Gå til innhold

Naturlig fødsel


Mugunghwa

Anbefalte innlegg

Noen andre som har planer om naturlig fødsel/hjemmefødsel,

og som ønsker å dele noen tanker eller har erfaringer å dele?! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i uke 37. Jeg har tenkt veldig mye om dette med naturlig fødsel, og kommet fram til at mitt mål er nettopp at fødselen skal være mest mulig naturlig. Var for sent ute til å få plass på ABC. men fikk beskjed om at jeg kan høre om det er plass likevel når jeg kommer inn til fødemottaket på ullevål. Skulle ønske jeg ikke hadde valget om å få epidural, da jeg sikkert kommer til å trygle om det når riene tar til for alvor. Men håper jeg klarer meg uten. Ikke gira på miste riene og presserefleksen, for så å stimulere dette kunstig. Tror det er best at kroppen gjør jobben selv på sin måte. Er også litt betenkt når det gjelder fødestilling, da det ikke er særlig naturlig eller hensiktsmessig å føde på ryggen. Men ullevål legger stor vekt på å hindre dype rifter, og legger da opp til at man skal ligge på ryggen så jordmor får innsyn.Grøsser med tanken på at vi er på vei mot amerikanske tilstander hvor de færreste av fødepersonalet på et sykehus har noen gang vært med på en naturlig fødsel, og epidural er påkrevd av forsikringsselskapene. Anbefaler dokumentaren "the business of being born" som ligger i deler på youtube.en tankevekker i alle fall. Men alle må velge det som er riktig for dem selv, selvfølgelig. Men personlig liker jeg ikke utviklingen hvor man snart kan bestille keisersnitt. For noen tiår siden hadde man knapt fått ta i sitt eget barn når man etter et lengre obligatorisk "sykeleie" på barselavdeling endelig fikk ta med barnet sitt hjem. Så lærte man om viktigheten av nærhet, hud tll hud og amming. i dag føler jeg det er selve fødselen som er blitt kunstig og reggisert. Kan bare håpe vi henter oss inn også på dette området. En ting er nødvendige medisinske framskritt som gjør at så mange barn og mødre får komme hjem med liv og helse i behold. En annen ting er kjemiske stoffer som mor og barn utsettes for som gir økt risiko for komplikasjoner, og keisersnitt som kunne vært unngått. Kanskje noe av grunnen til dette er at vi lever i et samfunn hvor vi lett kan kjemisk fjerne det meste av fysisk smerte, og moderne kvinner kanskje har mistet troen på sin egen kropp og styrke. Men det kan absolutt være jeg har ett justert syn på dette når jeg har vært igjennnom en fødsel selv. Og så håper jeg alle har sett monty python sin "birth" sketch, søk på youtube på "monty python birth" og klikk deg inn på video nr.1 på lista for litt klasssisk britisk kvalitetshumor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...