Gå til innhold

Hvordan behandle en trassete ettåring som ikke vil sitte ved bordet å spise?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun kan sitte til hun er ferdig å spise, da vil hun ned. Reiser seg opp i stolen og er umulig å sette ned igjen. Når vi har på selen så HYLER hun og klarer å reise seg opp uansett samme hva... Skal jeg bare la hun løpe og leke mens vi spiser ferdig eller er det veldig viktig at hun sitter til alle er ferdige? Hun er 16 mnd.

Prøver å sette hun ned igjen, men det er helt umulig uten at hun skriker. Syns dette er så vanskelig jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det å sitte ved bordet er flott å lære barn ettersom barnehagen praktiserer det samme.

Det er å ta kampen.

Et tips er å gi henne noe frukt til dessert om du ønsker at hun sitter lengre.

 

Men å forvente at hun skal sitte helt til dere voksne er ferdige er litt vel kravstort.

 

Jeg har to barn og de må vente på hverandre. Ved restaurantbesøk og ved høytider må de sitte til alle er ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke forvente at en ettåring skal sitte lenge ved bordet. Når hun er ferdig med å spise, kan du helt fint slippe henne ned. Når hun blir litt større (over 2 år) kan du forvente at hun sitter helt til alle barna er ferdig. Selv i barnehagen må ikke alle sitte til alle er ferdig, hvis det er noen som somler veldig.

 

Dette er noe som går seg til etterhvert. Velg dine kamper med omhu! Dette er ingen big deal. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi praktiserer at barna må vente på hverandre, men ikke på de voksne. Og 16mnd er jo ganske tidlig da...

 

Når barna er mette og begge er ferdige, kan de gå. Vil de ikke smake på maten må de derimot sitte til vi alle er ferdige... Vet ikke om dette er lurt, men kan jo heller ikke få gå fra tidlig hvis de ikke engang smaker...

 

Men jeg ville sluppet ned jenta di. Er jo veldig dumt om hun får masse negative assosiasjoner med det å spise sammen. Det skal jo være en felles kosestund. Inkluder henne i fellesskapet så godt det lar seg gjøre, men slipp henne ned når hun er ferdig sier nå jeg; om ikke det er andre barn til stede da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få henne til å sitte bare for å vente på dere syns jeg er skikkelig dårlig gjort.

Når de blir større kan de vente litt på de andre barna rundt bordet, men å sitte i timevis og glo bare for å lære gode manerer, det er med på å gi dem aversjon mot hele spisesituasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns hun er kjempeflink som sitter i ro til hun er ferdig jeg! Noe mer kan du ikke forvente av ei på året. Kan ikke skjønne at dere har praktisert dette? Og at du spør på et forum om det er viktig at hun sitter i ro?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overskriften din er helt feil. Du sier jo hun sitter i ro å spiser maten sin..

 

Den burde vært: "Hvordan behandle en trassete ettåring som ikke vil sitte i ro ved bordet å se på at vi voksne spiser ferdig?"

Når du ser overskriften slik den burde vært håper jeg jammen meg du ser hvor dumt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trassete ettåring? Dette handler vel mer om mor som forventer for mye?

 

Stakkars liten som må sitte ved bordet så lenge. La henne løpe litt fritt. Senk skuldrene og la henne være barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...