anna_lou Skrevet 16. juni 2011 #1 Skrevet 16. juni 2011 Dette er vel noe av det styggeste ordet jeg har hørt på lenge tror jeg. Høres ut som om mor ikke har ansvar for barnet, men at hun har adoptert bort barnet eller vært donor og surrugatmor! Hva er galt med å si barnets mor, eller barnemor, eller mannens eks? Jeg synes det høres grusomt ut.
TerminJulaften :) Skrevet 18. juni 2011 #2 Skrevet 18. juni 2011 Er ikke bio-mor bare en forkortelse for biologisk mor..som jo er et riktig utsagn i forhold til biologiske foreldre. Det som gjør ordet stygt er vel alle de negative følelsene som stemor gjerne slenger ut sammen med uttrykket biomor.
Gjest babyfabrikken er nå nedlagt :) Skrevet 18. juni 2011 #3 Skrevet 18. juni 2011 Jeg er enig, HI.. Biomor høres veldig upersonlig ut. Barnets mor, høres mer riktig ut enn biomor, men nå liker jeg ikke ordet bonusmor heller, jeg da
Tauriel Skrevet 18. juni 2011 #4 Skrevet 18. juni 2011 Syns man kan bruke mor/mamma på den "ekte" moren, og stemor til den som er gift/samboer/ilag med faren til ungen... samme med faren. Skriver noen barnefar så tenker jeg far uten kontakt med barnet... Biomor høres bare rett og slett idiotisk ut
aanonym Skrevet 20. juni 2011 #5 Skrevet 20. juni 2011 Ordet er oppfunnet av stemødre som ønsker å late som at partneren ikke har hatt noe liv før henne. Da er det greit med litt "tekniske" betegnelser.
3små-snart4barnsmor Skrevet 20. juni 2011 #6 Skrevet 20. juni 2011 må holde med tidligere her. Biomor høres rett å slett idiotisk ut. Skjønner ikke engang hvorfor man skulle bruke et sånt ord?! Mor til barnet er rett å slett [mamma] eller [mor]. Hvis stemor skal snakk om mora til barnet er det vel bare rett å si navnet hennes eller si "mamman til ____"
mamman til gullet Skrevet 1. juli 2011 #7 Skrevet 1. juli 2011 Jeg derimot, vil ikke bli kalt stemor. Her i huset har barna bare én mor, og det er ikke meg.. Derfor vil deres mamma ikke bli kalt noe annet enn deres MOR. Ellers tror jeg det er feil det du sier her. Og jeg vil bare påpeke at det er like mange "biomødre" som syns det er vanskelig med "stemødre", som omvendt... Så dette er veldig situasjonsbetinget. Her setter du alle "stemødre" i en bås, inkludert meg.. Og jeg er fullstendig klar over at min mann har hatt et liv før meg, litt vanskelig å unngå i grunn, siden hans "tidligere liv" står på døra her hver uke
2grommeunger Skrevet 16. august 2011 #9 Skrevet 16. august 2011 Vil ikke akkurat si at stemor er noe bedre ord. Deter jo negativt ladet fra bl.a eventyr osv...
Anonym bruker Skrevet 31. august 2011 #10 Skrevet 31. august 2011 Jeg synes BONUSbarn høres MYE verre ut. Alle vet jo at de egentlig ikke er en bonus, men en del av pakka man må ta med på lasset... så prøver man liksom å konstruere et ord som får det til å høres hyggeligere ut... Biomor er iallefall ikke et forsøk på det samme. bare en forkortelse på biologisk mor..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå