kjærlighetpåpinne85 Skrevet 23. juni 2011 #1 Skrevet 23. juni 2011 Hei, jeg lurer på hva synes dere om å ha studenter tilstede under fødsel? Forrige gang måtte jeg igjennom mange "ekstra" undersøkelser for "second opinion" og noen av disse var ganske smertefulle. Er det egoistisk å skrive i fødselsbrevet at jeg denne gang ikke ønsker studenter tilstede under fødsel?
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 23. juni 2011 #2 Skrevet 23. juni 2011 Du er i din fulle rett til å nekte studenter mener jeg, uten at jeg skal være så veldig sikker på dette da =) Synes ikke det er egoistisk av deg =) Selv om studentene er der for å se og lære og hvis de ikke får øvd/trent seg på ekte pasienter så vil de jo ikke bli gode, men likevel, mener jeg at du skal ha mulighet til å nekte for det =)
NostraStoria Skrevet 23. juni 2011 #4 Skrevet 23. juni 2011 Vet ikke om du kan nekte, men du kan nekte ekstra tester osv for studie sin skyld. Samme kan du og si nei til f.eks å ha med jordmorstudent. Jeg takket nei til noe og ja til andre ting. Men tror faktisk at en ikke kan nekte på alt når en føder på et universitetssykehus. Skriv det du ønsker HI, jeg syns ikke det er egoistisk!
kjærlighetpåpinne85 Skrevet 23. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 23. juni 2011 Får jeg spørre hva du sa nei til?? er litt usikker..
NostraStoria Skrevet 23. juni 2011 #6 Skrevet 23. juni 2011 De prøvde med å få meg med på en undersøkelse med et skjema som skulle fylles ut og masse greier under fødselen! Husker ikke lenger hva det gikk i. Jeg kjente bare jeg ble stressa og hadde nok med riene så det sa jeg nei til. Jordmorstudent sa jeg ja til, var ikke noe stress med det.
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 23. juni 2011 #7 Skrevet 23. juni 2011 Jeg hadde med studenter på min første fødsel, fikk ingen forespørsel om det var greit, men siden de "bare var der" så brydde jeg meg ikke noe særlig. Hadde mer enn nok med å komme meg gjennom riene for å si det sånn...men hadde de krevd ekstra undersøkelser bare for studentene sin del, så hadde jeg nok reagert litt mer. En ting er hvis de har fått et JA fra den fødende til å være med, de må jo nesten være med for å lære, men når de ikke spørr en gang så syns jeg de kan greie seg med å observere fra sidelinjen..for det er jaggu vondt nok å føde, og man er såpass sårbar i en sånn situasjon, at det burde de ta hensyn til..
Mamma til sjarmtroll <3 Skrevet 23. juni 2011 #8 Skrevet 23. juni 2011 Hei Jeg vet med sikkerhet at du kan takke nei til å ha med student under fødselen. Det er din fødsel, og det er du som bestemmer!
Dolis Skrevet 24. juni 2011 #9 Skrevet 24. juni 2011 jeg skrev også i brevet at jeg ikke ønsket studenter, det tar de hensyn til. nå som jeg vet litt mer om hva en fødsel går ut på ville jeg tillatt at det hadde vært studenter til stede for å observere, men ekstra undersøkelser pga dem hadde ikke vært aktuelt!
Mininni Skrevet 24. juni 2011 #10 Skrevet 24. juni 2011 Du kan antakelig nekte, men jeg tenkte som så at jeg for det første unner dem å delta hvis de kan lære av det, og for det andre regnet jeg ikke med at jeg kom til å bry meg. Og riktig nok, skal love deg at jeg hadde mer enn nok med meg selv, registrerte ikke andre enn jordmor, legn og mannen min, enda det visstnok hadde vært fem studenter innom på et tidspunkt.... Så dem ikke engang! Kanskje det kan være en ide å forbeholde seg retten til å hive ut folk hvis man opplever det stressende underveis, men ellers er det jo viktig at de fr delta og læra, da. Men vi er alle forskjellige!
