Gå til innhold

Får "svarte følelser" i perioder.. Normalt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I perioder føler jeg meg nesten som en annen enn meg..En jeg ikke ønsker å være ihvertfall:/

Jeg får kort lunte ovenfor alle..har hele tiden en slags uro inni meg. Tror automatisk det verste, og blir hissig og irritert for ingenting. Blåser opp alt, og katastroferer alt. Da kan jeg greie å vri det meste til noe negativt. Og jeg kan til og med begynne å innbille meg at samboeren min er utro, og slike ting..Bli svært mistenksom og paranoid. I tillegg får jeg utrolig raskt dårlig samvittighet i disse periodene. For jeg vet jeg ikke er den personen jeg ønsker å være.

Hvis f.eks datteren min har kastet en tegning hun har laget, eller tømt ut noe ut har perlet..Så får jeg raskt vondt inni meg. Skyldfølelse for at jeg ikke SÅ henne da hun gjorde dette. Jeg vil jo se hvordan ungene mine har det, og være der for dem. Da kommer det plutselig bøttevis av skyldfølelse bekkende over meg. Det trenger ikke være de store tingene for at jeg skal føle det slik.

 

Dette blir jo en negativ spiral i disse periodene. For når jeg får så sterk negativ skyldfølelse, så blir jeg enda mindre fornøyd med meg selv, og gjør en enda dårligere jobb som mamma og kjæreste. Dette forsterker og forlenger periodene, som kan vare i alt fra noen timer til dager.

(Som regel et par dager. Kommer ca en gang i mnd..nooen ganger går det flere mnder.)

 

Er det normalt å ha det slik, eller er jeg syk?

Har diagnosen ADD, men har mistenkt bipolar lidelse også. Gått i behandling i 3 år, og blitt bedre. Men periodene dukker likevel opp. Det er som om jeg ikke kontrollerer det. Virker som om det er kjemisk eller hormonelt eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om det er "normalt", men du er garantert ikke alene. Jeg kjenner meg f.eks litt igjen uten at jeg vet om jeg burde hatt en diagnose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"..har hele tiden en slags uro inni meg. Tror automatisk det verste, og blir hissig og irritert for ingenting. Blåser opp alt, og katastroferer alt. Da kan jeg greie å vri det meste til noe negativt."

 

Hm. Du jobber ikke tilfeldigvis i NAV eller Barnevernet?

Fra spøk til alvor, det er normalt at noen dager er "ræva" mens andre dager er "toppers". Dette er tegn på at du ikke er en robot, men et menneske.

 

Men det kan jo også skyldes for mye stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det litt sånn av og til jeg også. Har ikke fått noen diagnose da, men burde kanskje fått meg selv sjekket ut....

 

Jeg har stor tro på at det for min del kan være noe hormonelt. Det startet faktisk omtrent samtidig som jeg fikk satt inn hormonspiralen for 3 år siden, og har tenkt på å fjerne den lenge for å se om det blir bedre da. Men det er jo ganske mye penger brukt på ingenting tenker jeg da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg igjen og jeg har denne perioden rundt mens hver mnd, så hos meg er det hormonellt ingen tvil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slike følelser til andre tider i mnd, ikke bare rundt mens. Men mannen min sier alltid "ja, nå kommer mensen snart" el.l. Det føles utrolig provoserende og sårende når han sier det og ting blir da bare verre. Så spør jeg ham hva han skal bruke for unnskyldning når det er en annen tid i måneden og jeg er irritert for noe (mannen min hjelper ikke til med husarbeid el praktiske ting med barna og jeg er ofte ganske irritert og sur pga det.

 

Savner tiden som singel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og har det slik:) Bra beskrevet forresten:) Eneste jeg har funnet ut som hjelper er regelmessig trening og mindre snop/sjokolade/brus....

Heldigvis har jeg en super forståelig mann, så når han merker at jeg er slik, så unngår han alle konflikter:) I tillegg er han ekstra hjelpsom. x- en min sa alltid: er du sur eller? Hva er du sur for nå da... det hjelper iallefall ikke...

Tror det er hormonenen våre som leker med kroppen vår:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...