Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har et dysmatur barn og vil fortelle litt om vektoppgang og utvikling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva barnet ditt for tidlig født eller??

Selv fikk jeg en prematur gutt nesten 3 mnd. før tiden. 1149 gram og 37,5cm lang:)

Skrevet

Har en dysmatur nevø.....veide 2 kg til termin. Frisk og fin 3 åring idag :)

Skrevet

Han ble født i uke 38+5 men har hatt lite næring. Vet enda ikke hvorfor. Han var 2520 g ved fødsel for tre uker siden. Han veier nå litt over 2,6 kg og har god apetitt men jeg synes vektøkningen går litt tregt. Jeg er også litt bekymret over om mangelen på næring i magen har gjort noe med hjernen. Vi skal etterhvert til barnelege men det er fint å høre om andres erfaringer.

Skrevet

Ikke til sammenligning, men vår sønn har vært med i et ernærings prosjekt på Riksen med tilførsel av ekstra fettsyrer og vitaminer. Har nå vært inne til kognitive tester og MR for å se om dette har noen positiv virkning på hjernen med tanke på at han var ekstremt prematur....

Håper dere får god oppfølging av leger og andre eksperter. Spør om råd og hjelp, ikke gå hjemme og lur på dette for lenge. Erfaringsmessigst så kunne slike spekulasjoner legge en demper over gleden med og komme hjem og kose med med mitt lille mirakel:)

Ønsker dere masse lykke til:)

Skrevet

?

Jeg fødte datteren min i uke 38+3 og hun veide 2200 g og var 47 cm lang. Ganske mye mindre enn din sønn. Men ingen har noengang reagert på den lave fødselsvekten. Ikke jordmor, barnepleier eller lege. Har du selv bestilt time hos barnelege eller har du blitt henvist dit? Datteren min er i dag 3 år og frisk og fin, så jeg er ikke bekymret, men syntes dette var litt rart..

Skrevet

Takk for svar:-) Huldra: jordmor sjekker alltid morkaken om den ser hel ut osv så din var sikkert fin og noen får små barn. Min baby har to storebrødre som begge var nesten 4 kilo ved fødsel og de sammenligner det også. I tillegg var jo ikke morkaken så "fin" da den kom ut så den sjekkes. Vi fikk henvisning til barnelege fra ortopeden som vi bruker fordi babyen har en skjev fot (mest sannsynlig leiebetinget) og umoden hofte, samt en såkalt triggerfinger (fingeren kan ikke rettes ut).

Det er tydelig at "noe" har skjedd mens han var inni magen min. Jeg håper bare at det ikke har gått utover hjernen og utviklingen hans. Jeg er bekymret, men han virker "med". Når han er våken følger han med osv. Usikkerheten er der jo men den har heldigvis ikke tatt vekk gleden ved å få et barn til:-)

Jeg er interessert i å høre flere erfaringer!

Skrevet

Jenta mi var dysmatur. Hun veide 2890 gr og var 48 cm lang ved fødsel.

Da var jeg 2 dager over termin.

Idag er hun 10 1/2 mnd og veier 7 kg.. Ikke så stor.. Har slitt med vektoppgang hele tiden..

Morkaken var veldig fin.. Vi får ingen oppfølging, bortsett fra HYPPING vektmåling på helsestasjon.

Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

jenten min var dysmatur. veide 2040 g og var 43 cm 3 uker før termin... hun legger på seg på sin egen kurve, er nå snart 7 mnd og veier 6,5 kg..

hjernen blir vel ikke på virket av lite mat...., det er vel mer blodtilførsel som er grunnen til evt hjerneskader... så det tror jeg du kan ta helt med ro... mulig han vil henge litt etter motorisk pga størrelsen, men dette tar han fort igjen når kroppen blir større.... til sammenligning, så snudde min jente seg leeenge før babyen til en venninne som ble født 1 mnd før..... så det er ikke sikkert det vil påvirke han i det hele tatt..

Skrevet

Motorisk så er jenta mi myye lengre fremme enn de på samme alder.

Skrevet

Jeg var dysmatur når jeg var født (født 1 mnd før termin). Er tvilling, jeg var 1040 g søsteren min 2040 g. Har aldri ligget noe etter andre, gikk når jeg var 1 år, har klart meg helt greit på skolen. Har alltid vært veldig liten for alderen

Skrevet

Jeg har nå født to dysmature barn. førstemann ble født 42+2, veide 2578 og var 50 cm. andremann ble født for 5 dager siden (41+0 igangsatt pga liten tilvekst) han var 2590 og 48 cm.

Eldstemann er nå snart 2,5 og er helt passe stor. Han er langt fremme både motorisk, når det gjelder snakking og forståelse. så fort melkeprduksjonen kom igang begynte han å legge på seg og jeg mener å huske at det tok ca 1,5 uker før han tok igjen fødselsvekten sin(det tok litt tid fr jeg fikk skikkelig med melk). Deretter tok det 1-2 mnd før han hadde tatt igjen de andre ungene i barselgruppa.

Med andremann fkk jeg melk med en gang og han har allerede nå tattigen fødselsvekta si.

Vi har ikke hatt noen annen oppfølging enn den som er standard på helsestasjonen, men de ser altid litt ekstra nøye på tilveksten. Med 1. mann ba de oss komme innom litt ofte for veiing i starten.

Skrevet

Min var 2160 cm og 44 cm når han ble tatt med ks uke 37+1.

Hadde morkakesvikt.

Han er nå 5,5 mnd og 7,5 kg :) Har tatt igjen vekta perfekt.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvordan var utseende på deres dysmature barn? Min gutt har veldig smale skuldre og liten hake, men vi vet enda ikke hva det skyldes. Han har også litt utstående øyne. Han blir utredet for det men jeg håper det ordner seg selv når han blir tykkere. Er takknemlig for svar.

Skrevet

Hvordan var utseende på deres dysmature barn? Min gutt har veldig smale skuldre og liten hake, men vi vet enda ikke hva det skyldes. Han har også litt utstående øyne. Han blir utredet for det men jeg håper det ordner seg selv når han blir tykkere. Er takknemlig for svar.

Skrevet

Gutten min var dysmatur.

Han ble tatt med akutt keisersnitt pga begynnende morkakesvikt i uke 38+0.

Han var 2765g og 48cm lang.

han er i dag 15mnd og 8,5kg. Liten, men det er pga cerebral parese. Har akkurat fått diagnosen, og dårlig vektoppgang følger med diagnosen dessverre.

Skrevet

Hvordan oppdaget de cp?

Skrevet

vi var på sykehuset i januar pga falsk krupp hos lillemann. Han var veldig tett og de hadde han til observasjon over natta.

Legen som skrev han ut dagen etterpå syns han var sen i utviklingen sin. (Vi har hele tiden trodd han har slitt med utviklingen pga 2 tilfeller av nakkelåsning). Hun ville ha han inn til kontroll for dette. Var på kontroll et par mnd etter, og da ville hun bestille en MR. Var på MR scanning i slutten av mai og da fikk vi beskjed om hjerneskade. Hadde samtale med legen i begynnelsen av juni for å få klarhet i hva hjerneskaden betydde. Da hentydet de cerebral parese.

Var på habiliteringsteamet nå forrige uke og de bekreftet cp.

Skrevet

Det er ikke noe særlig å høre at det er noe med barnet sitt. Masse gode tanker til dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...