Gå til innhold

Ok, en innviklet situasjon her. Mor er student 50% og far jobber 100%. Hva har far rett på? Alt står så forvirrende på nav og flere steder..


Storesmurf+Lillesmurfene

Anbefalte innlegg

Jeg har nå gått skole 50%, og far jobber 100%. Jeg lurer da på hva far har krav på med tanke på permisjon?

Om jeg har fått det med meg rett så har han krav på permisjon og foreldrepenger om jeg går tilbake til skole eller jobb med en gang etter mine forbeholdt uker? altså bare 6 uker etter fødsel?? Eller kan han velge det å ta ut gradert permisjon med foreldrepenger etter feks 1 år etter fødsel om jeg går tilbake til syudier da? Eller er det umulig ?

Sukk, blir forvirra her :P Hvordan kan vi utnytte det på best mulig måte om mor gjerne vil ha ca 1 år med babyen før hun går ut i studier igjen ? Har far noe han kan få etter dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du jobbet ved siden av studiene? Far har dessverre ikke selvstendig opptjeningsrett, du må ha jobbet eller være uføretrygdet for at dere skal ha rett på penger fra NAV. Men du har rett på fødselspenger fra lånekassen, les mer på lånekassens nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ni har ikke det, men ja jeg vet at jeg an søke om det på lånekassen, og det har jeg tenkt å gjøre også. Men har ikke far nå i dag krav på foreldrepenger og permisjon om han selv jobber 100%. Bare at jeg må da ut i jobb eller studier. men lurte på om det gikk an å utsette hannes uttak til jeg er ferdig med å være hjemme. Men det blir vel for godt til å være sannt kan jeg tenke meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha jobbet (om så deltid) de siste 6 mnd før permisjonsstart for å ha rett på foreldrepenger. Hvis du ikke har jobbet, har verken han eller du rett til foreldrepenger, kun engangsstønad + lånekasse. I Sverige har fedre selvstendig opptjeningsrett, men ikke i Norge..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke være hjemme et år og samtidig utsette pappaens permisjon.Det ER mulig å utsette pappaens permisjon men da må både han og du jobbe 100% i den perioden dere utsetter permisjonen.. Den tiden du er hjemme etter fødsel "spiser opp" av den perioden pappaen kunne tatt permisjon, og om du skulle velge å gå tilbake til studiene for å la pappaen ta permisjon så må du øke til fulltidsstudie for at han skal kunne permisjon..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du melder deg opp som fulltidsstudent og ikke søker permisjon fra denne utdannelsen, vil mannen kunne ta alle dereer i uka s fellesuker som tidskonto/gradert uttak. Disse må "brukes" opp innen barnet fyller 3 år eller dere evt får et nytt barn.

 

Dersom du ønsker å få penger fra lånekassen samtidig (foreldrestipend, og ikke vanlig lån+stipend) som mannen tar gradert uttak gjelder disse reglene:

 

- Du må ha ansvaret for barnet mer enn 50% av tiden. Dette vil si at mannen kan ta permisjon maks to dager i uka.

- Du må studere fulltid. Altså 100%.

 

Det er ikke "farlig" å melde seg opp som fulltidsstudent uten å søke permisjon fra studiene. Så lenge du mottar fødselsstipend vil nemlig ikke lånekassen kreve at du tar noen eksamener (selv uten at du er i permisjon), og du vil ikke bli forsinket i utdanningen som følge av dette.

 

Mannen min fikk 29 ukers permisjon sist. Usikker på hvor mange uker som er felles nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og denne setningen skulle vært:

 

"vil mannen kunne ta alle deres fellesuker som..."

 

"er i uka..." snek seg visst inn midt i denne setningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :)

 

Stinen, hmm. tørr jeg virkelig å gjøre dette da? Jeg vil gjerne gå dette studiet jeg har søkt på etter permisjon og skjønner du :P Og da burde jeg vel få det utsatt til neste år? Sånn at jeg har plassen der fortsatt? Egentlig så komer alle inn på det studiet da, men vet jo ikke om de gjør det neste år igjen.

 

Hmm.. Har du gjort dette da? Jeg hadde jo fødselspenger fra lånekassen sisst gang også. Kan det ha noe å si også på dette?

 

Jeg tok opp 3 fag nå nettopp og sto ike i det ene, men kommer alikevel inn på studiet jeg ønsker, vil dette gi meg ett år i minus alkevel for lånekassen da? Har ikke tatt lån i de 3 fagene.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det er skrivefeil her :P MEn ville forklare at jeg fikk fødselspenger fra lånekassen for 2 år siden da jeg tok påbyggningen. Jg tok ikke lån dette året med de 3 realfagene :) men sto ikke i ene faget. Men kommer jo uansett inn på tt av studiene jeg har på lista som jeg ønsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...