2 prinsesser <3<3 Skrevet 24. juni 2011 #11 Skrevet 24. juni 2011 Jeg fikk beskjed når jeg skulle føde at det kom til å være en student med på fødselen..dette ønsket jeg virkelig ikke og sa i fra..de lyttet og det er jeg glad for selvom de er der for å lære
<harmoni> Skrevet 24. juni 2011 #12 Skrevet 24. juni 2011 jeg hadde en jordmor student med på min fødsel som hele tiden skulle kjenne åssen åpningen var etter at jordmor hadde gjort det.. ble så masse hender der nede at jeg holdt på å bli gal, men de sluttet ikke for det om jeg sa ifra.. hun måtte jo lære seg dette fikk jeg beskjed om..
Gjest Skrevet 24. juni 2011 #13 Skrevet 24. juni 2011 Jeg hadde også en jordmorstudent med på fødselen min. Det var hennes første fødsel, og hun gråt når snuppa kom ut. Det var så vakkert. Og hun takket meg så hjertelig etterpå. Du kan sikkert nekte det. Men jeg ber deg tenke deg om. Alle er nye på et tidspunkt, og da trenger man lærdommen. Hvis alle skulle nektet, så hadde jordmødre vært totalt uvitende i det de skal ut i jobb. Hun skal bli jordmor. Hun skal oppleve dette flere ganger. Og hun trenger erfaringen. Jeg syntes det var en fantastisk opplevelse å la henne ta del i det.
J3F Skrevet 25. juni 2011 #14 Skrevet 25. juni 2011 Hei Jeg ble spurt forrige gang - og sa ja. Hun var så grei og visste ikke hva godt hun skulle gjøre for oss! Men fødselen tok 2 døgn og mange vakter kom og gikk før babyen endelig kom, så hun fikk den ikke med seg. Vil si ja igjen viss de spør denne gangen, men siden de spurte antar jeg at vi kunne ha svart nei.
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 26. juni 2011 #15 Skrevet 26. juni 2011 Jeg ble også spurt først, men hadde ikke noe i mot det. Synes det var kjempefint første gang, for studenten var inne hos meg hele tiden mens jordmor gikk litt til og fra. Synes det var hyggelig å ha noen å snakke med mellom riene, jeg, da! Mannen var jo også der, men synes det var koselig å ha en "insider" å skravle litt fødsel med mellom slagene. Andre gang var det en legestudent der, hun var mye mer passiv og satt bare med blokken sin og så på og kjente på åpning og sånn. Akkurat undersøkelsen var litt vond å gjøre to ganger, men gjorde meg ingenting, egentlig. Håper faktisk det er en student der nå også! :-)
Doodlita Skrevet 26. juni 2011 #16 Skrevet 26. juni 2011 Jeg hadde jordmorstudent med på deler av fødselen, men jordmor kastet ut tre legestudenter som bare kom inn helt på slutten. Det var da ganske mange personer i rommet fra før.
Lemonia Skrevet 26. juni 2011 #17 Skrevet 26. juni 2011 Jeg har født på universitetssykehus (Rikshospitalet) og ba om ikke å ha med studenter under fødselen og det ble respektert.
Jente09+lillegutt12 Skrevet 29. juni 2011 #18 Skrevet 29. juni 2011 Jeg fødte på Universitetssykehus, og fikk beskjed på forhånd at jeg kunne bli spurt om å ha med studenter på fødsel, men at dette var noe jeg kunne velge å si ja eller nei til selv. Jeg har selv vært student i praksis en gang, og vet hvor verdifullt det er, så for mitt vedkommende tenker jeg at jeg ville tillatt det hvis jeg ble spurt. Hvis det ble mange gjentakende smertefulle undersøkelser, hadde jeg dog kanskje bedt de om å la være å gjøre det (men jeg syntes ikke det gjorde vondt å bli undersøkt). Fra min egen tid i praksis (som riktignok var noe helt annet enn lege/jordmor) husker jeg uansett at studenter er kjempeivrige etter å gjøre en god jobb - de er svært oppdatert på ny kunnskap - og går inn for å tilfredsstille den de skal hjelpe best mulig. De som har med seg studenter blir også ofte mer skjerpet, fordi de i større grad må forklare og tenke gjennom det de skal gjøre. Dette er uansett et valg en selv må ta, men bortsett fra at det i så fall blir en ekstra person i rommet, og at det blir noen ekstra undersøkelser, kan jeg ikke se noen negative ting ved å ha med student på fødsel.
Buster2 Skrevet 10. november 2014 #19 Skrevet 10. november 2014 Jeg hadde med en sykepleierstudent under fødsel. Det ble ikke spurt på forhånd om jeg tillot dette. Må si at det ødela min fødselsopplevelse. Kan ikke forstå at noen jordmødre mener det er greit å bare ta med en observerende student. Har aldri følt meg så beglodd i mitt liv. Ikke fikk jeg til å kaste henne ut heller. Jeg føler meg veldig lite respektert. Det å ha med en jordmorstudent er en helt annen opplevelse. Sykepleierstudenter selv, sier ofte at de selv ikke vil tillate å ha med en sykepleierstudent under egen fødsel. Det synes jeg er veldig ufint hvis de selv er med på fødsler. Det er vel fordi mange selv erkjenner at det ikke er en nødvendig del av utdannelsen deres, men en spennende og underholdende opplevelse å få være med på. Fødsel er intimt , sårt og stort. Ikke underholdning! Skriv i fødebrevet at dere ikke ønsker sykepleierstudent. Tross alt skal de ikke siden ta i mot barn, det er det bare jordmødre som gjør.
Hannepålandet Skrevet 10. november 2014 #20 Skrevet 10. november 2014 Jeg er selv en eksamen for en jordmor. Og tenkte at student er helt ok under fødsel. Hun var flink, merka ikke noe forskjell på dem bortsett fra at jordmora var litt myndigere... He he. Jeg ble litt utolmodig under syinga (holdt på en time) så da ble jeg litt irritert. Jordmora ordna siste rest. Selve fødselen kunne jeg ha lagt på et fotballstadion å født. Hadde ikke brydd meg om hvem som så.
runag Skrevet 10. november 2014 #21 Skrevet 10. november 2014 Du kan si nei, men det er jo ikke den mest velvillige innstillingen. Det blir ingen flinke jordmødre eller fødselsleger i fremtiden hvis ikke de får være med. (På den annen side forstår jeg godt om du ikke vil ha flere undersøkelser/intervensjoner enn nødvendig, og synes det er ok å si fra om det.) Hadde legestudent med på min første fødsel, og det var ikke noe problem, søt og hyggelig jente.
♥Tullerusk♥ Skrevet 10. november 2014 #22 Skrevet 10. november 2014 Du kan fint si i fra at du ikke ønsker studenter. Selv kunne jeg ikke brydd meg. Er opptatt av andre ting, men hadde bedt om minst mulig undersøkelser nedentil, nettopp pga det ikke er så særlig behagelig, men studentene må lære de også. Men din kropp, ditt valg.
Astrum Skrevet 14. november 2014 #23 Skrevet 14. november 2014 Det er en utbredt misforståelse at helsepersonell og studenter kan kreve at studenter er med på undersøkelse og behandling. Det synes også å være allmenn oppfatning blant professorer på universitetssykehus at "legestudenter må kunne være med, for pasienten er på et universitetssykehus, og pasienten har fritt sykehusvalg [selvsagt ikke alltid]". Hovedregelen etter pasient- og brukerrettighetsloven § 3-1 er at pasienten har rett til medvirkning "ved gjennomføring av helse- og omsorgstjenester". Etter bestemmelsens fjerde ledd, skal et ønske om at andre personer er til stede under helsehjelpen "som hovedregel imøtekommes". Dette må kunne tolkes utvidende, slik at pasienter også kan nekte personer å være til stede (såfremt de ikke er nødvendige for helsehjelpen). Ovennevnte støttes også av Aslak Syse, som på kommentarer til bestemmelsen skriver at "[p]asienten kan videre nekte at andre personer, f.eks. medisinske studenter som er i en opplæringssituasjon, deltar under undersøkelse og behandling". Juridisk er det altså klart at studenten ikke har en slik rett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå