Gå til innhold

Kan et svangerskap forverre skeive hornhinner?


hildis :)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du har skjeve hornhinner fra før så tror jeg det også kan endre seg under svangerskapet. Hvis du ringer en optiker så kan nok de svare deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om at synes kan endre seg under et svangerskap. Har ikke akkurat så veldig bra syn selv, så ble interessert; er det stort sett forverring det går i, eller kan det bli bedre? Jeg er både langsynt, nærsynt og har "noe" over gjennomsnittlig skeive hornhinner. Hadde vært fint om det ikke ble verre, iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det så kan synet endre seg begge veier.... uten at jeg skal si det helt sikkert =)

Samme som at bena våre kan vokse og man må bytte ut alle sko etter svangerskap.Eller at håret kan forandre seg, får krøller eller mister krøller osv.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vært nærsynt og hadde litt hornhinneskeivhet før, men så tok jeg laser operasjon i 2008. Nå når jeg ble gravid merket jeg at synet ble ganske mye dårligere å optikern sier jeg har mye hornhinneskeivhet og er litt LANGsynt! Men synet kan forandre seg under graviditet, og det kan gå tilbake ca 1 mnd etter ungen er kommet, men han mente skeive hornhinner ikke gikk seg til... så jeg kjøpte briller, å det er herlig å se skikkelig igjenn :) mulig jeg ikke trenger dem når gutten er kommet, men synes det er verdt pengene.

 

Men det står vist på Trondheim Øyelegesenter sine sider at hornhinnene kan forandre seg under graviditet også... men ikke vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er mange som opplever endret syn under graviditeten. Påvirker jo hele kroppen. Jeg har alltid hatt perfekt syn, men var på synstest her om dagen da jeg nå sliter med å lese veiskilt og er svimmel hele tiden. Jeg har fått mye dårligere syn etter at jeg ble gravid.

 

Det er visst vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men å gå fra nærsynt til langsynt er en ganske vanlig overgang, og vil skje før eller siden med de aller fleste når man blir eldre. Jeg har derimot gått andre veien med det ene øyet, dog før graviditeten. Jeg håper bare ikke det andre øyet tar samme veien. Hadde jo heller vært fint om det nærsynte ble langsynt igjen. ;-)

 

Er med andre ord ikke noe stort poeng i å ta en ny linsekontroll for ny ett års-ladning av linser før etter at bebis er ute, antar jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og søsteren min var begge langsynte, og brukte ca. samme styrke på briller. etter hun fikk sin sønn måtte hun skifte briller fordi hun hadde blitt nærsynt. Jeg har tre barn og er fortsatt langsynt. Så vi kan ikke låne briller av hverandre for å si det sånn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...