Gå til innhold

Når biologisk far velger å ikke ha kontakt med barnet sitt..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mister han da noen rettigheter eller kan han når som helst komme å kreve?

 

Jeg er i den situasjonen at jeg fikk en datter for snart fem år siden. Jeg og barnefar gikk fra hverandre tidlig i graviditeten. Vi hadde ikke kontakt i svangerskapet. Når min datter var ca 6 mnd. tok jeg henne med til barnefar for å tilby han å bli kjent med henne. Allerede da kom alle unnskyldningen om at det ikke passet, blablabla.. Jeg oppfordret til videre kontakt og sendte bilder og oppdateringer på hvordan hun hadde det. Ikke noe respons. Når jenta mi var 3 år ble vi kalt inn til familievernkontoret i hjemkommunen til BF. Jeg kontaktet advokat for å rådføre meg, og det ble skrevet et brev til familievernkontoret med opplysninger som at jeg ikke hadde anledning til å møte, men BF var velkommen til å kalle inn til ny time i VÅR hjemkommune. Jeg hørte aldri noe mere.

Nå er jentungen snart 5 år og har ikke møtt sin biologiske far bortsett fra den ene gangen da hun var noen mndr. gammel. ALDRI har jeg hørt et pip fra BF sin familie heller. Jeg vet at han i dag er samboer med felles barn. Jeg er også samboer med felles barn.

Mister BF noen rettigheter når han selv velger å ikke ha kontakt, eller kan han når som helst bestemme seg for at nå er han klar for å møte henne? Vi er inne på tanken om å søke om stebarnadopsjon når vi gifter oss neste sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere signert papirer på at dere har felles foreldreansvar, eller står du som aleneforsørger på henne? Om du har full foreldreomsorg er det vel ikke så mye han kan kreve. Om han aldri har hatt kontakt eller hatt interesse av å ha kontakt er ikke adopsjon vanskelig etter dere har giftet dere. Jeg ble selv adoptert av mannen som min mor giftet seg med, og det gikk smertefritt siden min biologiske far villig signerte på adopsjonspapirene. Hva med å lufte tanken for biologisk far og fortelle om at dere ønsker at din mann skal adoptere henne? Hvis han med en gang sier at det er greit er det jo egentlig bare formaliteter som må ordnes etter giftemålet, og dere slipper å gå å lure på hva som skal skje. Om biologisk far sier blank nei til å signere på adopsjonspapirer så må dere evt finne ut hva dere skal gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at selv om hun har full foreldreomsorg så kan han kreve samvær.. Så lenge han står som far har det ikke noe å si hvem som har den daglige omsorgen.

er litt i den samme situasjonen her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han kan når som helst komme å kreve...

 

Legg frem forslaget om stebarnsadobsjon og se hva han sier. Jeg har selv vært i samme situasjon. Far valgte da og ha kontakt med sitt barn som da var 6 år. Jeg syntes dette bare var positivt, det beste for barnet er å å få god kontakt med sitt biologiske opphav (dersom de er egnet selvfølgelig). Min datter og hennes far har nå 4 år senere en god kontakt, han har fått fler barn i nytt forhold, og min datter elsker sine småsøsken. Han holder avtaler og prioriterer henne, det er godt å se. Jeg er veldig glad for at far valgte denne løsningen fremfor å adoptere henne til min samboer. Mange brikker falt på plass for min datter når hun også fikk lære sin far å kjenne.

 

Ta det opp med ham, og legg det frem som at enten følger han henne opp til det fulle, eller så adopterer han henne bort. Forhåpentligvis velger han ikke å ikke adoptere bort og fremdeles ikke ha kontakt....

 

Håper det løser seg til det beste for dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...