Gå til innhold

Pappa ta hele permisjonen.. hva synes dere om det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er slurvet altfor lenge med skolen og er enda ikke ferdig med vgs (er 20 år) Jeg har 1 år igjen etter sommeren mer er blitt gravid igjen. Er 3 mnd på vei og har en sønn på 11 mnd. For at jeg ikke skal droppe ut og bli borte enda et år og risikere at jeg glemmer det meste jeg har lært så tenkte jeg å fortsette igjen etter fødselen og la pappaen ta hele permisjonen. Han tjener veldig bra og vi har det ikke trangt økonomisk. Han er også villig til å ta hele permisjonen. Hva synes dere om det? dumt?

 

Så lurte jeg på hvor lenge jeg må bli hjemme etter fødselen, 3 uker eller 6 uker? Har hørt så mye forskjellig. Og får man da komme tilbake på skolen selv om man har vært borte i den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

helt stuereint for min del :) Far er da like god omsorgsperson som mor, og det er veldig viktig å bli ferdig med utdannelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres lurt ut.

 

De tre første ukene før fødsel (og de kan bli til fem uker hvis fødselen drøyer) og de seks ukene etter fødsel(for å komme seg etter fødsel) er dine.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke hvordan der er i forhold til skole, men i forhold til jobb så må mor ta de første seks ukene og resten kan far ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan far ta hele permisjonen. Det er bare tre uker før fødsel og seks uker etter som er øremerket mor:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 3 siste ukene før fødsel og de 6 første ukene etter fødsel er forbeholdt mor.

 

Jeg synes dere skal gjøre det som passer best for dere, og ikke tenke på hva andre synes og mener. Utdanning er viktig, og det er jo ikke som om du forlater ungen din...du er jo hjemme hver dag etter skolen. Kjør på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 uker FØR og 6 uker ETTER fødsel er kun forbeholdt mor. Og med tanke på hva man går igjennom under en graviditet og en fødsel er det vel en grunn til det.. Etter det er det vel ingenting som tilsier at far ikke kan være en like god omsorgsperson som mor, så lenge han faktisk ønsker å være hjemme med barnet.

Hvordan skolen ser på på noen uker med fravær vet jeg faktisk ikke, men tar du kontakt med de i god tid så kan det vel la seg ordne. Da kan du f.eks i forkant av fødselen ha lest litt hjemme på det pensum som de andre gjennomgår mens du er i 6 ukers perm etter fødselen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar dere :) Men om jeg må være borte i 8-9 uker, får jeg da komme til bake på skolen igjen uten problemer? Går helt greit for meg å få tilsendt oppgaver på mail i den tiden. Håper bare ikke at det blir for lang tid borte til at jeg får fullført av skolen.. noen som kan noe om dette?

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på universitetet uken etter fødselen.. du kan fint studere de 6 ukene, men da får han ikke penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo spørre skolen om du får komme tilbake etter en periode med permisjon, ikke folk på et forum som ikke en gang vet hvilken skole du går på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er vel egentlig noe jeg bør snakke med skolen om, er de som vet best :) Har bare ikke fortalt om graviditeten enda, men er vel på tide nå. Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager med trodde vgs hadde de samme reglene over alt i landet, og at det kanskje var andre på dette forumet som hadde kommet frem til samme løsning?

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier han tjener godt, vær obs på at nav bare dekker opp til 6 G som tilsvarer en årslønn på rundt 450 000. Tjener han mer enn det vil han ikke få det dekket fra nav såfremst ikke arbeidsgiver betaler mellomlegget.. Han kan helt fint være en god omsorgsperson for barnet og du burde absolutt gjøre det du kan for å bli ferdig med utdanningsløpet ditt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var tilbake på skolebenken fire dager etter fødsel. Far tok hele permen her. Gikk veldig fint det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du satser seriøst på utdannelsen din. Hvis du utsetter det for lenge kan det bli for tungt å komme i gang igjen og du vil angre senere.

 

Jeg kjenner mange andre familier som har gjort det sånn. Mor har da vært student på universitet/høyskole. Kan ikke tro det skal være noe mer vanskelig å få til det på videregående. Så lenge du avtaler på forhånd og sørger for å ikke gå glipp av noe obligatorisk skulle det være helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...