Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #1 Skrevet 29. juni 2011 Jeg har en sønn på 6 mnd som fortsatt våkner mellom 2-4 ganger hver natt for mat, tutt eller bamsen sin. Dette begynner etterhvert å bli noe slitsomt for meg å aldri få sovet igjennom en hel natt, så nå tenkte jeg å ta tak i dette og prøve å få ham til å kutte ut nattmaten. Noen som har noen erfaring med dette og vil dele? Jeg har snakket med helsestasjonen og HS mente det ikke var noe i veien for å prøve å avenne maten om natten, men selv etter råd fra de er jeg noe usikker på hvordan jeg skal gå frem. Jeg tenkte å bruke tiden frem til neste uke på å gradvis kutte ned på mengden melk til et nullpunkt, og så kutte ut å gi noe annet enn tutt og vann dersom han våkner. Høres dette ok ut? Noen som har andre erfaringer om hvordan en nattavenner en liten pjokk? Noe annet jeg bør tenke på? Hilsen sliten mamma
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #2 Skrevet 29. juni 2011 Som oftest er det best å kutte tvert også ta støyten med skriking de 3 nettene det som oftest varer. 3. natta er som oftest det meste gjort, og den 4 er det som oftest over. De små skjønner ikke hvorfor de får mat den ene gangen, men ikke den neste. Så ved å prøve å kutte gradvis vil du antagelig bare dra ut den perioden med skriking over at han ikke får noe. Vær sikker på at han er god og mett når han legges(og han bør få hvertfall 3 måltider fast føde i løpet av dagen) Tilby vann når han våkner, og ofte er det en fordel at pappaen(om der er en) tar han om natten, særlig hvis du ammer.
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #3 Skrevet 29. juni 2011 Begynn å gi ham velling på kvelden, men siden din er 6 mnd og ikke 3 som min var, kan du gi tynn grøt. Gi ham ihvertfall mat så han blir god og mett!! Drøy leggetiden så lenge du klarer, hold ham våken til han er kjempetrøtt, ikke legg ham bare fordi det er tiden for det. Når han våkner på natta, går du inn og gir beskjed om at du er der og passer på ham, gi ham gjerne litt vann. Gå ut igjen og sats på at det går greit. om ikke, kan du gå inn flere ganger for å roe ham med 5-10 min mellomrom. Han trenger ikke nattemat lengre, godt med mat til kvelds og frokost så har han det fint. Dessuten er det ikke sikkert han våkner for maten om nettene, godt mulig han våkner for tørsten! Dette funket ihvertfall for oss Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2011 #4 Skrevet 29. juni 2011 Tusen takk for svar! Glemte å skrive at han allerede er oppe i tre måltider pr dag, to med grøt og et med middagsglass og frukt i tillegg. Han har kort tungebånd, så vi fikk ikke til amming, men jeg pumper meg og gir ham flaske i tillegg. Far jobber nattevakt, så lite hjelp å få der om natten Hmm, høres lurt ut det du sier 19.39, om at han ikke vet hvorfor han får mat noen ganger og noen ganger ikke, så kanskje jeg bare skulle være hard noen netter. Men gruer meg, vil ikke høre babyen min skrike :S Men innerst inne vet jeg at det nok er til det beste for oss begge om vi får sovet igjennom natten. Han får siste grøtmåltid ca en time før leggetid + ca 100 ml MM i senga når han har lagt seg, så burde være god og mett lenge. Men våkner alltid i 11 tiden, det varierer om han godtar bare vann eller om jeg må gi melk tilslutt. Så våkner han igjen rundt kl 1/2 og igjen rundt kl 5/6. Noen flere lure tips? Innspill? HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå