Gå til innhold

Påstand! Enig eller uenig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man skal ikke døpe barna sine i kirka, ikke gifte seg i kirka eller begraves i kirka dersom man ikke er kristen!

Forklar gjerne hvorfor du mener det du mener.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville du gjort noe av det i en Moské eller annet troshus?

Det blir jo egentlig litt feil. Humanister har jo sine arenaer.

Skrevet

Vi har valgt å ikke gifte oss i kirka og barna er ikke døpt. Alle skal havne på kirkegården (ikke i kirka)og det syns jeg er helt greit. Man må heller ikke ha sermoni i kirken ved begravelse men syns igjen det er helt greit at vi alle havner der ute.

Skrevet

Jeg bryr meg ikke så mye om å gifte seg i kirka, det er voksne folk, de får ta egne valg uten at jeg bryr meg. Jeg mener derimot at man IKKE skal døpe barna sine i kirken, da en religion er noe man skal velge selv, når man er gammel nok til å ta det valget... Skjønner jo at det er litt vanskelig for kristne som tror på truslene om hva som skjer dersom man ikke døper barna, hehe...

Skrevet

De fleste innbyggerne i dette landet regnes som kristne, enten de definerer seg som troende eller ikke. Statskirken vet du.

Skrevet

Enig med HI. Vi er ikke kristne, giftet oss i tinghuset og barnet er ikke døpt. Begravelse har jeg ikke tenkt over, men det spiller i hvert fall ingen rolle - jeg er jo ikke der lengre.

Grunnen: jeg ville ansett det som ytterst hyklerisk da jeg er ganske klar at jeg ikke er kristen. Mannen min er agnostiker. Jeg må ærlig si at jeg har en viss forakt for mennesker som heller ikke er kristen, men går til kirka for å gifte seg, rett og slett fordi det er mer staslig enn borgerlig bryllup.

Skrevet

Du mener kanskje humanetikere? ;-) Humanist har ingenting med livssyn å gjøre...

Ellers er jeg helt enig i HIs påstand. Alle trossamfunn har sine egne tradisjoner, og det er helt feil for meg at folk velger å "late som" man er religiøse under en seremoni...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...