Gå til innhold

Tidlig ultralyd


Lipsy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg hadde en på fredag (8+4), og skal ha en til rundt uke 12. Har mistet i MA før, så trenger å se at det er noe der...

Var utrolig moro å se den lille reka på fredag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du betale 1200 kr for tidlig UL?!

Jeg var selv på UL i uke 7, og betalte kun 130 kr! Ingen medisinsk grunn til at jeg trengte å reise dit, men skulle uansett til gyn også spurte hun om jeg kunne tenke meg en UL siden jeg uansett var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på UL i uke 7 pga at det er prøverør - obligatorisk med UL. Og så kom jeg til kontroll i uke 9 hos gyn. Hun gjorde UL da også. Må inrømme at jeg synes det var godt å se liv, men det blir jo advart mot for ofte UL og også mot bruk av Doppler (lytting etter hjertelyd-maskin) pga. stråling. Jordmora mi anbefalte meg til å holde meg unna Doppler spesielt pga. at det er mye høyere stråling i Doppler enn i UL. Uansett - kanskje er det litt falsk trygghet ihvertfall med Doppler, og UL bør en tenke seg godt om også tenker jeg. En ekstra UL i uke 12 synes jeg er legitimt. Men kanskje vi skal tenke oss om godt dersom vi ønsker 3D (mye mer stråling) bare for gøy. Ja - jeg er skeptisk til stråling, spesielt helt tidlig i svangerskapet. Jeg er også nøye med å ikke ha mobilen i lomma. Som regel går det jo bra, men det er ikke målt noen risiko for effekten det kan ha f.eks. på reproduksjon hos jenter. Våre mødre fikk jo ikke UL. Jentenes egg ligger klar lenge før uke 12 - Gro Nylander skriver noe om dette i sin bok På vei.

Lykke til med de ultralydene dere velger da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært på tidlig ul, i uke 8+2 :) Såå herlig å se ett bankende hjerte! Så rørende. Jeg skal tilbake om nøyaktig to uker når jeg er 10+5, og hååper virkelig på samme resultat da <3 Skal på kvinneklinikken, så jeg betaler ingenting for dem.. Da det er nøye oppfølging etter sist MA, som først i uke 11+5 ble oppdaget.

 

Denne gangen måå det gå bra! :D *krysser fingrene*

 

Lykke til alle dere :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det det koster hos privat klinikk. Mulig han har et ekstra godt utstyr som det er verdt å betale mer for? ;-) Var det innvendig ultralyd dere tok så tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...