Gå til innhold

HB på 10,5..Veldig lavt? (Er gravid) Føler meg slapp og tungpusta, men legen sa ingenting da jeg var der om at det var lavt..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Glemte å spørre ham om hvor grensa går for å ta jerntilskudd. For jeg har følt meg slik lenge nå..Men akkurat den dagen var jeg ganske oppegående. Er 30 uker på vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er litt lavt. Kan ikke skjønne at han ikke sa noe.. Ta deg en tur på apoteket du. Jeg knasket Hemofer, spiste brød med leverpostei og drakk appelsinjuice til. Da gikk den opp mot 12 igjen, som er rundt der den skal ligge. Tror 11,2 er grensa deres jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig lavt. Ifølge jordmødrene her inne skal blodprosenten gå noe ned, og det ideelle ligger mellom 9 og 13. Fikk beskjed om å ikke ta jern,jeg. Hadde også blodprosent rundt 10. Ved tidligere graviditeter har jeg tatt det. Ville sjekket det med en oppdatert jordmor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det er ikke veldig lavt. Det 'vanlige' er mellom 11-16, og det synker vel litt, som ano over her sier, når en er gravid. Jeg hadde HB mellom 6 og 8 da jeg gikk gravid, og måtte av den grunn gå til ekstra kontroller hos jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, det kan faktisk skade, om du ikke får beskjed om å ta det. For høy blodprosent hos gravide regnes som en komplikasjon!(over 13 ca)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er et kraftig fall fra høy blodprosent til lav, så bør du få sjekket jernlagrene.

 

Da jeg endte opp på rundt 10 var det pga tomme jernlager, og måtte knaske jerntabletter og skal helst ta enda. Men pga at de ligger på grensa til normalen og termin rett rundt hjørne, er jeg blitt stoppet pga problem med magen som kom av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var ikke veldig lavt. Er du usikker på om du har for lite jern så bør du heller ta en blodprøve på nettopp jern. For for mye jern er heller ikke bra ! Så du burde faktisk sjekke det før du begynner å knaske jerntabletter. I tillegg så synker jernlagrene noe som gravid pga den ekstra blodmengden. Litt som saft, hvis du lager et glass sterk saft, og fyller på mere vann er det fortsatt like mye saft i, den blir bare tynnet ut mer :) er ikke alle leger og legesenter som tenker på dette, for ofte sender de bare ut et standardbrev hvis verdien er under gjennomsnittet for kvinner generellt. Så ta en blodprøve, og får du beskjed om å ta jern etter det så forsikre deg om at det er lavt også for deg som er gravid ! Tar bare ei knapp uke :) lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...