Gå til innhold

Da blir det KS 29. september, og jeg hører plutselig hjemme her...


Tre små troll :)

Anbefalte innlegg

Pga tidligere fødselskomplikasjoner er det nå satt opp planlagt keisersnitt. Fikk brev fra sykehuset her om dagen og er blitt satt opp 29. september, så da hører jeg plutselig hjemme her istedenfor oktoberklubben.

 

Litt usikker på dette med keisersnitt, og gleder meg ikke, men det er vel kanskje å foretrekke fremfor risiko for varig mén. Synes det er litt synd at jeg ikke skal få oppleve å føde vaginalt en siste gang, men det kan vel være en fin opplevelse med keisersnitt også..?? Føler at det kanskje blir litt klinisk og "forretningsmessig"... Noen erfaringer?

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare kan få en dato...jeg har termin 9 september, men skal ha keisersnitt.

Jeg hadde keisersnitt sist gang, og det var ikke bare bare å få. Både lege og gynekolog sa fra dag 1 at jeg kom til å få keisersnitt (pga lav høyde).

Så jeg var jo innstilt på det, men to uker før termin mente en lege som jeg var til samtale med at jeg skulle føde (jeg hadde da svangerskapskløe, veldig mye vann i kroppen og var gedigen og utslitt) Hadde heldigvis med meg mamma da som kunne snakke for meg, for jeg bare gråt.

Men fikk tilslutt invilget keisersnitt 5 dager før termin.

Gutten min veide da rett under 4kg og det første jordmor sa da de tok han ut var: Dette hadde du aldri klart...!!!

 

Jeg er temmelig sikker på at denne ungen ikke blir noe mindre, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare kan få en dato.

 

Men selve keisersnittet var en fin opplevelse, jeg fikk epidural og var våken hele tiden....selve inngrepet tok under 5 minutter, og jeg ble overasket over hvor fort det gikk når jeg hørte gutten min skreik.

Så fikk jeg hilse såvidt på han før de tok han med til pappaen min.

Så ble jeg stiftet sammen og kjørt på overvåking.

Akkurat den biten var litt kjedelig..å vente på ungen sin der...!

Det var vondt de første dagene i såret, og jeg gikk foroverbøyd endel, men det kom seg veldig fort :)

Håper jeg slipper komplikasjoner denne gangen også.

Jeg skulle gjerne hatt født vanlig og opplevd det, men jeg vet at det ikke går så da er det like greit å ha det planlagt enn å måtte slite i timesvis og så få haste snitt som kan gi mer komplikasjoner...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er vel litt avhengig av sykehus da...

 

Jeg var til undersøkelse og samtale med gynekolog på Ahus. Var en veldig fin opplevelse, ikke noe skremselspropaganda, ikke noe mas etc. Hun spurte om skader og problemer jeg har hatt etter forrige fødsler, undersøkte meg og ga meg alternativene. Poengterte at det var risiko for å revne enda mer ved vaginal fødsel med tilhørende mén, mens med planlangt KS sa hun at det var tilnærmet risikofritt. Så selv om hun sa det var opp til meg var det ingen tvil om at hun mente det sikreste for meg var KS. Så da blir det vel KS.

 

Fikk brev med dato etter noen dager.

 

Har du fått innvilget KS? Det er jo første steg. Hvis du ikke har fått det må du få lege/jordmor til å henvise deg til gynekolog e.l. på sykehuset basert på medisinske årsaker. Unngå at de nevner ordet angst/fødselsangst, for da vil sykehuset kun fokusere på det og prøve å overtale deg. Det skjedde med en venninne som har samme medisinske årsaker som meg, men som også har fødselsangst. De brydde seg ikke om det medisinske, kun om angsten. Jeg har ikke noe angst, så jeg slapp unna med kun 30 minutter samtale/undersøkelse.

 

Hvis du har fått innvilget KS må du jo bare purre på sykehuset om å få satt en dato. Har hørt at det er vanligst å få KS 7-10 dager før termin.

 

Jeg skal føde på Ahus og det er et mor-barn-vennlig sykehus. Dvs at de tilstreber at mor og barn skal "bonde" så fort som mulig. De har nå endret reglene ved KS for å imøtekomme dette, blant annet ved at mor får babyen med en gang, selv på operasjonsstua, og babyen forlater aldri mor. Så tror det blir ganske fint.

 

Fikk anbefalt av en venninne å ikke stifte, men heller sy. Hun har fått begge deler, og sa at det var mye bedre og finere med sting enn stifter.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på estimeringsul i dag (uke 31) og gyn mente ungen var så godt som 2200 gram nå ca, og vil da være større enn storebror ved fødsel (han var 3890).

Så han mente at uansett var det ikke noe tvil om at det må bli keisersnitt. Og han "bestilte" det.

Men greia er jo at han sa det samme forrige gang, og til syvende og sist var det legen på ks-samtalen som hadde siste ord, virket ikke som hun hadde lest papirene mine i det hele tatt...bare innstillt seg på at jeg skulle føde uansett...så det var en fæl opplevelse.

Jeg tror i grunn ikke jeg vil få en like fæl opplevelse denne gangen, siden de poengterte veldig sist at jeg aldri hadde klart å født ungen...og denne gangen er han større....!!

 

Det har ingenting med fødselsangst å gjøre, jeg vet at jeg ikke kan føde når ungene er så store.....så jeg ser lissom ikke grunn til å lage så mye greier av det!!

 

Men det jeg ikke skjønner...er at noen får dato så tidlig, mens jeg må gå frem til to uker før termin før jeg får samtale....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket sykehus er dette på? Jeg fikk samtale i begynnelsen av august (dette var i mai), men klagde to ganger fordi det var for lenge til og fikk da til slutt flyttet samtalen til 1. juni! Første gangen jeg ringte sa de at det ikke var noe ledig time, men det var jo bare tull, for andre gangen var det ikke noe problem. Kunne til og med velge mellom flere dager og tidspunkter, så det var ikke noen avbestilling heller.

 

Mitt råd er å aldri godta det første svaret du får, men ring og "mas". Det er utrolig lenge (og FOR lenge spør du meg) å vente til uke 38. Stå på! Og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på Skien!! Men jeg har ikke fått noen time til samtale...legen har jo da sendt inn papirer nå, så jeg håååper jeg får brev i løpet av uka hva samtale gjelder...!!

Ja jeg vil jo si at det er for lenge å vente til uke 38...!

 

men greia er jo at jeg har altfor lite informasjon, så jeg har jo ikke peil på HVOR jeg skal ringe hen evt.

Sist gang fikk jeg vel brev om samtale, og dette er på porsgrunn sykehus...og samtalen var da i uke 38 tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått brev til samtale :D:D 5 august, så det er vel i uke 36 :)

det letter en bør av mine skuldre gitt ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har også fått innvilget keisersnitt den 26/09. Vi skal på et informasjonsmøte (for de som skal ha keisersnitt den uka) den 22/09. Der vil de ta opp relevante ting og snakke de som skal ha et keisersnitt. Jeg føler meg veldig heldig som har blitt fulgt opp så godt under svangerskapet, og jeg tror vi som har fått innvilget keisersnitt (av ulike årsaker) skal tenke at vi er heldige, og ikke være redd. Keisersnitt er en operasjon, med alt som følger med- men de som får innvilget keisersnitt nå har ALLTID en god grunn til å få det. Det er dyrt i tillegg, det er en grunn til at de ønsker at det skal bli en egenandel på keisersnitt fremfor vanlig fødsel. Stå på jenter! Dette klarer vi- og "premien" for å ha tatt et keisersnitt er uendelig mye bedre enn tanken på at dette kommer til å bli en fæl opplevelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...