Gjest Skrevet 17. juni 2011 #1 Skrevet 17. juni 2011 Legens termin = 14 juli Ultralyd termin = 2 august. Mensen min var 3 uker forsinka. Men jeg vet når eggløsning var. Magen har begynt å synke litt jeg har stikkninger i bekkenet, småpress i ryggen og ømhet i ribbeina. Er jeg i uke 36 eller 33? jeg blir usikker og jeg er førstegangs fødene så vet ikke hva som er normalt
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2011 #2 Skrevet 17. juni 2011 Det var såpass stor forskjell at jeg tror jeg ville tatt det opp med legen. Har du mulighet for å ordne en privat ultralyd? Vet det kan ta en ukes tid fra egget befruktes til det fester seg, og det kan jo ha gått noen dager fra du hadde sex til egget ble befruktet, men likevel høres det lenge ut om du må gå over tiden så jeg ville ha sjekka det opp om jeg følte meg nervøs.
Gjest Skrevet 17. juni 2011 #3 Skrevet 17. juni 2011 privat ultralyd hadde jeg i uke 28 + 5 og da veide hun 1319 gr.. ultralyd forrige uke veide hun 2050 gr
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2011 #4 Skrevet 17. juni 2011 Ja men da har de styr på det. Man uroer seg jo for alt på slutten av graviditeten. Det gjorde jeg også det. Tenker nok du kan puste ut og satse på at de har det under kontroll. Lykke til og gratulerer som snart mamma. Er det ikke spennende?
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2011 #5 Skrevet 17. juni 2011 Vil tippe ultralyd terminen er mer rett. Men er du usikker be om en ny time til ultralyd så kan de måle hvor stor babyen er nå. Det du beskriver er helt normalt, magen din begynner å bli tung og vil ikke stå like høyt, stikkinger i bekkenet og småpress i ryggen kan være begynnende bekkenløsning. Ømhet i ribbeina kommer nok av at det er mye press på indre organer og luft ofte blir presset en del oppover, og kanskje du har en veldig aktiv baby som er glad i å sparke oppover? Jeg er like langt som deg og plages med det samme, magen har sunket siden babyen er større og har lagt seg mer ned i bekkenet, jeg er øm i ribbeinområdet siden jeg plages med en del luftsmerter og halsbrann, pluss at jenta er glad i å sparke den veien. Jeg er også småplaget med bekkenet og det kan gi meg stikkinger i bekkenet og stråler ofte nedover bena, og det presser i korsryggen. Jeg har også en del nedpress, kynnere og masrier. Hadde det på slutten sist også og endte opp med å gå ti dager over termin.
Gjest Skrevet 17. juni 2011 #6 Skrevet 17. juni 2011 Takk det samme jo,er kjempe spennende.. Er jo mye man lurer på, så venter spent på å se når prinsessa kommer.. jeg har på følelsen at det blir i juli.hehe
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2011 #7 Skrevet 17. juni 2011 Da håper jeg hun vil komme i juli Hvis ikke kommer det nok til å bli lange dager hvis du skulle ende opp på overtid siden du allerede tenker at det vil skje i juli. Jeg trodde jeg skulle bli gal sist svangerskap siden jeg var sååå sikker på at jeg ville føde før termin siden jeg vaar plaget med så mye kynnere, nedpress og masrier. Så ble noen lange ti dager ekstra Lykke til
Gjest Skrevet 17. juni 2011 #8 Skrevet 17. juni 2011 Legen har sagt det ikke er bekkenløsning siden jeg ikke har stråling ned til bena.. Noen sier det er tegn på modning. så blir lett usikker
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2011 #9 Skrevet 17. juni 2011 Alle tingene du beskriver er helt normale. Det er like normalt å bli bekymret og usikker. Det er morsinnstinktet ditt og hormonene det vet du.
