Gå til innhold

Kan ettåring spise kake med nøttebunn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nøtter anbefales ikke til barn under 3 år pga allergener.

 

Hele peanøtter f.eks skal ikke gis til barn under 4 år pga faren for at de får de i "vrangstrupen" og de havner i lungene. De inneholder eteriske oljer som etser lungevevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De burde nok ikke gjøre det pga en eventuell allergi.

Datteren min var med mannen min til hans onkel og tante når hun var 1 år, og fikk da servert kake med nøttebunn. Ingen av dem tenkte noe på det, og det gikk heldigvis helt fint. Men vi kommer nok til å vente litt til før hun får smake det igjen;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun kan spise den kaken. I nøttebunn er det mandler ikke nøtter så det går fint. = Svaret jeg fikk av helsesøster.

 

Nøtter skal de ikke spise før de er 3 år og peanøtter ikke før de er 5 år.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes rådene du har fått virker noe overdrevne. Hvis det er kjent nøtteallergi i familien er det sikkert lurt å holde seg unna,men det er nøtter i så mangt og når ungene er blitt så store at de spiser nesten det samme som voksne så er nøtter en naturlig del. Men ikke hele peanøtter så klart.Det kan være spor av nøtter i nærmest all sjokolade,kjøpekaker/kjeks/is osv osv.

Hadde ikke vært bekymret om min ettåring hadde spist litt nøttebunn, uavhengig om det var nøtter eller mandler i den.(Mandler er egentlig ikke en nøtt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

oj... skal de ikke ha nøtter før de er 3 år gammle??

Jeg har gitt dattra mi valnøtter av og til fordi hun liker det så godt (fra sånn boks).. Ingen reaksjon på det, men kan det komme seinere da? :S Har ikke hørt om det med nøtter jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte helsesøster om dette for noen dager siden, og hun sa at man ikke skal gi hele nøtter pga kvelningsfare osv, men nøtter i kaker og is og sånt, det gjorde ingenting. Er de allergisk så er de allergiske om de er 1 år eller 5 når de smaker det.

 

Det var hvertfall svaret jeg fikk, men vet jo at det varierer litt fra helsesøster til helsesøster hva de sier på alt mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart en ettåring kan spise nøttebunn.

Det er nøtter i en nøttebunn, mandler finner du i mandelbunn;) rar helsesøster.

 

Hadde kun vært skeptisk dersom vi hadde mye allergi i familien.

 

Og peanøtter skal ikke gis til småbarn fordi peanøttoljen kan ødelegge lungevevet dersom de får i vrangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...