Gå til innhold

Ja, ja, ja! Barnevernet har sikkert ALLTID rett!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke av de største kritikerne av BV men jeg tror de som stoler blindt på BV besluttninger mangler perspektiv og evne til å tenke selv. For det er alltid noen saker som BV har gjort feil, fordi BV er styrt av mennesker. Og mennesker gjør enkelt og greit FEIL noen ganger, men NOEN ganger går det over all sunn fornuft, også i BV:

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4160457.ece

Noen som har tips til hvordan man kan hjelpe, jeg får så vondt i meg av den gutten. Noen plass man kan sende protestmail eller lignende?

Stakkars gutten, jeg klarer ikke å få han ut av hodet etter at jeg leste det. Kan VI gjøre noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Omsorgsovertagelsen, godkjent av fylkesnemnda, er begrunnet i at mor ikke gjorde nok for å tvinge 13-åringen til samvær med en far han ikke ønsker kontakt med."

Herregud, så ufattelig trist! Tenk å straffe en guttunge fordi han ikke vil til pappa og fordi mor ikke gjør nok for å tvinge ham.

Nå kjenner jeg, selvfølgelig, ikke hele historien. Men jeg får så vondt av gutten. Tenk så redd han må være og hvor mye han må savne hjemmet sitt, mor, søsken og kamerater. Han kommer nok til å slite lenge med dette.

Jeg er absolutt ingen barnever-hater, tvert imot. Men nå fikk jeg skikkelig vondt i hjertet:(

Skrevet

Barnevernet har alltid rett, og de går over lik for å bevise det. Hvis det går galt med noen er det bare fordi de ikke ville godta Barnevernets forståelse, og da kommer man med uttalelsen: "Ja, dette var trist".

Det er ikke så lett å virkelig kritisere Barnevernet. For eksempel ville det være helt dumdristig om en mamma ringte til Barnevernsvakten for å gi dem en "trøkk seksten".

Gjør man opprør mot det lokale Barnevernet vil man havne i søkelyset. Men man kan alltids skrive mail til topp-politikere. Jeg frykter bare at Lysbakken ikke vil se noe "lys" som går opp for ham.

Skrevet

Jeg leste starten, og må bare si at her ligger mer bak.

Vet dere i hele tatt hvordan lovverket fungerer? Det tror jeg ikke dere gjør, for da hadde dere sett annerledes på det.

Dette er nok en gutt som "sultestreiker" fordi han ikke liker situasjonen, eller har utviklet anoreksia pga det samme.

Dere skulle visst hvor forsiktige institusjoner er, for ikke å miste sin rett til å hjelpe.

Jeg blir helt rystet over de som tror dette ensidige innslaget, fra "barnets adovkat". Adovkaten fra helvete, tenker jeg heller.

De som har hatt barn i intitusjon vet noe helt annet enn hva dette viser.

Hele reportasjen er tragisk, og lite i tråd med virkeligheten.

Skrevet

Litt ironisk at du mener at de andre som har svart tar feil fordi de ikke vet hele historien samtidig som du selv mener at historien har liten rot i virkeligheten selv om du heller ikke vet alt.

Har det slått deg at dette KAN være en skrekkhistorie og en historie der barnevernet HAR tatt feil? Jeg sier ikke at det er det, for jeg vet ikke, men det gjør ikke du heller.....

Skrevet

OK. Er denne plasseringen uten grunn, og barnevernet har tråkket over, så finnes faktisk ikke denne institusjonen i dag. Slikt skjer bare ikke. Den hadde blitt nedlagt fort.

Og husk hele tiden at barnevernet ikke er de som bestemmer slike plasseringer. Det er det Bufetat(statens barnevern, som velger institusjon) og fylkesnemnda(som hører alle parter MED advokater) som bestemmer, Barnet og/eller foreldrene kan klage dette inn til tingretten, dersom de vil. Har de gjort det? Dette kan gå helt til topps om foreldre eller gutten vil. Det er bare å si fra til advokaten sin, og en går videre til neste instans.

Dere må forstå det at om en klager på fylkesnemnda, så går det til det vanlige rettssystemet i Norge. Ikke noe eget "barnevernssystem", men til det helt ordinære. Tingretten kommer etter nemnda. Og alle parter har sin egen advokat, og advokat er gratis for både barnet og foreldre(hver sin), men ikke for barnevernet.

Skulle tro en er prisgitt det lokale barnevern, men sånn er det ikke.

Tro bare ikke alt dere leser. Ensidig er vel det beste jeg kan si om denne historien. skulle kanskje fortalt vår historie her, men det gidder jeg ikke. For den passer bare ikke inn, og er helt annerledes enn Hi's "fakta" her.

Jeg er ikke blank når det kommer til slikt.

Tragisk sak, men ikke slik dere ser ut til å tenke. Dette er av de saker som får alle til å frykte barnevernet, og slikt er bare tragisk og leit.

Skrevet

Nå har Norge blitt uvenner med Polen på grunn av Barnevernet. Ei jente blei hentet på skolen fordi hun virket deprimert, men polske medier hevder at hun sørget fordi bestemora i Polen døde.

Polske medier siterer ei fra deres ambassade som uttaler at nordmenn føder for få barn, og at de derfor er ute etter utenlandske barn. Hun kaller også Barnevernet for Hitlerjugend! Nå skal UDI undersøke saken og kanskje ta skritt mot den polske ambassaden, som nå selvsagt benekter uttalelsene.

I am very entertained.

Skrevet

Så du liker rare saker, du? ;)

Skrevet

Bv er og blir en stor vits. De kan regne med saksøkere i haugevis.

Skrevet

Jeg tar ikke side i saken. Det jeg sier er at ingen av oss kan være bastante og si at "slik er det" for ingen av oss kan vite med 100% sikkerhet hva sannheten er og derfor skal man også være litt forsiktig med å påkeke at andre tar feil.

Jeg tror ikke blind på media, men jeg tror heller ikke at noen insitusjon er feilfri. Vi vet at politiet kan gjøre feil. Vi vet at skoleverket kan ta feil. Vi vet at helse-Norge ofte gjør feil. Og jeg nekter å tro at barnevernet er den eneste institusjonen som aldri gjør feil. Jeg tror ikke at det skjer ofte, men siden vi ikke vet så er det rimelig arrogant av deg å tro,og si, at denne historien er feil. Kanskje er den det? Kanskje ikke?

Ingen av oss vet og da bør vi også opptre litt edruelig, på begge sider av saken.

23:04

Skrevet

Jeg tenker mest på gutten jeg, som ingen lytter til.....

Hva kan vi gjøre? Tragisk sak. Og ja, BV har her et forklaringsproblem, uansett!

Noe vi kan gjøre? FØR han tar livet av seg?

Skrevet

Barn i barnevernsaker blir ALDRI hørt

Skrevet

Nei, de blir tvunget inn i politibiler. Men det står i linken over om ungdomshjemmet, at de sa fra seg omsorgen for henne etter at hun hadde holdt seg skjult i mer enn 14 dager. Kan være en løsning for eldre ungdommer, men denne gutten som er så veldig ung og i tillegg underernært vil nok ikke klare en flukt fra institusjonen.

Kanskje det hjelper å demonstrere utenfor institusjonen?

Her er et bofellesskap på Jæren. Han kan være der, men det er ikke så mange ungdommer der så det er nok ikke så sannsynlig at han er der.

"Brusand Bofellesskap er som våre to andre bofellesskap også organisert som et levefellesskap der ungdommer og ansatte bor sammen.

Bofellesskapet er organisert som et levefellesskap med plass til fem ungdommer og har i tillegg treningsleilighet med plass til to ungdommer.

Bofellesskapet legger stor vekt på individualiserte tiltak gjennom utvikling av individuelle målsettinger og tiltaksplaner for ungdommene.

Bofellesskapet er lokalisert på Jæren i svært idylliske omgivelser. Det er bare veien og en elv som ligger mellom bofellesskapet og en kilometervis lang nydelig sandstrand."

Skrevet

Utgangspunktet er at det er best for barn å være sammen med sine biologiske foreldre.

Vår rolle som foreldre er en sum av funksjoner, fordi om det er feil i noen av dem, kan det fremdeles være en god, eller god nok total funksjon.

Hvordan man vektlegger de forskjellige funksjonene, hvordan man veier det gode opp mot det dårlige er ulikt.

Har en kamerat som fikk pryl igjennom hele oppveksten når de gorde ting de ikke fikk lov til, eller når far var i dårlig humør eller drikken nok. Dette vil vel de fleste si at kvalifiser til omsorgsovertakelse.

Denne mannen, er i dag høyt utdannet, har en god jobb, en flott og snill kone og fine barn. Han er glad for at han fikk vokse opp i familien sin, og at han ha lært mye om hva som er nødvendig i en familie, han har tatt mye godt med seg, og han har også lært om hva som ikke skal være tilstede i en familie. Han sier at det samme gjelder for sine søsken.

Det beste hadde jo vært at faren hadde sluttet å drikke, og sluttet å slå. Men det skjedde ikke. Han slo kona si frem til han avgikk med det døden av drukkenskapen sin.

Disse søskenene er i dag som voksne glad for at de ikke ble tatt ut av hjemmet.

Skrevet

Noen opp i her som hevder at barnevernet ikke kan gjøre feil. Det er IKKE rett.

Pga misshandling hjemme av min far blei jeg i starten av ungdomsskolen plassert i fosterhjem. Fosterfamilien var hyggelig og jeg fant meg fort til rette.

