Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #1 Skrevet 2. juli 2011 Hvorfor feire at barnet har fått navn? Det er jo en ganske natulig ting. Barndåp forstår jeg, da velger jo foreldrene at barna skal bli oppdratt i den kristne tro.. Ja, vet mange ikke mener det og gjør det likevel, men i utgangspunktet er det slik. Men navnfest?? En dum ting. Nok et påskudd for å få gaver. Lage en fest for at barnet har fått et navn?? Barna her i huset fikk navn helt uten fest av noe slag. Gikk jo glipp av masse gaver, men syntes det ble for dumt og loppe folk for gaver, fordi vi valgte å gi barna våre et navn ;-)
Gjest ->>- Skrevet 2. juli 2011 #2 Skrevet 2. juli 2011 Noen av oss synes det er en hyggelig anledning å markere at man får barn (og navner det). Andre liker å feire at kristenheten får nok et stakkars medlem. Dem om det.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #3 Skrevet 2. juli 2011 Hvorfor er det synd på dem som får en kristen oppdragelse?
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #4 Skrevet 2. juli 2011 Jeg ser egentlig ikke den store vitsen med dåp heller. Vi er ikke personlig kristne, men døpte barna fordi det er sterke tradisjoner og ønsker om det i familien. Hadde det kun vært opp til meg hadde jeg fullt ut skjema med navnet og ferdig med det.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #5 Skrevet 2. juli 2011 Jeg synes det er fint at det finnes et alternativ, men at "navnefest" er et dårlig navn. Det burde heller kalles "velkomstfest2 eller no, for de ønsker jo velkommen barnet til sitt livssyn - Humanetikken. Humanetikerne er like mye et livssyn og et trossamfunn som kirken, de har bare ikke en guddom de tror på. De burde derfor heller markere det som en "dåp" til et liv som humanetiker.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #6 Skrevet 2. juli 2011 Dåp er ikke et alternativ for oss, da det ville vært det samme som at vi måtte lyge i kirken. Såpass respekt for andre sine religiøse riter har jeg da at dersom jeg ikke kan stå for det jeg lover (å oppdra barnet i den kristne tro), så velger jeg å la det være. Sist fikk ikke barnet vårt en alternativ feiring, pga sykdom i nær familie, men denne gangen tenkte vi å ha en "velkommen til verden fest". Gavene til den lille får man jo uansett om man har fest eller ei (det gjorde i alle fall vi), så er jo ikke for gavenes skyld at man gjør det. Vi synes derimot at det er en hyggelig anledning for å samle nær familie og venner, og la alle få hilse på den nye verdensborgeren.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #7 Skrevet 2. juli 2011 For de som har familien litt spredt rundt er det greit å ha en annledning til og samle familien og feire den nye
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #8 Skrevet 2. juli 2011 Feire at et barn blir født og presentere navnet for venner og familie. Synes det er en fin måte å gjøre det på jeg.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #9 Skrevet 2. juli 2011 Presentere navnet for venner og familie?? Holder dere navnet hemmelig i flere mnd, eller har dere festen rett etter fødselen?
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #10 Skrevet 2. juli 2011 Men det er jo ikke det som skjer! Barnet har jo fått navnet sitt for lenge siden! De navnefestene jeg har vært i, så har barnet vært fra 6-9 mnd, og alle vet hva h*n heter allerede...
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #12 Skrevet 2. juli 2011 Jenta mi var nesten 3 måneder når vi hadde navnefest og de fleste visste ikke navnet hennes. Problemet med navnefest gjennom HEF er at flere plasser i landet har de kun navnefest 1-2 ganger i året.....da sier det seg selv at det er umulig at alle barna er "nyfødt". Man må rett og slett vente.....desverre.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #13 Skrevet 2. juli 2011 For å feire den lille, og la slekta se det nye familiemedlemmet og fordi det er en god anledning til å samle alle. MAO: Samme grunn som dåpen. Og kom ikke å si at dette ikke er grunnen til at dere døper ungene. Hvis ikke hadde ikke snylterne her inne rent ned NAV med krav om støtte til FEST, dåpen er som kjent gratis...
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #14 Skrevet 2. juli 2011 Navnefest er en anledning til å ha en feiring for familie og venner, for at det er født et nytt barn. Det har altså nøyaktig samme funksjon som en barnedåp har. Jeg nekter å tro at mer enn 5 % av barnedåpene i Den norske kirke faktisk er en reell feiring av at barna innlemmes i kirken og renses for arvesynd, eller at de blir gjennomført primært for å avlegge et løfte om at barnet skal oppdras til kristen tro. Hvor mange av dere som er døpt eller har døpt egne barn har egentlig opplevd at faddere har blandet seg inn i oppdragelsen for å forsikre seg om at den er kristelig nok, slik de lover å gjøre? Jeg synes faktisk barnedåp er støtende. Hva om vi hadde hatt tilsvarende politiske ritualer, der et to måneder gammelt barn fra f.eks. en høyrefamilie vaskes ren for sosialistisk ballast det er født med, og hvor de tilstedeværende avlegger løfte om å oppdra barnet til konservative og markedsliberalistiske holdninger, og om å holde det vekk fra venstrevridd og kollektivistisk tankegods? Hvorfor skulle det liksom være annerledes med meninger om politikk enn det er med meninger om hvordan verden har blitt til, og om hva slags etiske verdier man skal ha?
Gjest ->>- Skrevet 2. juli 2011 #15 Skrevet 2. juli 2011 Det stemmer jo ikke, 10.54. Man kan fint ha andre livssyn enn det human-etiske for å feire navnefest, enten man gjør det i regi av HEF eller helt privat. Det er heller ingenting i HEFs seremonier som tilsier at man lover bort barnet sitt til et spesifikt livssyn. Men ja, man kunne godt kalt det barnefest, velkomstfest, fødselsfest eller noe annet. Navnefest funker fint det også.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #16 Skrevet 2. juli 2011 Vi hadde navnefest til datteren vår. Det hadde også min søster til sine barn. Humanetisk forbund er ikke en religon eller ett trosamfunn. Jeg synes HI er veldig uvitende om hva hun snakker om. Vi gjorde det ikke bare for å ha en fest for å få pakker. Vi hadde navnefest for å feire navnet hennes. Der jeg bor har de navnefest gjennom HEF 1 gang i året. Da samler de konfirmanter og alle navnebarn i en stor feiring. Med musikkinnsalg og taler. Både fra Ordfører i kommunen og lederen for HEF i kommunen. I år var det 19 konfirmanter og 3 navnebarn. Syns HI at konfirmasjon gjennom HEF er ett påskudd bare for å få gaver også?? Synd at dine barn ikke fikk en feiring som de kan se bilder fra når de blir større, Men alle har fritt valg til å velge hva de vil gjøre. Dåp, Navnefest eller ingen feiring i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #17 Skrevet 2. juli 2011 "Syns HI at konfirmasjon gjennom HEF er ett påskudd bare for å få gaver også?? " – Ikke HI, men klart det er det. Akkurat som at kristelig konfirmasjon er et påskudd for å få gaver.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #18 Skrevet 2. juli 2011 Man har navnefest fordi slekta vil se den lille. Noen familier er godt spredt rundt omkring i landet hvis du forstår?? Ikke alle som bor i samme by og som kan springe oppom sykehuset. Når man velger bort dåp som alternativ kan neste familiesammenkomst være til jul, og hva hvis barnet er født i januar/februar da? Etter en fødsel er mor passe redusert og har en kropp som skal komme seg fysisk. I tillegg er det mating og stell av den nyfødte som hovedfokuset. Eventuelle storesøsken skal også finne sin nye plass i familien. Få mødre ønsker å holde stort selskap 1 uke etter fødselen for å feire den nyfødte. Navnefest er nok stjålet fra dåp, selv om dåp ikke har noe med navnet å gjøre, bare blitt en tradisjon. Så nå vet du det så, det er ikke sååå DUMT hi.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #20 Skrevet 2. juli 2011 Er ikke bare dåp og navnefest som er det eneste alternativet. Jeg er kristen men er i mot barndåp, så har det ikke vært for barnevelsignelse så har det blitt navnefest her og.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #22 Skrevet 2. juli 2011 Vi har hatt navnefest i regi av HEF for våre to jenter. Samme hva vi kaller festen, alle visste jo hva barnet het. Dåp var helt utelukket for vår del og grunnen til at ville ha navnefest var for å samme familien fra rundt om i landet og gjøre stas på våre små jenter. Hele familien syns det er stort at vi har fått et nytt familiemedlem. Vi valgte å ha seremoni med HEF for å sette en litt høytidelig ramme rundt det hele. Det var godt å høre talene og føle at vi kan stå for det som ble sagt, i motsetning til en kirkelig dåp. Når det gjelder det med gaver blir jeg skikkelig provosert når noen påstår at vi gjør dette for gavene, for totalt sett går vi kraftig i minus! Seremonien koster 1700, vi bestilte mat for 3500, i tillegg laget vi en del selv. Ve bestilte en kake o laget noen selv, hele familien skulle ha fine klær, vi kjøpte fin gave til jentene våre. Til gjengjeld fikk de noen typiske sølvsmykker og sølvbestikk som ikke har noe pengeverdi for oss. I tillegg brukte vi MYE tid til: lage mat og kaker, skaffe bord og stoler og glass, lage invitasjoner, stryke duker, stryke klær, dekke bord, handle inn, stod på hele festdagen, rydde og vaske etter festen, vaske duker, vaske klær, levere tilbake alle lånte ting, og nå jobber vi med takkekortene. Jeg vil kanskje påstå at de som ikke har en fest av noen slag og forsvarer det med at andre gjør det for ravende skyld, bruker dette for å forsvare at de ikke gidder å bruke tid og penger på å arrangere fest. Bare så det er sagt; jeg har full respekt for ikke alle er interessert i ha en slik fest, det som irriterer meg er falske unnskyldninger for at de ikke gjør det.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #23 Skrevet 2. juli 2011 Ravende skyld= ravende skyld (autocorrect) Hilsen 22:07
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #24 Skrevet 2. juli 2011 Ravende skyld= ravende skyld (autocorrect) Hilsen 22:07
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2011 #25 Skrevet 2. juli 2011 Pokkers autocorrect!!! Ravenes = gavenes!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå