Gå til innhold

kan dere hjelpe meg med ett dilemma?? ang min mors grav...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

da mamma lå for døden, måtte vi avlive hunden vår, han var blitt den lille babyen til mamma, og hun var knust da vi måtte ta han. mamma ville at de skulle gravlegges sammen, men uten hunden sitt navn på støtten så klart! hunden vår ble kremert. men hun fikk klar besked om at hunden kunne ikke grevlegges på kirkegården... nå har jeg flere ganger tenkt på å grave ned urnen til hunden ved graven til mamma... trenger jo ikke grave flere meter ned, men late som om jeg skal plante noe... urnen er av materiell som skal råtne i jord, men veit ikke hvor lang tid det tar da...

 

hva hadde dere gjort??? begravd hunden der, eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nei. føler ikke det blir det samme. men kanskje blande asken hans i jord, å plante i det..... det kan jop være en ide

 

men du ville ikke gravd ned hehe urnen?

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, grav ned hunden du! Det er nå en fin gest, og du kan plante noe oppå så det ikke vises at du graver litt dypt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gravd den ned.

Det var ditt mors ønske, ville strekt meg langt for å oppfylle det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, da tror jeg jeg gjør det. trengte nok ett spark i r... bare ;) har litt problemer med å trosse en prest sitt forbud mot å grave han ned der... men kan vel ikke bli "straffet" for det....??

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært min mor, hadde jeg gravd ned hunden der man planter blomster, hun ønsket jo å ha hunden med seg i grava, siden det ikke var mulig, er det en fin gest å grave den ned forran gravstøtta, kanskje plante yndlings blomsten hennes over urna, så er det ingen som kan se hvor dypt du graver :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor nektet presten dere å sette ned urnen sammen med din mors kiste (eller hvorfor plasserte dere ikke urnen i kisten?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ønsket noe som er i strid med kirkegårdens regler.

Du kan kanskje grave den ned uten å bli sett, men gjett om de kommer til å bli mistenksomme når de ser det er gravd et hull ved akkurat den grava.

Siden dere alt har diskutert med de ansatte tidligere, kan det til slutt bli til at de tar opp urna og kjører den vekk, slik at du aldri får se den igjen.

 

Jeg ville da også syns det var rart å grave et halvmeter dypt hull over en slektnings grav... (såpass dypt måtte du vel gravd?) Selv klarer jeg ikke grave dypere enn til blomsterløk over en grav.

 

Hvis du graver ned urna, sørg for å ikke grave i plenen, og ha med deg noe hagejord å bre over til slutt. Da kan det være de ikke ser det.

Jeg ville ikke ha gjort dette for min mor, jeg ville sett på det som et unormalt ønske som ikke var mulig å oppfylle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mamma ble også kremert. nåe en som dør blir kremert, blir det holdt en bisettelse. da står kisten der. men etter bisettelsen blir man kremert. når urnen settes ned, er ikke familien der. de kan være der, men mange velger å ikke være det... husket ikke hvor mange dager det tok fra bisettelsen til urnenedsettingen jeg. hvorfor vi ikke fikk putte urnen til hunden vår der, vet jeg ikke... men husker bare mamma var veldig lei seg over det...

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan ta bare helle asken over i en liten boks og grave like dypt som når du planter en blomst. Ingen oppdager det og du hedrer din mors ønske. At man ikke kan grave ned dyrelik på en kirkegård kan jeg kanskje forstå, men hundestøv? ser ikke problemet og hadde glatt gjort et lite lovbrdd der:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gravd ned urnen, hadde ikke tvilt ett sekund.

Prest får være prest, du kan vel få "pynte" graven med det du vil. Noen pynter med englefigurer,bamser osv, du kan "pynte" med urnen.

 

Hadde gravd den ned og plantet fine blomster oppå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg har brukt lang tid på å finne ut om jeg skal gjøre det eller ikke. hun døde i 2004, så jeg tror ikke de ville blitt mistenksomme over akkurat denne graven... som sagt er det det faktum at det er imot kirkereglene, jeg er kristen nok til å ha vansker med å trosse de reglene som er satt der...

 

men samtidig tenker jeg at ingen tar skade av det. jeg trenger ikke grave langt ned, og kan plante en grønn plante oppå... og hvis jeg skulle blitt oppdaget, kan jeg jo rett og slett bare beklage å si at jeg ikke viste at det ikke var lov... eller???

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir oppdaget, noe du sikkert ikke blir, så si bare at du har pyntet graven med det vakreste som fins, nemlig denne fine "vasen" med lokk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som leser dette kan jo begynne å lure på om graven til moren din ligger ved siden av en grav vi kjenner til.

Kirkegården består av noe som heter "viet jord".

 

På den annen side kan man si at det sikkert både dør mus og insekter på kirkegårdsområdet, så dermed kan det ikke være så nøye. Vi vet at mennesker som er veldig redde for promp, til stadighet puster inn andre menneskers promp uten å vite om det. Bare for å ta et sprøtt eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan si så mye at dette gjelder en kirkegård i vestfold...

 

hehe, men ett bra eksempel ;)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...