Gå til innhold

Egoistisk å adoptere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg og mannen har begynt å snakke om adopsjon som en mulighet. Har et barn fra før av som det tok veldig lang tid å få til. Var en veldig tung periode før det klaffet. Må sannsynligvis ha prøverør ved en evt neste gang.

 

Merker at jeg ikke har noe behov for at neste barn må være biologisk vårt. Liker veldig godt tanken på å hjelpe et barn som kanskje ellers ikke ville hatt det så godt. Tenker litt på å adoptere et eldre barn enn nyfødt (3-5-årsalderen).

 

Finnes det barn som ikke blir adoptert, eller vil vi ta plassen til noen som kanskje ikke kan få barn? Har absolutt ikke lyst til det, da prøver vi heller selv en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere velger å adoptere må dere gjennom den samme prosessen, stå i den samme "køen" og vente på tildeling av de samme barna som de ufrivillig barnløse gjør.

 

Det finnes ikke barn som bare adopteres bort til dem som kan lage barn selv - hvorfor skulle det det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Filifjonka

Hvis dere bestemmer dere for å søke om adopsjon blir dere plassert i samme kø som ufrivillig barnløse. Noen land godtar ikke foreldre som kan få barn via "naturmetoden", så det vil innskrenke valgmulighetene deres litt.

 

Det er ingen grunn til å tenke at dere "tar noens plass" eller "stjeler" sjansen til å få et barn fra noen andre. Er det dette dere ønsker, så Go for it. Sett i gang prosessen og se om dere blir godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke egentlig adopsjon være førstevalg intil alle barn i verden hadde omsorgspersoner?

Er jo egentlig veldig ego å få egne barn når det er så mange barn som ikke har noen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nok en gang, det ER IKKE KØ AV BARN SOM VENTER PÅ ADOPSJON, men uendelig mange adoptivforeldre som venter på å få adoptere. Der man virkelig trenger nye adopsjonssøkere er til de eldre barna i skolealder, søskengrupper og til barn med helseanmerkninger. Der er det ikke kø, men behov for adoptivforeldre som kan makte å ta på seg denne utfordrende oppgaven. Til babyer og små barn er det lange ventelister, man må belage seg på å vente i 3 år +. Adopsjon er nå svært vanskelig og tidkrevende, så jeg personlig ville aldri gått inn i dette kunne jeg fått barn enkelt selv på naturmetoden. Det er bare tull å si at man ikke tar plassen ifra de som ikke kan få barn selv, klart man gjør. Jo flere som står i kø jo lenger må jo alle vente. Så får man vurdere selv om man synes dette er ok. Å få barn i seg selv er egoistisk, enten det er egne eller adopterte - sånn bør og må det være. Adopsjon handler ikke om å redde et barn, fordi dette barnet uansett hadde kommet til andre egnede adoptivforeldre, det handler om å ønske seg og ville ha et barn/stifte familie. Akkurat som når man planlegger egenfødte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Annonse

Du synes det er egoistisk aa adoptere? Det kan jeg ikke skjönne i det hele tatt.

 

Det finnes jo millioner av foreldrelöse barn paa verdensbasis. Dessverre er det jo bare faa som faktisk er registrert og med i en adopsjonsordning, men de som er det, er det jo bare aa faa adoptert inn i en god familie saa fort som mulig!

 

Vet ikke selv om jeg ville adoptert hvis jeg hadde vaert ufruktbar. Det kan rett og slett hende jeg er for egoistisk til aa adoptere (altsaa helt motsatt synspunkt av hva du har). Jeg hadde kanskje vaert redd for hva slags "komplikasjoner" (for aa si det paa en liten rett-ut maate) som kom med barnet, alt ettersom hvor det kom fra, ogsaa ville jeg vaert redd for hvorvidt morsfölelsen ville tre inn for et barn som ikke var mitt eget.. DETTE (altsaa meg) synes jeg er egoistisk!!! Alle vi som produserer vaare egne barn er jo de som tenker mest paa seg selv...

 

Synes barnlöse som ikke barnlöse bör sette seg i adopsjonskö med en gang, hvis de föler at de har kapasitet til det. Og de vil iallefall ha min beundring og anerkjennelse for det motet og det ekstra hjerterommet de har.

 

Lykke til og staa paa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Mange "sannheter" med modifikasjoner her....

 

Jeg ville gått inn på adopsjonsforum og lest der :)

 

Lykke til! å adoptere er flott! Jeg er selv adoptert, og jeg gleder meg så utrolig til å få dele min graviditet med min mamma, siden hun aldri har fått oppleve det <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...