Tobarnsmamma!!! Skrevet 6. juli 2011 #1 Skrevet 6. juli 2011 Jeg har nå 39 dager igjen, og begynner å skjønne at det vel blir en baby denne gangen. Alt ligger an til en normal fødsel, som jeg selvsagt ønsker meg så enkel som mulig. Da jeg fødte for syv år siden stilte jeg rimelig uforberedt, hadde vært med på et 1-dags-fødselsforberedende kurs på Ullevål, men det tenkte jeg vel ikke stort på. Fødselen gikk greit, men jeg vil gjerne ha litt mer kontroll over forløpet denne gangen - er jo også eldre og vil gjerne være mest mulig offensiv. Noen som har gode tips?
2 gutter og 1 jente Skrevet 6. juli 2011 #2 Skrevet 6. juli 2011 jeg forbereder meg grunnen ikke i det hele tatt, for jeg fant ut sist at dette har jeg virkelig ikke stort jeg skulle sagt ang. kroppen jobber og gjør som den selv vil uten å høre på meg i det hele tatt. Så jeg tror det beste for meg er å bare prøve å samarbeide som best jeg kan med hva som skjer og bare gjøre mitt beste som situasjonene oppstår. Jeg har hatt 2 ulike igangsettelsesopplevelser, og ingen fødsler som har startet heeelt av seg selv, men jeg kunne ikke planlegge ett minutt frem i tiden engang syntes jeg. Men jeg aksepterte jo det raskt da, og fikk 2 fine fødselsopplevelser. Mye kan man jo tenke på i forkant som.f.eks fødestilling og om hvordan man stiller seg til smertelindring etc. Men da tror jeg det er viktig at man stiller opp og er åpen for å endre mening noen ganger iløpet av fødselen.
Astro - 27.07.11 Skrevet 6. juli 2011 #3 Skrevet 6. juli 2011 Det å forbrede seg og tenke på smerte og pustemetodikk er også en god ide. Jeg ble litt tatt på sengen av at ting gjorde så vondt sist, og lot veene styre meg litt. Nå har jeg planer om å prøve å puste meg gjennom det verste... så får vi se om planen funker eller ikke =)
LCG80 Skrevet 6. juli 2011 #4 Skrevet 6. juli 2011 Vanskelig å forberede seg til det ukjente, førstegangsfødende - så tar det som det kommer:)
Blæddieblue Skrevet 6. juli 2011 #5 Skrevet 6. juli 2011 Hei! Kan ikke få skryte nok av "föda utan rädsla". Der står det om 4 teknikker (pust,avspenning,stemme og tankens kraft) man kan bruke. Jeg er førstegangs og aner ikke hva jeg går til. Det eneste jeg vet er at kvinnekroppen er skapt til å føde og at man ikke bør stritte imot;)
trippeltopp Skrevet 6. juli 2011 #6 Skrevet 6. juli 2011 Jeg stilte, som deg, uforberedt første gang - og kom meg igjennom på et vis Men denne gangen føler jeg vet litt mer hva jeg går til, og derfor har jeg også trent på pusteteknikk (psykisk pust/avspenning) samt at jeg har lest meg til hvilke fødsetillinger som kan være best ift. at jeg har så innmari vondt i bekkenet. Så nå hååååper jeg at jeg etter denne fødselen føler at forberedelsene hjalp og at jeg synes det blir noe mindre smertefullt en første gang. Det handler jo om å jobbe med riene - ikke mot dem... Høres enkelt ut, men takke faen skal vite at det ikke er like enkelt i kampens hete!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå