Gå til innhold

Nav Molde - meget negativ erfaring.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter en meget dramatisk svangerskap med svangerskapsforgiftning og døden nær opplevelse for både meg og barnet måtte jeg virkelig ta meg sammen for å kunne tørre å bli gravid igjen. Ble sykemeldt på grunn av angst og depresjon i beg. av andre trimester og da begynte Nav karusellen å rulle for meg. Jeg har vart hjemmevarende med omsorg for barn til jeg startet som selvstendig næringsdrivende i fjor sommer. Har i starten tegnet tillegsforsikring med svart lav årsinntektsgrunnlag med forbehold om endringer etter som forretningen begynte å akkumulere inntekt ( og det gjørde den fra dag 1). Har sendt alt av dokumentasjon på varig inntektsendring over 25 % til nav Molde gjennom min regnskapsfører ( måtte sende det 3 ganger på grunn av rot i systemet hos Nav). Alikevel så greide de å ta snittet av inntekta siste 3 år som grunnlaget som resulterte i mikroskopisk utbetaling for min del. Dette skal jeg selvfølgelig klage på. En annen ting er den behandlingen jeg har fått hos Nav Molde som er helt hårreisende. Må bare understreke at det gjelder ikke alle men bare en konkret person på nav Molde som desverre tok tlf da min saksbehandler var totalt utigjengelig i hele søkeprosessen ( nesten 3 mnd tok det! ). For første gang i mine 12 år i Norge har jeg blitt direkte muntlig beskyldt for å være en utlending som ikke betaler skatten ( jeg betaler forresten forskudsskatt som alle andre selvstendig næringsdrivende), jeg har blitt kjeftet på og absolutt ikke hørt. Maken til fiendtlig innstilling har jeg aldri opplevd i mitt liv...Satt der i tårer hver gang etter telefonsamtale...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare legge til at nå siden jeg fikk utbetalt så lite i sykepenger er jeg svært beskymret for hva Nav skal finne på å utbetale til meg som fødselspenger...Er det samme avdelingen som behandler søknader for sykepenger og fødselspenger? Har termin i oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lyst til å henge noen ut med fullt navn her på forumet MEN har sendt en skriftlig klage til Nav med en meget detaljert beskrivelse av holdninger til den det gjelder. Må understreke at det ikke har noe med saksbehandlingsutfallet å gjøre. Detnne klagen blir journalført og det er MANGE i Nav systemet som skal ha innsyn i det. Blir det mange klager av lik art så blir det nok konsekvenser for den konkrete ansatte...håper jeg nå på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke særlig om at du legger ut navn på et forum som dette. Har sendt inn klage til moderator og håper de sletter innlegget ditt. Forstår at du har dårlig erfaring med nav, men bør ha såpass nettvett at du lar være å navngi personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et lite tips til dere som sliter med at dokumentasjon blir rotet bort - jeg fant ut at den tryggeste måte å sende det på er å levere alt av papirer til NAV direkte. Siden min sak blir behandlet i NAV Molde og jeg bor i en annen kommune måtte jeg levere alt lokalt og det gjikk ca en uke til det havnet i Molde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det hjelper iallefall ikke ved NAV Forvaltning i Molde. Der bekrefter de å ha mottat papir/brev/dokumentasjon for så å påstå i etterkant at de ikke har mottat noe som helst!!! MANGE ganger. Nå blir alt sendt pr post, scannet og også sendt pr mail - til to ulike saksbehandlere! Ikke at det hjelper på tempoet (holdt på å diskutert med dem i over et halvt år), men da kan jeg iallefall dokumentere at JEG har sendt etterspurt dokumentasjon! Maken til samling ubrukelige folk skal man lete LENGE ETTER!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også.

Du skriver at du tegnet forsikring med forbehold om endring. Nav tar ikke hensyn til forbehold om endring, men forholder seg til det du har betalt i premie.

Dersom du har tegnet forsikring og sagt at du vil tjene f. eks 200 000, og når du blir syk så har du tjent 400 000. Da får du sykepenger etter 200 000 dersom du ikke har endret forsikringen din. Det hjelper lite at du sa til nav når du tegnet forsikringen at du vil endre om du tjener mer om du ikke har endret og betalt mer i premie.

Dersom den summen du oppga som forventet inntekt da du tegnet forsikringen ikke avviker 25% av snittet de tre siste år, så skal ditt sykepengegrunnlag faktisk være et snitt av 3 siste år. Nav kan ikke bruke skjønn dersom det ikke er avvik mellom forventet inntekt (mtp forsikring) og snitt av tre siste år. Det hjelper lite at din regnskapsfører sender inn bekreftelse på at du har tjent mer eller at du viser til at du har betalt mer i forskuddsskatt, dersom du betaler for lite i premie. Det er forsikringsgrunnlaget som er gjeldende for det du får i sykepenger.

Så dersom du ikke har endret forsikringen din i takt med det du har tjent, så er navs beregning av sykepengegrunnlag helt rett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er sykemeldt helt frem til du skal ut i permisjon vil ditt grunnlag på foreldrepenger bli det samme på du har på sykepenger. Det er da en sammenhengende periode og vil ikke bli endret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbehold var det faktisk ikke fra min side men fra NAV fylke (som driver med forsikr.)sin side. Jeg lurte også på det med å endre forsikringsgrunnlaget snarest MEN fikk et brev fra de som driver med forsikring tilleggstrygd der det sto, sitat: " Du arbeider nå i en nystartet virksomhet. Snittet av ferdiglikna inntektsårene blir et svart lav grunnlag, men er ikke bindende for eventuelle sykepenger dersom det skulle bli aktuelt. Ved eventuell sykemelding vil du få anledning til å dokumentere inntekt i den nye virksomheten, og som vil gi grunnlag for sykepenger. Forsikringsgrunnlaget vil bli justert senere når det foreligger likning etter ferdige regnskapsår". ER tydeligvis forskjell på bilforsikring og forsikring tilleggstrygd fra folketrygden.

Snakket med de på Nav fylke som driver med forsikr. i dag og de sa at de skal oppjustere grunnlaget etter at klagen min blir behandlet og sykepengegrunnlaget oppjustert av de som driver med sykepenger og at det ikke er nødvendig med søknad om endringer for forsikrinsgrunnlaget.

Mvh, Trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette synes jeg er litt merkelig, for i retningslinjene står det jo at sykepengegrunnlaget legges som premiegrunnlaget:

"Dersom den sykmeldte bare har inntekt av næringsvirksomhet, vil premiegrunnlaget være sammenfallende med sykepengegrunnlaget. "

(jmf § 8-36)

 

 

Forøvrig så tolker jeg brevet dithen at du får anledning til å dokumentere din inntekt ved evt. sykemelding og at de da vil vurdere dette ved evt sykemelding. Det står jo ikke at premiegrunnlaget ikke legges til grunn. Men at de også vil vurdere noe annet.

Det er imidlertid riktig at premiegrunnlaget ofte blir justert etter det første året er ferdiglikna.

 

Synes det er endel ting som ikke stemmer her. Hvordan kan de på nav fylke si at de skal oppjustere grunnlaget dersom ikke klagen er behandlet enda? Hva om du ikke får medhold i klagen? Da kan jo ikke grunnlaget endres?

Det er nav forvaltning som skal behandle klagen din, og dersom de ikke gjør det om så skal den sendes til nav klageinstans. Er det noen ved nav forvaltning som sa at grunnlaget skulle oppjusteres?

 

Forstår godt at du er frustrert over nav, for her er det endel som ikke stemmer helt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 8-36 femte ledd - Forskrifter om forsikringsordningen for selvstendig næringsdrivende

 

[Endret 8/06, 12/08, 8/10]

 

Sjette ledd gir departementet hjemmel til å fastsette nærmere forskrifter om forsikringsordningen.

 

Sykepengegrunnlaget for forsikringen fastsettes på samme måte som for selvstendig næringsdrivende etter §§ 8-34 og 8-35. Det samme gjelder for personer som har rett til sykepenger av kombinerte inntekter som nevnt i §§ 8-40 til 8-43. § 8-35. Sykepengegrunnlag

       Sykepengegrunnlaget som nevnt i § 8-10 fastsettes etter bestemmelsene i paragrafen her.

       Sykepengegrunnlaget skal svare til den pensjonsgivende årsinntekten som beregnes på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene (§ 3-12) som er fastsatt for de tre siste årene. Det gjennomsnittlige poengtallet omregnes til pensjonsgivende årsinntekt ut fra grunnbeløpet på sykmeldingstidspunktet.

       Dersom medlemmets arbeidssituasjon eller virksomhet er varig endret, og denne endringen medfører at den pensjonsgivende årsinntekten avviker mer enn 25 prosent fra den inntekten som er beregnet etter andre ledd, fastsettes sykepengegrunnlaget ved skjønn ut fra den pensjonsgivende årsinntekten som kan godtgjøres på sykmeldingstidspunktet. Dette gjelder også for et medlem som ikke har pensjonspoeng for de tre siste årene på grunn av for lav inntekt, eller fordi medlemmet ble yrkesaktiv i løpet av de siste tre årene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jeg ikke inn på de andre linkene du la ut, men ut fra de opplysningene du har gitt her er ditt grunnlag beregnet etter § 8-35 andre ledd:

 

"Sykepengegrunnlaget skal svare til den pensjonsgivende årsinntekten som beregnes på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene (§ 3-12) som er fastsatt for de tre siste årene. Det gjennomsnittlige poengtallet omregnes til pensjonsgivende årsinntekt ut fra grunnbeløpet på sykmeldingstidspunktet."

 

Dette vil si at grunnlaget er snitt av siste tre ferdiglikna år.

 

For at andre leddet skal komme til anvendelse og grunnlaget beregnes ved skjønn er det to vilkår som må være oppfylt:

 

- arbeidssituasjon må være varig endret

- årsinntekten må avvike mer enn 25% i forhold til snitt av tre siste år

 

Begge disse vilkårene må være oppfylt for at grunnlaget skal kunne skjønnsfastsettes.

I ditt tilfelle er det første vilkåret oppfylt - du har nylig startet egen virksomhet og din arbeidssituasjon kan anses å være varig endret.

 

Men det kan se ut som det andre vilkåret ikke er oppfylt. Dersom du har et lavt premiegrunnlag og det er dette som brukes som grunnlag, så er det stor mulighet for at dette (premie)grunnlaget ikke avviker 25% eller mer fra snitt av de siste tre år.

I henhold til forskriftene skal sykepengegrunnlaget settes tilnærmet lik premiegrunnlaget, og da er det av liten betydning at du kan vise til større inntekt enn du har betalt i premie. Så selv om det du har tjent avviker mer enn 25% av siste tre år, så hjelper ikke dette om premiegrunnlaget ikke gjør det.

Nav har ingen hjemmel for å skjønnsberegne grunnlaget dersom ikke begge vilkårene er oppfylt. Det er ikke tilstrekkelig at du har startet opp nylig, det må også foreligge avvik på 25% eller mer.

 

Ikke så enkelt å forklare, men konklusjon er altså at andre ledd ikke kan benyttes i ditt tilfelle.

Nå baserer jeg mine forklaringer kun på de opplysningene som har kommet frem i denne tråden, så ta forbehold om at det kan være opplysningene jeg ikke har.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV sykepengeavd. baserer sykepengegrunnlaget på forsikringsgrunnlaget, NAV forsikring gir meg skriftlig beskjed at forsikringsgrunnlaget er for lavt i starten men er ikke bindende og at jeg kan dokumentere inntekta på sykemeldingstidspunkt - siden det er en nyoppstartet virksomhet. Det er uenighet i NAV internt og her står jeg midt i mellom :( Er forresten friskmeldt etter utrolig god hjelp jeg fikk fra privat medisinsk institusjon! Heia Norge, det offentlige tilbudet er ikke så bra som mange blir hjernvasket til å tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...