Gå til innhold

Barnehage, 15mnd - hvor mange dager?? :o) Noen med tips, erfaring?


Vålerenga12 m/ 3 små

Anbefalte innlegg

Vi har fått full plass i bhg for minstegutt - men pga endret situasjon skal pappan studere hjemmefra.

Derfor vil vi ha han hjemme noen dager. Vi syns han er litt for liten til å begynne full tid, og siden vi har muligheten... Er det fint å ha han hjemme litt også, for alle parter igrunn.. :)

 

Men, vi klarer ikke å bestemme oss for 2 eller 3dg.

Noen med innspill?

 

Vi tenkte 2dg egentlig, altså i bhg. Og resten hjemme., Men, vi tenker jo også litt igjen på om han kanskje ikke tilpasser seg sågodt med kun 2. At det da kanskje hadde vært bedre med 3dg i uken i bhg. Mandag, ons og fredag..

 

Jeg vet at dette er forskjellig fra barn til barn.. Fordelen med Jonas er at han har storebror med seg, nå er jo storebror og lillebror fordelt på to avdelinger.. Men, de har iallefall hverandre der.

Såå... Det er dette med å bestemme seg, komme opp med en løsning.

 

Kanskje det beste er 3dg i uken og heller ta seg noen fridager sånn innimellom..?

 

Hehe, jeg er litt rådvill..!! :o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok tatt 3 dager. Når de er så små så synes jeg det virker som om tilvenningen blir tøffere for både liten og stor når de har fri så mye ... De kommer ikke ordentlig inn i gjengen og går glipp av gruppedager og turdager og annet ...

 

Men dette er helt sikkert veldig individuelt.

 

Jeg jobber redusert nettopp fordi jeg vil at Bo ikke skal være så mye i barnehagen når han er så liten, og jeg valgte å ha ham i barnehagen hver dag, men veldig korte dager. Henter ham som regel mellom 13 og 14. Men selvfølgelig; en fridag i tillegg hadde jeg helt klart takket ja til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolige morgner og tidlig henting. Det går om man har fulltidsplass. Dersom man sier opp deler av plassen, er man prisgitt det de sier ifht at et annet barn skal ha den andre delen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke velg mindre enn 3 dager i uken. Har selv jobbet i barnehage, og de barna som kun gikk to dager i uken brukte laaaang tid på tilvenning, de ble ikke ordentlig integrert i barnegruppen (selv om dette var noe vi jobbet med konkret med) og de gikk glipp av mange opplevelser som de andre barna fikk og snakket mye om (akkurat det blir jo viktigere når han er litt større).

 

En annen ting er at om pappaen faktisk har tenkt å studere så får man ikke gjort noe særlig med barnet hjemme... Har selv studert med barn, og ville absolutt hatt mulighet til å konsentrere meg om skolearbeid minst 3 dager i uken.

 

Så jeg ville gått for 3 eller 4 dager i uken, tatt fridager når det passet sånn og hatt korte dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde not valgt 3 dager slik som du sier, pga tilpassing. Lettere og rasklere å komme inn i resten av barnegruppa og bli trygg på bhg og de voksne med flere dager i bhg. Jobber i bhg selv og de som har 2 dager i bhg eller bare en dag (finnes de også) de bruker ofte dobbelt ++ så lang tid på å tilvenne seg bhg, reglene, de voksne osv.

 

Mye bedre å heller ha flere dager og når han er godt vant med alt som er i bhg og kommet inn i barnagruppa, så kan dere heller ta en fridag i ny og ne =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ikkje hatt mindre enn tre dagar i bhg. Min gut var 15 mnd då han byrja i bhg, og var mykje vekke pga sjukdom i starten. Når han hadde vore heime nokre dagar pga sjukdom så var det nesten som han starta på nytt i bhg. Eg gjekk ut i ny permisjon 3 mnd etter oppstart, men pga erfaringa med sjukdomsperiodane, så beheldt me den fulle plassen i staden for å gå ned i 50% som me hadde vurdert, og så har han heller fått kortare dagar og fri kvar onsdag + evt annan dag når det passar. No når han har runda 2 år hadde det nok fungert betre med delt plass. No hugsar han betre, og gledar seg til å komme attende til bhg når det har vore friperiodar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappaen som skal studere trenger jo også tid til å drive med dette. Og han får ikke gjort noe som helst når mini er hjemme. Helt klart tre dager i barnehage!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart gått for 3 dager. Da det ikke blir alt for lenge mellom hver gang han skal i bhg, han tilegner seg kanskje rutiner lettere og enklere for han å komme inn i leken/ bli endel av et fellesskap:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hatt 3 dager, i hvert fall.

Har selv jobbet i barnehage, og de bruker myyyyyyyyyyye lenger tid på tilvenning når de kun er der 2 dager i uke, så det ville ikke styrer gi, så det ble slutt på det, til barnas beste. Om en har økonomi til det(med kun 1 inntekt så får dere muligens redusert betaling??) ville jeg faktisk hatt full plass, og heller tatt sene morgener, tidlig henting, og fri innimellom, alt etter hvordan det passa for pappa som studerer. Av og til har han det kanskje travelt og vil ha lesetid hver dag, andre ganger mer fri.

Sjekk kommunen sine sider dersom du lurer på grensene. Her i stavanger er det i hvert fall redusert om en tjener under 500 000,- i året(usikker på tallet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode synspunkt på dette! :o)

Snakke med samboeren ikveld, så blir avgjørelsen tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...