Gå til innhold

Røyker du fortsatt, og hvor mange? For de som har det ekstra vanskelig med å slutte.


Gravid for første gang!! :o)

Anbefalte innlegg

Det er jo noen her inne som røyker, og jeg tenkte, pga min egen situasjon, og høre om noen røyker av de som skal ha barn i oktober og hvor mange pr dag? Og for de som har klart å slutte, som har hatt det TØFT med å slutte, hvilke tips har dere? Da tenker jeg ikke på tipsene som "det er bare å slutte med én gang", "jeg sluttet når testen viste to streker", "det er egoistisk å røyke når man er gravid".

Denne tråden er for de som har det tøffere enn dette, de som har ringt røyketelefonen uten hell, prøvd tyggis/plaster uten hell og de som rett og slett ikke klarer å slutte helt. Jeg selv har prøvd å slutte, og ikke kom her å fortell at det er lett å slutte. Det er faktisk ikke likt for alle mennesker her i verden. Noen må kjempe mer enn andre.

 

Så, røyker noen ennå? Hvor mange? Godt tips til de som har ekstra vanskeligheter med å slutte?

 

 

Jeg tenkte å merke meg "anonym", men velger å ikke gjøre det. Ingen her har rett til å rakke ned på meg og mitt, uansett syn, men merk deg gjerne selv anonym om du ønsker :o)

 

 

Jeg selv røyker ennå dessverre, mellom 5 og 10 pr. dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er mitt andre svangerskap, og har frem til svangerskapene røykt fast ca 3-5 til dagen. Les om hva som skjer med fosteret når du velger å ta en røyk...rett og slett skrem deg selv! Dette hjalp med meg å vite om hvor skadelig det faktisk er for den lille hvis mor røyker.Da lover jeg at røyken ikke smaker like godt. Ja, jeg tenker enda på røyken...og sier ikke det er lett, men det er virkelig ikke verdt det! Ta deg en slikkepinne isteden, hjelper å ha noe i munnen!

Nå gleder jeg meg til pensjonisttiden min...da jeg skal ta frem røyken igjen...om jeg enda vil ;-)

 

Masse lykke til! Husk: du styrer røyken...og IKKE omvendt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurimamma

Hei

 

Jeg syntes du er modig som skriver dette innlegget signert med nicket ditt. Det gjør i hvertfall at jeg oppfatter det som et opprikitg ønske om råd og ikke bare syting.

 

Jeg vet ikke om jeg har noen konkrete råd til deg, spes. siden jeg selv har vært så utrolig heldig å greie å slutte å røyke 3 mnd før jeg ble gravid. Uten noen form for problem faktisk, MEN jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver hva sukker angår.

 

Jeg vet at jeg må, og har fått beskjed om å holde meg borte fra søtt, men det det er virkelig en utfordring (å jeg går på en smell stedig vekk)

Så hva gjør man da ?

 

Kanskje som henne over sier, les hvordan det påvirker barnet når mor røyker ?

Eller prøve å bryte vanene rundt røyken.

Ofte er det vanene vi er "avhengig" av og ikke nødvendigvis røyk/sukker eller hva man måtte ha et avhengighetsforhold til.

 

Smaker røyken etter maten deilig ? Prøv å utsett den en time, for etterhvert å droppe den ?

Kanskje la det gå en time ekstra mellom hver røyk..

Begynne i det små og ta det steg for steg.

 

Jeg skal absolutt ikke påberope meg å ha fasiten (spes siden jeg har mine egne utfordringer), men det jeg nevner er kanskje noe som kan prøves.

 

Det viktigste er tross alt viljen til å gjøre endring og der virker det som du lykkes :)

 

Ønsker deg lykke til og sier som henne over her, Husk; du styrer showet, ikke røyken! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode ord! :-) Det at folk sier "du kan, styr over røyken, ikke omvendt" gir en positiv forsterkning til å bevise for andre at jeg skal klare det. Jeg røyka 20 pr. dag før jeg ble gravid, og så satte jeg rett og slett opp et timeskjema dag for dag, med tidspunkt for når jeg kunne røyke. Var det en time halvannen til jeg kunne røyke neste, måtte jeg finne på noe som fikk tiden til å gå, og når jeg da passerte den tiden, da gikk det ennå litt tid før jeg fikk lysten. Jeg har klart å trappe ned 10-15 på de siste 4 mnd, men så sa det litt stopp med denne timeplanen :/ Nå prøver jeg å ikke ha røyken synlig for meg selv, røyker halve røyk og har snudd om vanene med røyk etter mat, når man står opp, finne på ting når jeg kjeder meg. Det er ofte da man får lyst på røyk. Slik jeg kjenner meg selv, vil jeg for alt i verden slutte helt når mini kommer, da vet jeg også at da vil jeg være opptatt med så mange andre ting og kanskje kan klare å glemme denne røyken.

