Gå til innhold

annenhver julaften og tradisjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 2 barn med min eks, og de er annenhver julaften til han.

Nå har jeg fått en et nytt barn me min nye samboer, og vil at alle barna skal være samlet hver julaften hjemme, med andre ord, lage en tradisjon. Tror også at det er best for barna nå som de har fått en bror til.

Når barna er hos Faren, drar de til besteforeldrene på julaften. Han lager ikke istand noe.

Jeg har enda ikke nevnt dette til eksen min, tenkte jeg skulle høre om dere hadde noe synspunkter først, hvordan jeg skal gå fram....må jo sannsynlig inn til mekling da????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å være hos besteforeldre er også en tradisjon og det er de færreste familier som feirer jul hjemme hvert år.

Det er utrolig dårlig gjort å skulle forsøke å frarøve barnet muligheten til å også feire jul med pappa bare fordi du har fått ny samboer. Og du vil nok aldri få gjennomslag for det så du kan nok bare slå det fra deg først som sist.

Skrevet

Men hva om barna vil være sammen med broren sin på julaften da? pappaen er ikke den mest engasjerte heller ...i sommer ville han ikke ha barna 2 uker en gang, pga syden tur me guttaboys. kun 1 uke me barna sine.

Skrevet

Slik er det når foreldrene ikke bor sammen og det er ikke opp til barna å bestemme. Så om far ønsker å ha dem annehver jul så har han rett på det.

Hva om det hadde vært far som hadde samboer og nytt barn. Ville du gitt ham hver juleaften? Det tror jeg neppe.....

13:09

Skrevet

Dette er noe av det mest egoistiske jeg har lest på lenge. Barna har sikkert en toppers jul hos besteforeldrene. Jeg sier som en overnfor, ville du latt barnefar ha barna hver julaften om han skaffet de et halvsøsken til?

Skrevet

Hvis bf ikke bryr seg så veldig, ville jeg tatt det opp med han. Det kan jo hende at han ikke har noe imot det. Det går an å foreslå at han har dem hver påske og du hver julaften f.eks. Eller at de kommer på besøk til pappa 2.juledag. Det er ikke sånn at man MÅ ha de annenhver jul/påske. Dere har fullstendig rett til å gjøre det som passer best for dere.

For skilsmissebarn med ny familie, kan det føles som en ufortjent straff å bli sendt bort fra familien for å feire jul hos pappa, spesielt hvis det er et nytt søsken inne i bildet. Dersom barna ikke ønsker å feire jul sammen med pappa, synes jeg ikke det er noe de skal tvinges til. Det er ikke egoistisk av deg å tenke på barnas beste. (I motsetning til de over her som tydelig mener at hensyn til far er viktigst)

Gjest sug lut
Skrevet

Jøss, og det å ha besteforeldrejul med faren sin er ikke en tradisjon, lizzom?

Skrevet

Barna har aldri hatt spesielt lyst til å dra til pappaen(som er annenhver helg), og nå som de har lillebror tror jeg at det blir ekstra hardt for barna å dra til pappan sin i jula. Som du sier, kanskje de vil føle det som straff.

Men dette er vel noe jeg bør diskutere med faren om nå, så takk for svar.

Skrevet

00:20 her

Det virker jo ikke som dette er en veldig hengiven far det er snakk om, så kan jo være at han rett og slett ikke bryr seg så mye? Hvis han foretrekker å dra på guttetur fremfor barna sine, mener jeg. Jeg vet ikke hvor gamle barna dine er, men det er veldig viktig at barnas ønsker blir hørt, og at de blir tatt hensyn til.

Det er ikke sånn at man må ta hensyn til en far som ikke bryr seg så veldig. Du frarøver ikke barna dine noen ting ved å la de feire jul sammen med lillebror, derimot gir du dem en mulighet til å få god kontakt med sitt nye søsken. Jeg synes ærlig talt det er viktigere å ta vare på et søsken forhold, enn et forhold til en far som ikke gidder å engasjere seg.

Lykke til!

Skrevet

Hva skjer om de får en søster eller bror hjemme hos pappaen da? Mine barn har fått en lillebror hjemme hs pappaen, her hos meg blir det ikke flere søsken. Det er likevel ikke aktuelt at barna aldri skal feire julaften hos meg. For barna er det nok like koselig å være hos mamma som hos pappa.

Skrevet

Da syns jeg heller du skal invitere eksen din òg. Det er IKKE greit å frata barna dine muligheten til å feire med faren sin.

Skrevet

Om bf ikke bryr seg noe serlig synes jeg du bør tenke på besteforeldrene til barna. Trives de å være der på julaften er jo det helt ok for da er jo alt greit, for først og fremst dreier det seg jo om barna. Ingen kjenner barna som mammaen demes og siden hun kjenner de best så er det vel veldig lett for mammaen i denne situasjonen å se hva som er riktig. med en pappa som ikke bryr seg kan jo kompangseres opp på julaften iaf med besteforeldrer som er kjempe snille. Men om barna helst vil være hos mammaen sin og broren sin så synes jeg ikke de bør tvinges til å være hos pappaen på julaften.

• 2 uker senere...
Skrevet

Fy faen HI for en egoistisk tankegang, er det værste jeg har hørt!

Bare fordi du har fått samboer og et nytt barn så er faren til ditt eksisterende barn uten rettigheter ? Tenk hvis det var motsatt, hadde du bare gladelig latt barnet vært hos hans nye familie hver eneste jul ? Tror du virkelig han hadde turt å spørre deg om noe så frekt som det du har planer om ?

Jeg personlig tror de på meklingen vil le av deg for å komme med et så utrolig egoistisk forslag.

Skrevet

Selvfølgelig ønsker man at alle barna skal være samlet hver jul, men man kan ikke få alt man ønsker seg her i livet. Jeg spør som de andre, om det var far som hadde fått et nytt barn og krevd at barna dine feiret hver julaften hos han, hadde det vært greit for deg? Hadde du frivillig gitt slipp på hver julaften? Dette er dessverre realiteten for oss skilte, vi må bite i oss egoistiske ønsker. Hadde det vært opp til meg så skulle selvfølgelig alle mine barn være samlet hos meg hver jul, men dette er faktisk ikke bare mitt valg å ta. Barna lærer fort at lillebror bare feirer julaften med dem annenhvert år, så dette er ikke et godt argument.

Du kan jo høre med faren, men om dette ikke er aktuelt for han, så må du bare gi deg uten kamp, dessverre. Du kan jo høre med fvk hva de tenker om denne løsningen din, kan tenke meg de vil forklare deg litt om livets realiteter da, gitt....

Skrevet

Dette var meget egoistisk synes jeg! Når barna blir store nok til å bestemme selv, så kan de jo feire hos deg da. Du får nok ta til takke med annenhver jul du også. Jeg og min datter reiser til mine foreldre hver jul, eller annhver jul med henne, jeg reiser dit hver jul. Hvis du lager en dårlig stemning om dette, vil de to barna dine også føle at de heller vil være hos deg og får en trist jul. Synes du heller skal gjøre noe positivt ut av den tiden de skal tilbringe med sin far, ikke omvendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...