Problemene med barnevernspedagogen min startet tidelig, hun var rett og slett ute etter meg. Påstod at jeg brukte narkotika uten noen begrunning, hadde samtaler med lærere og fosterforeldrene mine om dette. Fosterforeldrene mine er erfarne og sa de ville merket at jeg brukte narkotika viss jeg gjorde det, så det var ingen grunn til å mistenke meg. Uansett ville hun ha meg testet, og jeg gikk med på det for jeg hadde ingenting å skjule. Alt var fint og reint og hun tokk selfølgelig feil.

Da vart hun sur og kom med sære rettningslinjer til min fosterfamilie om hvilken regler jeg skulle ha. Hun bestemte blant annet at jeg ikke fikk forsette å treffe noen av vennene mine for hun mente de var "feil" ungdommer. Fikk veldig strenge innetider og alt skulle kontrollerest, hun begrunnet dette med at hun misstenkte at jeg gjorde ulovlige ting.

Heldigvis såg fosterforeldrene mine galskapen i dette og laget mer normale regler etter få uker.

Slik forsatte det lenge med hun var ute etter å finne feil, og ca. 2 år seinere drakk jeg meg full for første gang. Dette fikk jeg selfølgelig ikke lov til, og fosterfamilien var pliktig til å melde dette videre til barnevernspedagogen.

Hun innkalte meg til møte og sa at nå skulle det bli slutt på alt tulle mitt. Nå skulle jeg sendes på barnehjem. der og da vart jeg veldig fortvilet sint og lei meg og kalte henne endel stygge ting. Hun kontakta "sjefen" på dette barnevernet som jobbet i fylkesbarnevernet i tillegg. Fortalte han at han måtte hente meg fordi jeg var et problembarn av de sjeldne som hun ikke hadde kapasitet til å håndtere.

"sjefen" sjølv kom for å hente meg, men ville snakke med meg personlig aleine først. Han oppdaga med en gang at jeg ikke hadde en ting på et barnehjem å gjøre. Ut i fra samtalen med meg syns han det var rart av henne å sende meg avgårde, men hun stod på sitt og sa at denne jenta MÅTTE på barnehjem.

"sjefen" kontakta fosterfamilien min og lurte på hva som foregikk, og fosterfamilien min sa sannheten at det var ikke JEG som var problemet, men barnevernspedagogen.

Har selfølgelig ikke fått med alt denne gærne dama fant på å gjorde fordi dette varte i ca. 2 pår.

Fylkesbarnvernet tokk over ansvaret for meg fra den dagen og videre sa denne barnevernspedagogen opp jobben sin.

jeg håper og tror at sjefen hennes sa hun burde finne seg en annen sektor, men det er noe jeg aldri får vite.

Skrevet

For ei dame... høres ut som den onde stemor som er full av misunnelse og hat.

Skrevet

poenget mitt med denne historien var selfølgelig at BV har ikke alltid rett og de gjør nok like mange feil som andre etater. Problemet med dette var ikke at hun gjorde EN feil, hun var direkte ondskapsfull. i sener tid (er nå 21) har jeg videre tenkt at hun MÅTTE være psykisk forsyrret, at hun lider av en eller annen merkelig tilstand der hun må være stygg mot andre...

Men jeg syns det er skremmende at et sant menneske har herset med uskyldige barn (ja, for hun hadde jo sikkert ikke bare ansvaret for meg)...

og ikke minst merkelig at ingen av kollegane hennes merket noe av dette!!

Skrevet

Har lest andre historier fra fosterbarn, som tyder på at Bv stadig behandler fosterbarn på en noe nedlatende måte, alltid trekker foreldrene deres ned i søla osv. "Foreldrene dine kunne ikke engang sette på en vaskemaskin" og lignende.

I noen tilfeller er det sikkert grunn til å snakke stygt om foreldrene, men det er vel ikke bra for barna å stadig bli foret med slike opplysninger.

Skrevet

Å ikke glem en uttalelse en leder for et barnehjem (var en dokumentar i samarbeid med barnevernet dette her), den mest fungerende måten å drive på er splitt og hersk metoden. Ungene fikk ikke lov å ha vennegjenger men måtte gå alene.

De lærer jo sååå å bli sosiale og fungere sosialt med den metoden

Skrevet

Til 22:51

Jeg blir litt irritert på deg når du sier til andre her at de ikke har fått med seg hele saken og at det nok ligger mer til grunne. (Noe jeg for så vidt er enig i, for vi kjenner jo ikke saken helt)

MEN når det er sagt, så er det rart at du sier det når du selv skriver at dette "nok er en gutt som sultestreiker". Når du skriver det slik så viser du jo at du bare antar selv og ikke har noe klar innsikt i saken du heller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...