv da. Bakdel og ulempe er synonymer.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2011 #10 Skrevet 7. juli 2011 Jeg har lest at barna som får erstatning isteden for morsmelk kan bli overvektige i seinere alder. En undersøkelse viste det.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2011 #11 Skrevet 7. juli 2011 Bakdel og ulempe er ikke synonymer. Bakdel er den du sitter på, en ulempe er noe som ikke er tjenelig. Hilsen en som jobber med språk, ikke den som rettet over. Ellers så vet jeg at mange barn har fått trigget en latent melkeallergi med mme. Men puppen har jo også sine ulemper: Det er utrolig mye dioxin i morsmelk. Men DET sier helsemyndighetene ingenting om.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2011 #12 Skrevet 7. juli 2011 Hvis du slår opp i bokmålsordboka til Universitetet i Oslo på nett (www.ordbok.no), så vil du se følgende oppslag på ordet "bakdel": 1 bakre, bakerste del av noe 2 bakende (2) 3 ulempe, mots *fordel Ulempe som synomym der altså. Hilsen en annen som også jobber med språk.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2011 #13 Skrevet 7. juli 2011 Og jaaaaaa, jeg vet det heter synoNym, og ikke synoMym, ettersom noen bænkers kommer til å henge seg opp i den trykkleifen. Ja, jeg vet at "bænkers" ikke eksisterer som ord også.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2011 #14 Skrevet 7. juli 2011 Jeg gidder ikke henge meg opp i tastefeil, det kan da skje hvem som helst. Men ingen av mine journalister skulle komme levende fra å bytte ut ulempe med ordet bakdel. Det er ikke godt norsk, uansett hvordan bokmålsordboka tillater det mest sjokkerende etter hvert. Synes det er stor forskjell på hvordan man bruker språket i profesjonell og privat sammenheng. Derfor går jeg heller aldri inn som språkpoliti på Bim. Synes det er flott at folk som ikke skriver perfekt tør å bruke språket til å uttrykke seg, og synes at så lenge det går an å forstå hva de skriver, så spiller hverken staving eller gramatikk noen rolle. Som du så lengre oppe, var jeg egentlig mer opptatt av å tilføre min mening om HI`s spørsmål.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2011 #15 Skrevet 7. juli 2011 ER vel ingen bakdeler? Men som delammer i 3 måneder og deretter flaskebarn, så vet jeg at jeg hadde vært sjeleglad om jeg hadde melk i puppene:o) Tenker med gru på skylling, vasking og koking/sterilisering av flasker i flere måneder. Kjøkkenbenk full av flaksedeler HELE tiden, stress om man har nok MME til over helga, med seg på tur. Kan man få varmet flasker enkelt her og der osv osv..GUD hvor mye tid og turer på kjøkkenet på natta man kunne spart seg. Må få legge til at våre barn svært sjelden er syke (min datter har 2 sykedager på 2 skoleår), min sønn på 3 hadde 3 dager borte i løpet av siste barnehageår), de er helt normale i vekt, Men det er vi foreldre også, så like mye gener som "riktig mat" fra starten av kanskje ) Før i tiden var alternativet vanlig kumelk, gikk bra det også, og når det bare er snakk om en gang i ny og ned kan MME neppe skade..MEN har hørt et par tilfeller hvor barnet nektet pupp etterpå...Var kanskje dårlige suger i utgangspunktet, og med flaske slipper ungen og "jobbe" så mye. Husk og kjøp med færrest mulig hull på smukken i såfall:o)
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2011 #16 Skrevet 7. juli 2011 Desken har aldri endret det når jeg har brukt ordet bakdel i mine artikler i hvert fall. Men alle har vel sine preferanser når net gjelder språk. At bakdel er synonym til ulempe er i hvert fall riktig, så det blir galt å påstå at ordet er feil brukt i denne sammenhengen.
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2011 #17 Skrevet 7. juli 2011 Nei, det er ingen bakdeler eller ulemper.. NÅ må folk gi seg altså! Hva med de som ikke har mulighet til å gi noe annet? Og har aldri hørt noe så dumt som at barn som får mme har større sjangs for å bli overvektige når de blir store. Selv fikk jeg mme og er tynn som ei flis. Høres helt absurd ut at mme skal kunne forårsake overvekt i senere alder. Se heller på kostholdet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå