Gå til innhold

Noen som har peiling på malingstyper..fra gamledager?


jordbærsjokolade

Anbefalte innlegg

Jeg har et gammelt kjøkkenbord, sikkert 100 år. Jeg holder på å "pusse det opp" nå.

 

Har slipt ned selve bordet og tenkte bare å vaske beina med salmiakk for så å male over.

 

Men, jeg vasker og vasker og vannet blir ikke klart. Det virker som om det er smurt inn med noe slags røde pigmenter. Det blir bare aldri rent uansett hvor mye jeg vasker.

Er det noe poeng i å male over med vannbasert maling? Tror dere denne røde fargen som jeg ikke klarer å vaske bort kommer til å slå igjennom?

 

Vet du hva det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hercule Poirot

Vannbasert maling kan du nok bare glemme, gitt.

 

Det er sikkert linoljemaling på bordet i utgangspunktet, og da bør du fortsette med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar!

 

Nå har jeg googlet linoljemaling litt og det set ut til at grunnen til at man ikke kan bruke en annen maling over er fordi det da lett kan bli blemmer. Men om jeg forstod det rett så var det ang husmaling og sola.

 

Bordet skal jo være inne. Noen fare for blærer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte også linolje når jeg las dette. Mine foreldre bor i et gammelt hus der det er utstrakt bruk av linolje. De har prøvd å male over med vannbasert. Men malingen festet seg ikke og flasset av etter kort tid. Jeg ville nok ha brukt oljemaling til å male over...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hercule Poirot

Enig med Huldretussa - du bør nok holde deg til linoljemaling. Gammel linoljemaling vil nok ikke akseptere verken vannbasert, akrylat eller moderne oljemaling, er jeg redd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...