Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #1 Skrevet 30. juni 2011 Er invitert i utdrikningslag og prisen er 1000 kr pr person. Det inkluderer alt, også alkohol, og formiddagsaktiviteter. Jeg synes det er altfor mye penger, jeg har ikke råd til det og har gitt beskjed om at jeg kun kommer til middag og er alkoholfri. De vil fortsatt at jeg skal betale 1000 kr. Er jeg sær som synes det er uaktuelt? Jeg akter da ikke å betale for de andre sin alkohol og aktiviteter.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #2 Skrevet 30. juni 2011 Du bør vel være med på å betale for brudens alkohol/mat/aktiviteter. I de lagene jeg har vært i har det vært vanlig å dele opp summene slik at alle deler på brudens utgifter (som ofte er den største posten, men ikke blir så mye pr pers likevel), og så betaler man i tillegg for det man velger å være med på selv.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #3 Skrevet 30. juni 2011 Sånn er jeg vant til fra tidligere, men her vil de altså at jeg slkal betale for alkohol og aktiviteter jeg ikke er med på, men som øvrige gjester er med på.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #4 Skrevet 30. juni 2011 Det bør jo være mulig å velge selv om man vil bruke 1000 på en slik dag, synes de er en smule firkanta som forlanger at du skal betale samme sum. Har du prøvd å forklare de at du gjerne er med å betale alt for bruden, men velger å ikke være med på de aktivitetene selv pga at totalsummen blir for dyr? Jeg hadde ikke likt å være "sponsor". (Men nå hadde jeg nok vært med på hele selv uansett.) Hilsen hun over her.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #5 Skrevet 30. juni 2011 Tror jeg hadde betalt tusenlappen, eller holdt meg hjemme... Hadde ikke orket å lage noe styr ut av noen hundrelapper, for du skal jo være med på noe, og være med på å betale brudens del? Skjønner jo at det er kjipt, men når de som holder utdrikningslaget "sier nei" tror jeg ikke jeg hadde orket å bry meg så mye. Urettferdig er det jo da..
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #6 Skrevet 30. juni 2011 Da blir det til at jeg ikke går. Jeg har ikke 1000 kr og kan ikke trylle heller.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #7 Skrevet 30. juni 2011 Har man ikke råd, så får man vel heller være hjemme da. 1000 kr er mye penger, når man ikke har 1000 kr. Men allikevel er ikke 1000 kr mye når det inkluderer mat, alkohol, aktiviteter og betaling for bruden..... Skjønner forsåvidt forlover også. det blir helt håpløst å arrangere noe når noen bare skal være med på ditt, noen skal bare være med på datt, noen vil ikke betale for alkoholen, men vil være med på aktiviteten, noen vil bare være med på middag osv. I min venninnes lag var det faktisk noen som skulle være med hele dagen, men de skulle ikke være med på noe og ville derfor ikke betale..... Hadde til og med med seg egen mat og spiste utenfor kafeen hvor vi andre satt...
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #8 Skrevet 30. juni 2011 Jeg har selv arrangert fire utdrikningslag og det er slett ikke vanskelig å ta hensyn til hvem som skal være med på hva. Hvis man har evnen til å legge sammen og trekke fra er det ikke noe problem. Her er det snakk om sære forlovere. Forøvrig er 1000 kr er latterlig dyrt utdrikningslag. Jeg har vært i ganske mange etterhvert og vanlig pris er 500-800 kr. De få som har oversteget 1000 kr har inkludert overnatting og minimum fire måltider. Men selvfølgelig, noen kan ikke lage budsjett.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #9 Skrevet 30. juni 2011 og forskjellen på 800 kr og 1000 kroner er jo sååååååå stor!
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #10 Skrevet 30. juni 2011 Er du dum? Forskjellen på innhold er stor, hvilket betyr at utdrikningslaget til 800 kr var billig i forhold til hva man fikk igjen for det og dette til 1000 kr er patetisk dyrt.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #11 Skrevet 30. juni 2011 Hvorfor er DETTE patetisk dyrt da? da må du nesten forklare hva dette IKKE inneholder som det det 800 kr inneholder! For noen er 500 kr masse - andre synes det er billig. For noen er 800 kr mye - uansett hva det inneholder!
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #12 Skrevet 30. juni 2011 Ofte er det vanskelig å få ting til å gå opp når alle skal være med på forskjellige ting jo:)
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #13 Skrevet 30. juni 2011 For 1000 kr får jeg grillet kyllingfilet med ris og grønnsaker, brus og iskake til dessert. For 800 kr fikk jeg frokost, lunsj, middag, vin og to aktiviteter.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #14 Skrevet 30. juni 2011 Og det er forlovernes utfordring, ikke deltagernes problem. Det lar seg fint løse hvis man er gjennomsnittlig intelligent.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #15 Skrevet 30. juni 2011 Ta kontakt med forloveren og forklar at du ikke har råd til å betale 1000 kroner og hvordan dere kan ordne det. Skriv at du absolutt er villig til å betale for bruden og andre nødvendige ting, men at du ikke har mulighet til å komme hvis du ikke kan "hoppe over" de dyre aktivitetene eller spleising på alkohol til de andre deltakerne. Hvis det er en normalt oppegående forlover vil hun se problemet ditt og komme med et forslag til løsning. Noen ganger lønner det seg rett og slett og være ærlig og forklare situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #16 Skrevet 30. juni 2011 Dersom du gir beskjed i god tid, burde det absolutt gå an å få til en rimeligere "pakkeløsning" for deg. Har selv vært forlover og problemet oppstår når folk trekker seg fra diverse i siste liten - etter at kostnadene er fordelt og betalt inn til leverandør.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #17 Skrevet 30. juni 2011 Huff det hørtes rart ut, å sitte utenfor kafeen med nista si... Synes 1000 kr er en reell sum på et utdrikningsag, (vet jo ikke eksakt hva som er med i prisen??) men hvertfall slike summer jeg har vært med på i de utdrikningslagene jeg har vært på. Og jeg er enig med 15.02, at hvis man ikke har pengene til det så får man heller la være... Pluss at det faktisk er veldig stress for de som arrangerer om noen skal betale 450, noen 600, noen 1000 osv, og så få alt til å gå opp i opp med kosnadene...
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #18 Skrevet 30. juni 2011 Jeg har som sagt arrangert utdrikningslag mange ganger, og vært i enda flere. Det er helt uproblematisk å regne ut kostnaden for hver enkelt gjest så sant man ikke er tilbakestående.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #19 Skrevet 30. juni 2011 Hva er det som er så vanskelig med at de som er med betaler forskjellige summer? Kan jeg ikke skjønne. Som noen over nevner, det er ikke vanskeligere enn regning som bør være på plass etter barneskolen... Det har ikke vært vanskelig i noen av de utdrikningslagene jeg har arrangert/vært med på.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #20 Skrevet 30. juni 2011 16:06 kommer derimot med noe som er et problem, når noen trekker seg i siste liten....
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #21 Skrevet 30. juni 2011 Vel...det er jo oppgitt her at 1000 kr inkluderer aktiviteter og alkohol også, så jeg ser ikke helt forkskjellen.....
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2011 #22 Skrevet 30. juni 2011 Jeg skal ikke delta på aktivitetene eller drikke alkohol. Dermed betaler jeg 1000 kr for ingenting annet enn en grillmiddag. Utdrikningslaget er forøvrig i september, så det er ikke noe problem å beregne kostnadene på en saklig måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå