Gå til innhold

Rutiner o.l


FrøkenF

Anbefalte innlegg

 

 

Ble inspirert av gladmor og fikk lyst til å høre litt om dere har fått noen rutiner på deres små ennå:)

 

Her har vi faktisk fått inn bra med rutiner, uten egentlig å ha gjort noe spesielt for det.

Lillemor legger seg mellom 19 og 20 hver kveld. Vi legger henne, synger noen nattasanger, så ligger hun stund selv og pludrer før hun faktisk sover av seg selv. Helt fantastisk! (noen ganger blir hun overtrøtt, og må rugges i søvn, men dette blir sjeldnere og sjeldnere).

Mini sover helt til mellom 4 og 6. Da får hun mat, før hun sovner igjen med en gang og så sover hun til ca 08.00.

Da er det mat og litt pludring under babygymmen mens mor lager seg frokost og en kopp kaffe:)

 

Prøver så å få til en trilletur eller noe annet å fylle dagen med. Vi har ennå ikke faste tidspunkt for soving på dagen. Jeg fullammer, så da kan vi egentlig ta både mat og soving som det passer seg! Siden kvledsrutinene har kommet av seg selv stresser jeg ikke med rutinene på dagen ennå...

 

Det fine er at det er lett å planlegge noe på kveldene, siden hun sover så bra. Jeg har begynt å trene igjen, og har faktisk vært på en venninnebursdag også:) Herlig å ha litt egentid også!

Alt i alt nyter jeg tida og må si at dette har gått over all forventing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om vi har fått inn så mye "rutiner" ennå, men har iallefall en døgnrytme som fungerer godt :-)

 

Hun sovner tidligere om kvelden nå, nærmest for hver dag som går. I går sov hun godt rundt halv ti, og sov da til klokken 01.45. Pupp og bleieskift, før hun sov igjen omtrent 02.35. Sov da til 06.15.

Og sånn er det omtrent hver natt, som regel en 4 timers soving først, for så 3 og en halv nye timer.

 

Noen ganger kan det være litt vanskelig å få henne til å sove igjen etter nattammingen. Nå har hun som regel ikke lenger bæsjebleier om natten, men tar likevel bleieskift på natten foreløpig, for har funnet ut at ved å gå opp å gå får jeg lettere opp rap og evnt gulp, og da er det mye lettere å få henne til å sove igjen.

 

Gleder meg jo til hun begynner å sovne ennå tidligere, men det får komme når det kommer :-) Når vi legger henne nå, så synger vi noen nattasanger, og stryker litt over hodet, og så sovner hun som regel. Svært sjelden det er nødvendig med byssing (men avogtil nødvendig etter nattammingen).

 

På dagen varierer det litt, noen dager sover hun omtrent hele tiden, mens andre dager føles det som om hun nesten ikke sover - kun powernaps. Men en vanlig dag så er det omtrent 3 timer mellom hver amming (fra slutten av en, til begynnelsen på neste), men mellom de to første ammingene er det gjerne bare to timer, og slik er det gjerne om kvelden også. Har som regel èn våkenperiode om dagen, hvor det ikke soves mellom ammingene, som regel er dette om morgenen, men kan variere.

 

Etter 2. eller 3. amming går vi alltid ut på trilletur. Er da ute omtrent en time. Setter da vognen utenfor når jeg kommer tilbake, og da sover hun nesten alltid til det har gått tre timer siden forrige amming.

 

Vi bader hver 2. -3. dag, og det synes hun nå er deilig.

 

Ellers er hun et rolig barn som finner søvnen godt selv heldigvis :-) De siste to ukene har hun også blitt mye mer "med", smiler, masse blikkontakt og lager masse godlyder - herlig :-) Vi koser oss sammen, selv om det jo innimellom er slitsomt! Er 7 uker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gutt på to måneder. Han legger seg nå for kvelden mellom 21:00 og 21:30. Han sovner som regel under siste ammingen, men om han ikke gjør det så har han ikke problemer med å sovne selv heller. I natt våknet han ikke for mat før klokka var 6:30, kvelden før var den vel 5:30. Og har etter det sovet til ca 10:00. Så han sover som regel i litt mer enn 12 timer. Før har han spist to og tre ganger per natt, så jeg har våknet til enormt melkespreng de siste morgenene. Men setter likevel pris på det:) Lillebror var en nattespiser leeeenge, så har ikke helt troen på at dette skal vare.

 

Har en plan om å få han ned til legging klokka 20 etter hvert, men tar det hele med stooor ro. Syns det er så deilig å få sove så lenge om morgenen. Pappaen tar lillebror.

 

På dagtid er det lite rutiner. Etter vi står opp er han våken i en time,halvannen, og da pleier jeg å legge ham i vogna i gangen. Han våkner som regel etter en halvtime og jeg må da hjelpe han til å sove lenger, og om jeg gidder å bysse på vogna så sover han gjerne to og tre timer. Lur nummer to blir ofte en lang trilletur med hund. Han våkner da alltid når vi kommer hjem. Etter middagstider så går det stort sett i power naps på ca en halv time, og han kan også være våken i tre, fire timer å kvelden! Men det er ikke noe problem, han er en blid og fornøyd baby. Tålmodig og snill, sjeldent sutrete og jeg har knapt hørt han skrike.

 

En dag (som i dag) har han spist seks ganger på et døgn, mens en annen dag spiser han annenhver time og mer på dagtid. Fra forrige runde vet jeg at rutinene blir veldig satt så snart de begynner på fast føde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...