Gå til innhold

Nav - støtte uten biopsiverifisert cøliaki?


gerd

Anbefalte innlegg

Noen som får støtte for fordyret kosthold her som ikke har tatt biopsi?

Jenta mi har ikke tatt biopsi og blodprøvene er negative.

Hun før vondt i magen og sliter skikkelig om hun får i seg gluten. Jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg at vi kommer til å klare å leve slik i flere uker bare for å få tatt den prøven....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du må ta biopsien.

Med min gutt var det akutt, så han fikk biopsien i løpet av noen dager. Selv tok jeg biopsi etter henvisning fra fastlegen, men kan ikke huske at jeg ventet så veldig lenge.

 

Uansett hvor fælt det er nå så vil jeg råde deg til å fortsette med gluten for å ta biopsien. Det er et ganske betydelig beløp en får og har kroppen først levd glutenfritt en stund blir plagene verre hvis en skal tilføre gluten igjen for å ta testen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det var ikke lurt nei.

 

Da må dere bare velge om dere skal si nei til 1800,- i mnd og en sikker diagnose, eller ta plagene og få det unnagjort.

 

Bor dere i nærheten av Sverige så er jo glutenfritt billig der, og hun kan ta runden når hun blir større. For grunnstønaden kan dere nok dessverre bare glemme uten å ha gjennomfør biopsien, Nav er veldig strenge på det. Har hørt om de som har positivt utslag på blodprøven, diagnosen fra lege, men selv da får avslag på grunnstønad pga manglende biopsi.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos voksne kan jeg jo skjønne det, men at de er steile når det gjelder barn er helt idiotisk.

 

Grunnen til at vi begynte med glutenfritt var at symptomene ikke var spesielt typiske samt at blodprøvene var negative. Jeg ville ikke være en masete og kravstor legemamma som insisterte på biopsi når ingen trodde det var cøliaki. Men etter en uke uten gluten var jo jenta helt annerledes....så nå sitter vi i saksa :-) Smart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...