Gå til innhold

hvor mye penger får en alenemor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner ei som er alenemor veldig godt,men tør ikke helt og spørre henne hvordan hun har råd.

Hun har 3 barn,7,5,4år er de.Hun har ikke noe spesiel utdanning og har eller ikke jobbet på mange mange år.Nå i høst startet hun og ta opp en del fag og skal til høsten studere.Hun har nå funnet seg en leilighet der hun må betale 15000kr i mnd,jeg synes det er kjempe mye penger og lurer da på hvordan hun får råd til det...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får en ekstra barnetrygd og bidrag fra barnefar. Tjener over 6 G, så har ikke rett på stønad fra NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får dagpenger + barnetrygd + litt overgangsstønad + støtte til barnetilsyn. Blir vel rundt 17000 i mnd, så går det 9000 i leiligheten + 3000 til mat + 800 i mnd i transport. Det går helt greit, men fett er det ikke. Omtrent samme inntekt som å jobbe i kassa på rema, noe jeg heller skulle gjort enn å gå hjemme å glo:( Fy søren så kjedelig det er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo helt an på hva alenemoren gjør. Jeg får en ekstra barnetrygd. Faren betaler ikke bidrag og jeg tjener over 6G så får ikke bidragsforskudd.

 

En aleneforsørger uten jobb får vel overgangstønad ca 12.500 og en ekstra barnetrygd så denne moren vil få ca 4000 i mnd. I tillegg vil hun nok sikkert få et ganske bra bidrag. Avhenger av om faren jobber, om de har privat avtale osv osv. Kan være snakk om kun forskudd men også ganske store summer. Bostøtte har hun nok også krav på.

NAV dekker 64% av bhg/SFO, og i noen kommuner kan en få ytterligere dekning. Har hun spurt barnevern om hjelp kan hun få dekt hele summen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanksje hun har arvet noen, har sparepenger selv, har rike foreldre, eller at barnefar tjener godt og betaler villig bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun ha ikke arvet noen eller noen sparepenger,rike forleder har hun eller ikke.

Barnefaren tjener rundt 250.000 i året kanskje.

 

Tror nok jeg må spørre henne,hun vet av alle smittehull så hun kan vel og bruke de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har arbeidsavklaringspenger på ca 11000 kr. Overgangsstønad på 8800 kr. Barnetrygd på 1940, barnetilsyn på 1491 og en liten hjelpestønad på 1100 fordi datteren min er kronisk syk.

Jeg har vært i utdanning siden før barnefar og jeg flyttet fra hverandre, men er nå ferdig og skal ut i jobb. Går ned ca 4000 i mnd på å gå ut i jobb, men det gjør overhodet ingenting, for jeg er drittlei av å ikke kunne gjøre nytte for meg, og ikke minst å ikke ha rettigheter til lån sånn at vi kan slippe å leie mer. Vil eie mitt eget. Vi har klart oss greit, men jeg har veldig mye utgifter, så det har ikke vært mye til overs etter husleie, lån fra tidligere som jeg drar med meg, barnehageplass (full plass) utgifter på bil, tlf, strøm, og andre utgifter. Får ikke bidrag fra barnefar.

For øvrig synes jeg det er helt idiotisk at man skal ha mer penger for å gå hjemme enn å være i jobb. Det er noe galt med systemet i dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overgansstønad på 10500,-, barnebidrag på 1000,-, kontantsøtte på 3000,- og barnetrygd på 2600,-

 

Skal ut i jobb igjen til høsten når vesla har fått barnehageplass. Skal bli deilig (ikke å sende henne fra meg altså, men å tjene egne penger igjen og få litt bedre råd, uten at jeg skal klage;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...