Gå til innhold

Toxoplasmose?


GravidStudent2011 - Aprillykke

Anbefalte innlegg

Hei,

Vet noen av der mye om toxoplasmose ?

Jeg leste nettopp litt om det og ble så klart nervøs av hva som stod på nettet. Står jo så mye ulikt, på en side stod det at det ikke var noen større sjanse for gravide med katt enn gravide uten katt å få toxoplasmose. Ble lettet da jeg leste dette, men er jo bare denne ene nettsiden (nettdoktor.no) som skrev dette. Andre steder står det om større fare, at det kan gjøre stor skade på fosteret osv.

 

Jeg er ikke blitt gravid igjen etter SA'n i april, men vi prøver fortsatt. Og etter vi mistet så bestemte vi oss får å få en liten kattunge, noe vi får i starten av juli. Men nå er jeg blitt veldig nervøs, hva er sannsynligheten for at jeg blir smittet? Kattungen skal være en innekatt (og har vært det til nå), har det noe å si eller er det like "ille" uansett? Er det sånn at vi bør legge prøvingen på hyllen, for leste også at sjansen for at ung katter var smittebærere var også stor?

 

Håper noen av dere kan svare meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har katt og det var jeg som skiftet på kattedoen i hele forrige svangerskap. Er ikke positiv for toxoplasmose fra før (da hadde jeg nemlig vært immun og dermed beskyttet barnet) og det gikk helt fint! Håndhygiene! Håndhygiene! Håndhygiene! Du smittes av avføring, som du så må få i deg gjennom munnen.

 

Jeg ville slappet helt av og kost meg med katten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det heeelt med ro, husk god håndhygiene!! Har pratet med en dyrlege ang. dette og hun sa at hvis du kan UNNGÅ å tømme kattedoen, så er det fint. En burde også UNNGÅ å grave i blomsterbed... Ellers er det bare å passe på håndhygienen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to :)

Det var betryggende nytt dere kom med!

Skal få samboeren min til å tømme kattedoen om jeg blir gravid, og uansett skal håndhygenen være på topp!

Og blomsterbed har jeg ikke så da var den trygg:)

 

Nok en gang takk for at dere tok dere tid til å svare meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hjelper at kattungen er innekatt, og i tillegg bør du unngå å gi den rått kjøtt.

 

Det er egentlig viktigere at du følger kostholdsrådene mtp toxoplasmose (salat, kjøtt etc.), de fleste blir smittet via mat, ikke fra katt. Det generelle rådet er vel ikke å skaffe seg kattunge mens man er gravid, men følger du basale hygieneregler (unngår å skifte sand i kassen selv, evt skifter med hansker, vasker hender rett etterpå, og skifter sand i kassen hver dag - det siste er viktig), bør det gå fint. Katter skiller bare ut smitte en kort periode etter at de selv har blitt smittet av toxo for FØRSTE gang. De fleste katter blir smittet i ung alder, derav rådene om kattunger. Ved å holde den inne og ikke gi den rått kjøtt, minimerer du sjansen for at den blir smittet.

 

Jeg vil ikke tro det er noen grunn til å legge prøvingen på hylla, bare vær obs på hygiene og mat, og kos dere med katten. :) Du får ikke toxoplasmose av å kose med kattungen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for et veldig beroligende svar på bekymringen min:-)

Dere er så snille her inne som tar dere tid til å svare meg:-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem til du får tatt blodprøver så bør du være forsiktig med skifting av kattedo, og være påpasselig med håndhygienen. Alle blir sjekket for toxoplasmose når en tar blodprøve med første svangerskapskontroll, og da an du få vite om du tester positivt eller negativt for det. Tester du negativt må du fortsette å være forsiktig, siden det ikke er bra å bli smittet med dette i svangerskapet. Men tester du positivt så har du vært smittet med dette tidligere og kan da ihvertfall slippe å bekymre deg for å bli syk. Jeg har antistoffer mot toxoplasmose, så jeg har vært smittet med dette tidligere. Helt sikkert i mine barndomsår når jeg bodde på gård. :P Så jeg skifter på kattedo, og koser masse med kattene uten bekymring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner, får spørre om å ta blodprøver for det neste gang jeg er til legen (ikke at det er så ofte).. Men renslighet er jo viktig uansett når det kommer til kattedoen da, føler det blir en naturlig del etter skifting av kattedo'en.

 

Takk for svaret ditt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...