Gå til innhold

Mobiltelefon til barna

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var barna deres når de fikk telefon? Eller har dere evt gjort dere opp noen tanker om når de skal få mobil?

Hvilken mobil har de fått, og hvilken type abonnement har dere til de?

Sønnen min skal begynne på skolen i august, og vi tenker at han skal få mobil til skolestart. Men jeg er litt usikker på hvilken telefon vi skal kjøpe til han. Han ønsker seg iphone, men det får han ikke som første telefon. Det blir for dyrt. :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi kjøpte et kontantkort og hadde en gammel mobil liggende som han fikk da han begynte på skolen.

Grunnen var at da begynte han å være ute hele dagen med venner, og det kunne være greit å få tak i ham. Litt kjedelig å komme hjemom hver gang de bytter oppholdsted.

Men han får ikke ha den med på skolen, det tillater skolen heller ikke.

Skrevet

En billig telefon med kontantkort, ikke uvanlig at sånt kan bli mistet, ødelagt osv, da er det bortkastet med dyre alternativer. Kontantkort, siden abo kan misbrukes altfor lett. Kun 16 åringen her som har fått det, og det er grunnet god oppførsel osv.

Samsung E2370 kan kanskje være noe å titte på?

eller

Samsung SGH B2100 Solid

Synes ikke det er galt å ha telefon tidlig, for det gir en ekstra sikkerhet.

• 3 år senere...
Skrevet

Ungene får mobil den dagen de har reelt bruk for det - dvs den dagen de ikke lengre går på sfo og skal være noe alene om dagene.

Til den tid kommer jeg til å undersøke hva man får tak i på markedet til den tiden, men det kommer til å være en enkel og billig telefon, helst uten nettilgang. Det skal være et hjelpemiddel for å kunne ta kontakt med meg/pappaen/besteforeldrene ved behov, ikke for å henge over en skjerm halve dagen. ;)

Skrevet

Våre unger fikk Samsung Y, eler hva den heter, androidtlf til 500kr ca som første tlf. iPhone måtte de spare til selv, og sønnen min på snart 11 kjøpte seg det etter bursdagen sin i fjor. Han har kontantkort, stoler ikke helt på vurderingsevnen hans når det gjelder abonnement ift databruk... Han bruker ikke mer enn 100kr mnd ca. Datter på ungdomsskolen har også spart til iPhone, og har abonnement til 199kr. Hun har en app hvor hun følger med på dataforbruket sitt, og går hun over abonnementet så betaler hun det overskytende av ukepengene sine.

Vi har ikke hustlf, så jeg synes det har vært deilig å kunne få tak i ungene når de er alene hjemme f.eks. Har vært streng med 11-åringen - han fikk ikke lov å laste ned spill på iPhonen - vil ikke at han skal gå rundt spillende ute... En av kammeratene hans sto på trappa vår og spilte på mobilen sin mens han ventet på sønnen min - han merket ikke at sønnen min hadde kommet ut og stat seg i bilen, så faren måtte rope på han... ikke sjarmerende å gå med nesa ned i en skjerm hele dagen... :-P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...