Gjest Skrevet 17. juni 2011 #10 Skrevet 17. juni 2011 merker dette med hormoner,hehe. Begynner å bli små sliten av det,men er jo verdt det
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2011 #11 Skrevet 17. juni 2011 Jeg skjønte ikke helt... Mensen var 3 uker forsinka? Hvordan vet du det hvis du var gravid? Og når var eggløsning da? Det er (dessverre) alltid ultralydterminen som gjelder, men siden datoene avviker svært mye kan du nok få ekstra oppfølging/ultralyd dersom du er bekymret. Disse "symptomene" du beskriver sier ingenting om du er i uke 33 eller uke 36;) Der er vi alle forskjellige. Noen sliter med bekkenplager helt fra begynnelsen av, mens andre ikke merker noen ting. Noen merker nedpress flere uker før termin, mens andre ikke gjør det. Hos noen synker magen tidligere enn hos andre:) Når man er gravid er "alt" normalt, og ingen tiltak settes i gang på grunn av slike "symptomer". Merker du lite liv, eller mistenker at noe er galt vil de selvfølgelig sjekke. Men jeg fikk ikke inntrykket av at det var det som var problemet? Hva sier lege/jordmor da? For det er jo en god stund siden du fikk satt terminen. Og i hvilken uke var du ved ordinær ultralyd? Ved ordinær ultralyd så måler de hodet til babyen din, og setter en termindato ut ifra det. Lårben og mage måles også, men bare for å se om disse målene "passer" med hodemålet =)
Gjest Skrevet 17. juni 2011 #12 Skrevet 17. juni 2011 jeg fikk mensen 6 oktober ( da var den 3 uker forsinka) Eggløsninga mi var 21 oktober.. Og da blir termin rundt 14 - 16 juli. Men pga uregelmessig mens ble ultralyd termin da 2 august.. Etter min egen termin, var ordinær ultralyd uke 20. Men etter ultralyd termin var jeg 17+5 den dagen.. har masse liv,det er ingen problem. På privat ultralyd uke 28+5 veide hun 1319 gram og på en ultralyd forrige uke var hun 2050 gram
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2011 #13 Skrevet 17. juni 2011 Ultralydtermin blir kun satt ut fra målene på fosteret. Om mensen er uregelmessig eller ei skulle det ikke ha noe å si. Det som er sikkert er at termin ut fra eggløsning og ultralydtermin har et sprik på over 2 uker. Det er viktig å gjøre oppmerksom på om du går langt over eggløsningstermin. De ultraydene du har tatt etterpå og fått vite babyens vekt skal du ta med en klype salt. Det er bare en estimering, og pleier sjelden å stemme når babyen kommer ut. Eller så må de ha fått nytt utstyr som kan veie babyen nøyaktig i mange, men det er lite sansynlig.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2011 #14 Skrevet 17. juni 2011 Vekten beregnet på ultralyd kan være unøyaktig, så dette kan ikke "vektlegges". Når det er sagt så kan det jo hende at din baby er større enn gjennomsnittet også Noen må jo nødvendigvis være tyngre enn andre for å kunne få et gjennomsnitt. Siden siste mens før svangerskap var 3 uker forsinket kan nok legene argumentere med dette også;p Enda så idiotisk det er!! Det kan godt hende at du begynner å modne, men det er jo bare fint:) Med førstemann fødte jeg dagen før ul-termin, og hun veide da 3800g. Da jeg var gravid med andremann ble jeg myyye større, alt var tungt og jeg var sikker på at jeg skulle føde 2-3 uker før termin. Hadde liksom den magefølelsen, og det føltes slik ut også Men dengang ei... Han kom 13 dager etter termin! Det føltes som en evighet;) hehe.. Da veide han forøvrig 4480g. Er veldig spent denne gangen=) (termin 29. september)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2011 #15 Skrevet 17. juni 2011 Trykte litt fort der! Masse lykke til videre i svangerskapet! =) Sørg for at du blir fulgt skikkelig opp dersom du går over termin.
Gjest Skrevet 17. juni 2011 #16 Skrevet 17. juni 2011 Okei,, takk var sikker på at det hadde noe å si.. for det sa de på ultralyden. men hun som sa det,var ikke helt norsk.. men jeg merker jo nok når det begynner å skje noe.. det rare er at jeg merker ikke no til kynnere,pga høy smerteterskel.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2011 #18 Skrevet 17. juni 2011 Jeg merket heller ikke noe til kynnere i mine tidligere svangerskap annet enn hvis jeg kjente på magen akkurat da;) Det er ikke på grunn av høy smerteterskel. hehe.. Det er ikke så vanlig å ha vonde kynnerne. De fleste merker kynnerne kun fordi magen strammer seg, og man da ikke klarer å lene seg fremover etc. Dette vil du merke mer etterhvert når magen/livmoren blir større=)
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2011 #19 Skrevet 17. juni 2011 Signerer denne. Vondt var det ikke for meg før fødselen hadde vært i gang noen timer, like før pressriene. Kynnere merket jeg aldri med mindre jeg la handa på magen og kjente at den var usedvanlig stram.
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2011 #20 Skrevet 17. juni 2011 foster på rundt 2kg tilsvarer uke 32. jeg er selv skeptisk til store forskjeller på menstermin og tul, men i forhold til vektmålingene dine så ser jo babyen ut til å være en gjennomsnittelig baby etter ul-termin. du kan jo ta opp dine bekymringer med jordmor og få en kontroll med ultralyd ved det du mener er din termin. men igjen, alle vektestimeringer tilsier at du er i uke 33 altså.....
Anonym bruker Skrevet 17. juni 2011 #22 Skrevet 17. juni 2011 De to vektsestimeringene jeg hadde tilsa at jeg kom til å få en baby på 4400 gram, men ut kom en på 3500 gram. Syns fremdeles man ikke skal legge for mye i estimeringene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå