Gå til innhold

Dere som har fått små barn tidligere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere fått vekstestimering til neste?

Frøkna vår var 2845 g til termin og var ganske svak i begynnelsen. Vet ikke hvorfor hun ikke var større, men morkaken så fin ut.

Nå skulle jm høre emd legen om de skulle sende henvisning til ul.

Jeg er litt lite gira på å gå over termin hvis denne er like liten.

Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nr 2 her var 2850g da han ble født, men har ikke blitt henvist til noen ekstra ul eller noe i forbindelse med det i dette svangerskapet...

Skrevet

Mi første var 2870g ,men kom 4 uker før termin, nesteman var bare 1998g da han kom 5 uker før termin. Eg blir fulgt opp ekstra nå med vekstestimering ++, men det er nok mest fordi eg har født 2 premature, ikke så mye at dei var små . på ul igår var lille gullet 2560g ca i uke 35 ;), så får prøve å holde igjen noen dager til.

Skrevet

Min første var 3750, min andre var 2840. Har ikke fått noe oppfølging nå når jeg venter 3. mann.

Men symfysemålet var veldig laft med hun som var 2840. Og jeg ble fulgt opp med ekstra UL pga det. For å se at hun tok til seg næring. At navlestrengen ikke var skadet etc.

Skrevet

Her var sf-målet over streken og jeg gikk opp 18 kg... Så synes det er rart at hun ikke var større. Selv om jeg gikk til termin.

Nå virker det som baby kanskje ligger i sete-leie så det blir muligens en ul uansett.

Kan godt få en liten til jeg altså, så lenge alt er bra. Selv om det hadde vært greit å sluppet veiing annenhver dag de 4 første ukene.

Skrevet

Er ikke så godt å si hvorfor noen får store barn og noen små.. Min første var 2800g og var født 1 uke før termin, mens nestemann var 3380g og var født en dag over termin. Symfysemålet låg på normalen på begge to, jeg gikk opp ca. 15 - 16 kg med begge to.

Så ikke aner jeg..

Skrevet

Som nevnt over var min andremann 2850g. Sf-målene tilsa at babyen skulle være større enn storebroren som var 3435g da han ble født... Andremann var født 13 dager før ul-termin, så ikke prematur heller. Verken lege eller jordmor eller på ordinær ul ble det nevnt noe på ekstra oppfølging pga andremann som veide 2850g ved fødsel... Lagt på meg 20 kg hver gang også:) Men er jo kjekt å få litt ekstra oppfølging uansett?:)

Skrevet

Har egentlig nok å gjøre jeg, så skal ikke stå på det.

Var deres babyer også svake og spe de første ukene?

Vår ville ikke spise og gikk ned en del. Ser at sf-målet i dag ligger 1 cm over samme tid sist, så er ganske likt.

Men, men, tiden vil vise:-)

Skrevet

Etter et "fall" i SF-målet i uke 32, ble jeg henvist til ekstra UL og vekstestimering. Dette er mitt første barn, men søsteren min er også blitt sendt inn for ekstra UL pga vekstavvik. Prinsessa vår er estimert til å være rundt 24% mindre enn gjennomsnittet. Likevel mente legen at om avviket ikke ble større, ville hun være mellom 2800 og 3000 om hun blir født til termin. Har likevel blitt fulgt ekstra opp med ukentlige UL og CTG siden.

I de fleste tilfeller er vekst arvelig, men så lenge det ikke er noe avvik i kurven av sf-målet, så tror ikke jeg man får ekstra oppfølging. Om du er bekymret, burde likevel JM ta dette til etteretning og sende deg på en ekstra UL. SF-mål henger likevel ikke alltid sammen med vekst.

Skrevet

I mitt tilfelle er dette SF målet veldig merkelig. Lå ca på streken sist, og ligger ca på streken nå. Men sist fødte jeg ei jente på 2970, frisk og fin, med god matlyst, men sov mye pga gulsott. Denne gangen er det en gutt. Han fikk +6% på vekstestimering og er estimert til et lite kilo større en snuppa. Jordmor mente den forrige morkaka min fungerte litt dårlig og derfor fikk lille lav fødselsvekt. Denne gang har jeg ikke dette problemet og derfor blir vekten på babyen større, mente hun. Er ikke noe ekspert, men det hørtse logisk ut (-:

Skrevet

Min nummer 1 var 2900 gram 4 dager over termin og jeg fikk ikke noen ekstra oppfølgning /ul or å sjekke nr to. Nr 2 var 3400 gram 13 dager over termin, så ikke spesielt stor han heller. Mine andre barn var 2750 og 2950. Vi produserer nok bare små barn :-)

I magen ligger nå en baby som enn så lenge ligger ann til å bli ca 3300 gram ved termin- (får ekstra oppfølgning av andre grunner denne gangen)

Skrevet

Jm ringte meg i dag og sa hun satt og skrev henvisning til vekst estimering. I og med at frøkna var så svak da hun kom ville hun at det skulle sjekkes.

Så da får vi vel en liten peiling på str. Selv om jeg kjenner flere som har fått helt feil beregning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...