Gå til innhold

Lupus? har noen her det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg er den samme som har skrevet om sommerfugl utslett lenger ned på siden her inne.

 

Jenta mi på 5 år er under mistanke hos legen. han gav ingen informasjon, men jeg skjønte det. og har lest på nett om dette.

 

Hun har: sommerfuglutslett

ikke feber men ofte veldig varm når hun har dette utslette

munnssår (hun er atopisk)

har matallergi

ofte løs mage

eksemen blir verre i sollys

trøtt og sliten (har andre barn rundt same alderm og hun skiller seg ut med å bli fortere trøtt, sliten og blir rød i huden

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min x har Lupus. SLE

Han fikk sommerfuglutslett osv.

Han var flere ganger til lege pga utslettet, men de fant ikke ut noe, så gikk han på Volvat og ble henvist til Ullevål dagen etter. han hadde vært på Ullevål i under en uke før de fant ut at han hadde Lupus, og så hadde denne sykdommen gått utover nyrene hannes (for Lupus er hvor immunforsvaret kan angripe ett eller fler organer da de ikke "kjenner" det igjen), min x fikk nyrebetennelse.

Men så vidt jeg vet er han så fin som han kan bli til tross for sykdommen, men tok sin tid.

 

Men kan ikke huske han hadde noe form for matallergi, problem med løs mage, var mye sliten eller hadde munnsår..

 

Lupus er så vanskelig å få diagnose på da den har symptomene på så mange andre sykdommer eller plager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

ja er ingen fasit .(bare nevnet hennes plager.)

legen tok sommerfuglutslettet alvorlig og at hun lett blir trøtt og sliten.

HI

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener å ha hørt at det er en sykdom som er mest utbredt blant "svarte" - altså folk av afrikansk opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel og Hvilke symptomer har hun?

vet du hvordan de vart sikre på at det var rett diagnose?

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ble diagnostisert i 13 årsalderen...da etter mange år med det de trodde var voksesmerter og soleksem.

Nå i 20årene har hun ikke like store problemer med sola, men går dessverre på cellegift da det har angrepet nyrene. Mye trøtt, leddsmerter,men evig optimist som gjør oss andre skamfulle over egen syting;)

går til hudspesialist på rikshospitalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, høres ikke bra ut.

Kan du forklare meg soleksem? Jenta mi har atopisk eksem som alltid har blitt verre i solen. Huden tørker inn. (men tror ikke dette er det samme)

Hun fryser da, på kvelden. men trenger bare å kle på seg litt ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa "svart" i anførselstegn. Har googlet det, og det er 3 ganger mer vanlig hos folk med afrikansk opprinnelse. 9 av 10 er kvinner.

Om det er drøyt å si "svart" sykdom.. Nei - det synes jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...