 

Jeg prøver å finne min egen måte for å trappe ned på men da er det også godt å få noen ord fra andre her også. Det hjelper! :-)

 

Jeg har prøvd å lese om alle skrekkhistoriene med det å røyke når man er gravid, men de er ikke "skrekkelig" nok for meg.. :( Gi meg gjerne en link dersom noen vet om noe.

 

Det var tøft å signere med seg selv, for jeg vet at mange ikke-røykere gjerne vil fortelle meg noen ord, men man kan ikke påstå hvor enkelt ting er når man ikke har vært der selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt veldig lyst på røyk til tider, og klarte ikke holde meg unna den dagen samboeren forlot meg :/ Men holder meg sterk nå.

Savner røyken veldig, men jeg gjør som noen sier over her og har lest om hva som skjer med fosteret når mor røyker. Hjertet begynner å rase og barnet får ikke "riktig mengde" oksygen. Babyen får slike kramper...Dette tenker jeg på hver gang jeg har lyst på røyk og det hjelper meg.

Det er ikke bare hva som skjer der og da, men det øker også risikoen for krybbedød og myye annet.

Den dagen samboeren dro tok jeg to røyk den dagen og fikk så dårlig samvittighet, babyen beveget seg plutselig masse og jeg tenkte bare på at han hadde det sikkert helt grusomt..

Det hjelper faktisk å gi seg selv dårlig samvittighet og tenke at nei, det er ikke greit!

 

Du klarer det her, vær staaaa!! Men det er ikke lett,nei.

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent av meg røykte i svangerskapet og morkaken hennes var full av infarkt. Akkurat som et hjerteinfarkt med små og i livmoren. Infarkt i livmoren innebærer at noen blodårer tettes og vevet rundt disse områdene i livmoren dør. Dermed kan ikke livmoren gi like mye næring til babyen og babyen hennes ble født med lavere fødselsvekt enn normalt, selv om den ble født til termin.

 

Kall det gjerne skremselspropaganda om du vil, men det er bare fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei du! Du er tøff som skriver dette innlegget!

 

 

Jeg slutta selv for tre år siden, fordi vi skulle i gang med prøverør etc, og jeg ville sikre en så sunn kropp som mulig. Etter 15 års røyking hadde jeg mislyktes to ganger med å slutte før, men denne gangen klarte jeg det! Og hvorfor det fungerte var nok motivasjonen om en sunn kropp. Jeg slet med å puste godt og jevnt, jeg slet med immunforsvaret, jeg syntes det var pinlig å ta røykepauser når alle andre jobba, OG jeg lengtet virkelig etter en baby. Så det er klart at motivasjonen min var sterk! -Jeg lagde meg også et (litt dustete men veldig funksjonelt) mantra som jeg gjentok for meg selv HVER gang jeg tenkte på å kjøpe røyk, tenne en røyk eller lage meg unnskyldninger: "DET ER BARE Å LA VÆRE, DET ER JEG SOM HAR MAKTEN OVER MEG!" Og dette fungerte faktisk! Sikkert sammen med de andre aspektene, men likevel. Jeg er røykfri, og forblir det! Men om jeg fremdeles røyka, og slet med å slutte ifm graviditet, så tror jeg faktisk det ville være nok for meg å studere denne vakre, nye og uskyldige skapningen på UL-bildene, og bestemt meg for å gi en best mulig campingplass i 9 måneder!

 

 

LYKKE TIL, dette klarer du! Sett i gang, i dag! :-) KLEMMER

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg røyker ikke, men jeg bruker snus og har gjort det i 4 år. Jeg har prøvd å slutte, men har ikke klart å kutte det helt ut ennå. Har snakket med både lege og jordmor, men de reagerte faktisk ikke så stort på dette, noe jeg synes er ganske rart. De sa det var bra at jeg prøver å slutte, men utover dette så sa de ikke stort mer. Synes det er utrolig vanskelig å slutte når jeg er vant til å ha en snus i leppa, pleier faktisk å erstatte snusen med en tyggis innimellom, bare for å ha noe der. I tillegg så snuser samboeren min også, så da blir det jo ekstra vanskelig å slutte :/ men jeg strever fortsatt mot målet mitt, som er å kutte den helt ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både mannen og jeg sluttet med snus da jeg ble gravid. Vi har brukt Onico (nikotinfri snus) i perioder, og det er helt utrolig hvordan det hjelper! Kan anbefales! Sier noe om hvor mye av avhengigheten som satt i hodet vårt, men... :) Virkelig overraskende effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...