Gå til innhold

Flere som bekymrer seg ang. hva man har spist?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler jeg spiser riktig.. Men etterpå leser jeg her og der at man ikke skal spise sånn, og sånn..

Jeg har spist eggerøre som ikke er helt tørr, bacon som ikke er synlig godt stekt, osv... huff... føler jeg blir stresset av det...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei.... men jeg er mer bekymra for hva jeg IKKE har spist........ jeg er suuuuuuuuuulten!!! xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er virkitgs at du trives. Spis det du liker, men prøv å tenk sunt. Det er alltid noe som ikke er bra å spise, men det spiser du trolig ikke i store mengder??? Å vi har vel lov å unne oss noe godt i ny å ne. Ellers så er det jo så mye forskning i alle retninger, at jeg tror det er umulig å følge alle "konklusjoner" der. Kos deg med maten og kroppen din. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Nei, jeg føler at jeg leser etterpå at det skulle man visst ikke ha spist osv... Har hele tiden hørt at det er rått kjøtt man skal holde seg unna, upast. oster osv... men hadde ikke fått med meg det med egg:(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe... egg har ikke jeg heller fått med meg... oj...

Men jeg fikk den der svangerskapsboken hos legen i går, og alle bladene man skal få... å når jeg leste litt i BAM så står det der at internett har mye informasjon, men også en del "skremselspropaganda". Det oppfordres til å kontakte lege eller jordmor for å forsikre seg om informasjon er riktig... Jeg har selv vært så heldig å ha en venninne som har en liten gutt, og hun kan jeg spørre om alt:-)

Å ang mat, så hadde jeg avtalt med en nabo å lære meg å lage saltlaks/spekelaks... før jeg plutselig kom på at det skal jeg vel ikke spise.... men er kommet frem til at jeg MÅ jo smake litt... Men blir nok ikke å spise mengder, enda det er selvfisket laks, og dermed så ferskt som overhodet mulig...

Syns jeg fikk mye go info fra å lese BAM. Spør om å få det bladet, om du ikke alt har det.

Hvor har du lest om egg??? Kan være forskjell fra Norge og EU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg har da ikke jeg heller hørt om. Men har puttet innpå med oster, og sliter litt med det....Fikk så vanvittig dilla på Blå og brie! De var jo laget av pasteurisrt melk, men halvfast og bløt og ditt og datt...Uff, håper det går bra. Sliter litt med kjedelig pålegg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går til ernæringsfysolog som har veldig god erfaring med kosthold og graviditet.

 

Det viktigste er at en får i seg balansert og sunn mat. Jeg spiser akkurat det jeg har lyst på, bortsett fra de tradisjonelle IKKE-MAT greiene (mykoster, sjømat, alkohol og røyk) Har en legevenninne som er høygravid, og hun spiser både egg og røka laks, det gjør jeg og!

Veninna mi har sunne barn fra før.

Tror også kroppen sier litt ifra selv hva den trenger og. Jeg har kjempebehov for salt. Og natriumprøvene viste at jeg mangler det. Hardkokt egg spiser jeg mye av, trenger sikkert proteinene. :-)

 

Nei vi må nok ta det litt med ro, bekymringer og negative følelser er heler ikke bra for barnet....

 

Kos dere, med måte :-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er viktig å slappe av, og ikke stresse sånn med maten.

Selvsagt holde seg unna det som anbefales.

 

Når jeg var hos JM sa hun faktisk det at røklaks går bra, samt at om man legge spekematen i fryseren i noen dager vil bakteriene dø. Om man skulle få veldig lyst på det i løpet av sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis dere er så bekymret så er det vel bare å få legen til å sjekke om man har hatt toxoplasmose tidligere? Listeria er det litt verre med, for det kan man jo eventuelt få flere ganger om man er så uheldig. Men Toxo får man kun en gang mener jeg. Så sjekk det - har dere hatt det så øker det hvertfall valgmuligetene deres på pålegg betraktelig uten at dere trenger å bekymre dere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var slik første svangerskapet, kunne ikke spise slik, ikke sånn å ivertfall ikke det! på slutten dabba det litt av..

 

nå med nr to har jeg spist akkurat det jeg har hatt lyst på! enten det er spekemat, rå grønnsaker, potetgull eller sjokolade! :)

har hyperemissis så jeg føler jeg må spise det jeg har lyst på siden alt annet er lite fristende..

 

nå er ikke jeg så stor fan av hverken rått egg, ubehandla fisk/kjøtt, eksklusive oster osv.. så lenge jeg har jarlsberg og skinkeost er jeg fornøyd! ;) spiser mye spekemat som jeg ikke har fryst eller varmebehandlet.. jeg kan ikke gå rundt å tenke slik jeg gjorde sist, blir litt smågal av det..

 

så jeg nyter det som er å nyte i disse spydager, om det så er salami så får det bare være slik! :)

 

tror ikke det kommer til å få alvårlige konsekvenser for deg heller at du har "bommet" litt på anbefalingene.. det er tross alt ikke lover, men anbefalinger.. ellers er norske råvarer forholdsvis trygge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg kan man spise så mye man vil av, også rått her i Norge, men i utlandet (også Sverige og Danmark) må man være forsiktig på grunn av fare for salmonella.

Når det gjeldet bacon, listeria lever på overflaten, så har den ligget i pannen, er den vekk. Toxo..(ett-eller-annet) lever i selve kjøttet, men er veldig sjeldent i kjøtt i Norge. Dyr i Norge blir testet for toxo.. jevnlig, og blir det oppdager at et dyr har det, blir ikke kjøttet solgt.

De fleste i Norge er toxo.. negativ. Det vil si de aldri har vært infiserte.

De fleste som har vært infiserte, har heller ikke blitt infisert an kjøtt, men jord (husk å skylde grønsakene) eller dyre avføring (mannen tømmer kattesanden).

 

Dette går bra skal du se

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...