Gå til innhold

Ang jernmangel hos småbarn..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det et reelt problem? Nå har jeg ikke utforsket dette noe på nettet selv. Og lurer derfor på om denne "Juniormelken" til NAN bare er en reklamegreie?

 

NAN 4 for barn over 18 mnd for å få i seg nok jern...

 

Min gutt på 2 år spiser sunt, grovt brød, leverpostei, grønnsaker osv. Men er jo ikke de store mengdene.

Får han for lite tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer i grunnen litt på det samme selv...

 

For 10 år siden var det ganske vanlig å lage hjemmelaget grøt. Jeg brukte aldri de industrifremstilte til min eldste. I 2008 (var det vel?) var det imidlertid en av disse ernæringsekspertene som gikk ut å annbefalte de industrifremstilte netopp pga av at de så at jernmangel hos barn under 2 år var et problem.

 

Selv har jeg en 3 åring som er veldig glad i melk, og melk hemmer jo som kjent jernopptaket, så jeg har lurt litt på om en jernberiket melk ville vært lurt. Hun spiser også grovt brød, leverpostei, og grønnskaker, men ikke så mye rødt kjøtt.

 

Kan ikke helt se for meg at noen eksperter her til lands faktisk gikk ut å annbefalt mme (selv om det altså ikke er en morsmelkerstatning, men en tillskudsblanding). Kanskje man kunne fått klikk.no til å lage en sak på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet ikke. Er i så tilfelle mange som har vokst opp med lave jernverdier. Min mann levde visst for det meste på melk da han var liten.

Min eldste på 13 år fikk Nestlè grøtene da han var liten, de anbefalte det pga jernet.

 

Men egentlig gjelder jo samme regler som for oss da.

En bør ikke drikke melk til brødmaten, men feks appelsinjuice pga C-vitamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...